שלום רב חברות וחברים.

בעודנו עסוקים בהתפתחותו של האגוד, שבו כבר כ-150 חברים מן המניין, ובעודנו מקדמים את הנושאים שלשמם יצאנו לדרך זו, כגון, הקהילה, אתר האינטרנט, הייעוץ המשפטי ותנאי ההעסקה. עוברת על תעשיית הטלוויזיה בארץ טלטלה לא קלה.

אז למרות ובמקביל לכך שאנו משקיעים ממרצנו לקידום העניינים הראשוניים החשובים לנו, אין אנו יכולים להתעלם מהמצב העכשווי, מצו השעה -

 

לצערנו הרב, מגפה של עצירת הפקות תקפה את עולם הקולנוע, הטלוויזיה והפרסום/ שיווק. עשרות הפקות מקור, דרמה, תעודה, קולנוע ופרויקטים בפלטפורמות נוספות כמו אינטרנט וסרטי תדמית ושיווק, נעצרו, נדחו, או בוטלו.

 

חלק ניכר מאיתנו כבר מרגישים את זה. חלק עדיין לא, אך ייתכן שבעתיד הקרוב כבר ירגישו ,חלק אולי גם לא ירגישו (הלוואי).

התסריטאים, במאים ואנשי צוותי ההפקה כבר יושבים בבתיהם, ואנחנו הבאים בתור, מאחר ואנחנו האחרונים בשרשרת ההפקה.

 

בעקבות ביטול ההפקות החד צדדי מצד הזכיינים והרשות השניה החליטו, ששת האיגודים המקצועיים האחרים: איגוד המפיקים, אק"ט, איגודי הבמאים והתסריטאים, פורום היוצרים הדוקומנטרים ושח"מ (אגוד שחקני המסך) לצאת למאבק.

על פי תפיסתנו, אל לנו לעמוד מן הצד. המאבק נוגע גם לנו (כשלא ייצלמו, גם לא יערכו).

 

למה זה קורה?

 

רוב הפקות הטלוויזיה בארץ מוזמנות ע"י רשת, קשת וערוץ 10. 

שלושת אלה נקראות "הזכייניות", מאחר והן השתתפו במכרז מול הרשות השנייה על זיכיון להפעלת טלוויזיה מסחרית בישראל. הזכייניות הן חברות מסחריות ציבוריות שנשלטות על ידי עשירי המדינה.

איך הזכייניות זכו במכרז? הן התחייבו בפני המדינה התחייבויות שונות, ביניהן, להשקיע מאות מיליוני שקלים בהפקות מקור, ז"א הפקות ישראליות שיכניסו כסף לתעשייה ולעובדיה.

אבלהזכייניות לא עמדו בהתחייבויותיהן.

המצב כיום הוא שכ- 200 מיליון ₪ שהיו אמורים להגיע לכל עובדי התעשייה בשנים האחרונות נשארו בכיסם של בעלי השליטה ברשת, קשת ו- 10, זאת בהתעלמות מההתחייבויות בתנאי המכרז.

 

אך זו רק ההתחלה,

כעת תחת עננת המשבר הכלכלי העולמי, בעלי השליטה בערוצים 2 ו 10, החליטו לקצץ הוצאות.

ואיך הם עושים זאת? ע"י עצירת ההפקות בישראל. 

וכך מאות רבות של צלמים, במאים, תסריטאים, שחקנים, אנשי צוות, ועורכים יושבים בבית, אינם מתפרנסים ומביטים קדימה בדאגה לעתידם ולעתיד משפחותיהם.

הזכייניות אינן הכוח היחידי בשוק, אך הן כוח עיקרי. הן בעצם המנוע שמניע את תעשיית הטלויזיה והקולנוע. הן אלו שמשלמות לחברות ההפקה, וחברות ההפקה הן שמשלמות לנו. ברגע שהזכיינים מפסיקים להוציא כסף, השוק נכנס למבוי סתום. וזה מה שקורה עכשיו.

 

אז מה עושים?

 

את התחייבויות הזכייניות ניתן לאכוף, הישות שאמורה לעשות זאת נקראת מועצת הרשות השנייה. אך הרשות השנייה אינה אוכפת את החוק!

הרשות השנייה, השרים שממנים את אנשי הרשות השנייה וחברי הכנסת שמשתתפים בועדות הכלכלה והכספים של הכנסת, מעניקים לזכייניות היתרים והקלות, ואינם אוכפים את החוק, ובכך מאפשרים לבעלי ההון לגרוף לכיסם את המיליונים שהיו צריכים להתחלק בין כולנו ולהאכיל את משפחותינו.

 

המצב המעוות הזה, יש יאמרו המושחת, בו הזכייניות פועלות בניגוד לחוק ולהסכמים, לוקחות לכיסם, תוך פגיעה בתרבות הישראלית ובפרנסתנו, חייב להעצר.

המצב בו הרשות שאמורה לאכוף מולם את החוקים ולמנוע מהם את מעשה החמס הזה, אינה מונעת מהם לעשות זאת, חייב להפסק.

 

המאבק הזה, הוא על הזרמת המשאבים לתעשיית התרבות הישראלית ועל יצירת מנגנון תקין שאוכף את התחייבויות הזכייניות ומגן על כולנו.

 

עד היום נשאו את הלפיד במאבק זה איגודי הבמאים, התסריטאים והמפיקים, אשר בעזרת עורכי דין, בג"ץ וועדות הכנסת השונות ניסו לבלום את השחיתות. לבסוף קם לו גוף אשר נקרא איגודי היוצרים ומונה שישה איגודים; הבמאים, התסריטאים, המפיקים, הפורום הדוקומנטארי, אק"ט (אנשי צוות הפקה) ושח"ם (שחקנים).

גוף זה נלחם לתיקון המצב המעוות, וכעת שהתעשייה כולה קורסת, הוא זקוק לעזרתנו.

 

אנו העורכים, חזקים ומרכזיים מדי מכדי לא לקחת חלק במאבק חשוב זה!

 

כרגע, התכנון של איגודי היוצרים, מתרכז במסע תקשורתי והפעלת לחץ ציבורי מסיבי, במקביל לפעילות משפטית ופוליטית. 

כנס החרום של כל עובדי התעשייה ייערך ב 18/12/08 בשעה 10 בסנימטק ת"א.

נציגי הועד המנהל של האיגוד שלנו יהיו שם, וכולכם מוזמנים. 

כל עורך חבר איגוד בעל דעה בעניין, מוזמן לחזור אלינו במייל ולשתף אותנו בדעתו, נשמח לקבל מכם משוב, אנחנו קוראים את המיילים שלכם.

 

 

שלכם,

איציק צחייק, טובה אשר, ירון רודה, יריב קב, גיא דגן, מיכל מ.ש, רועי
רינת ועירית גלר.