חברים יקרים זה הפוסט הראשון בסדרה שתסביר מושגים בסיסיים במשפטים שנוגעים לכל אספקט בחיים המקצועיים שלכם. הכתוב מטה אינו תחליף ליעוץ משפטי אלא נועד לספק ידע כללי.

אנחנו מזכירים שחברי איגוד זכאים ליעוץ משפטי חינם ומומלץ לפני כל חתימה על חוזה חדש להשתמש בשירות זה.

לא חברי איגוד אבל רוצים להיות? התאגדו.

רוצים לקבל את הפוסטים הבאים בנושא חוזים ישירות למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו.

________________________

אז מהו חוזה? חוזה הוא נקודת המפגש של רצונות תואמים ומשלימים של כמה גופים או אנשים שמסכימים ומתכוונים ליצור קשר משפטי שמחייב אותם אחד כלפי השני.

הוא מכשיר כלכלי ומסחרי שנוגע בכל תחומי החיים שלנו - מקניית טלפון והעסקת עובדים ועד מערכות היחסים האינטימיות שלנו עם משפחה וחברים.

צדדים מתקשרים בחוזה כשהם מצפים להרוויח רווח חומרי או רגשי או גם וגם מההתקשרות הזאת.

חוזה לא חייב:

  1. להיות בכתב (אבל כדאי מאוד שיהיה)
  2. להיות חתום (אבל כדאי מאוד שיהיה)

חוזה כן חייב להיות:

  1. אכיף - כזה שהדין מכיר בו ונותן לו תוקף לכפות את ההוראות שנמצאות בחוזה.
  2. מוסכם - נדרשת הסכמה של הצדדים ליצור קשר משפטי חוזי מחייב.

לא ניתן ליצור חוזה כשאחד מהצדדים לא מעוניין בו!

דיני החוזים הם הענף המשפטי שעוסק בהתקשרויות רצוניות וחוק החוזים ופסיקות שנעשו בעבר בנושא חוזים הן הבסיס עליו פוסק בית המשפט והרפרנס על פיו עורכי-דין נותנים עצות משפטיות.

מומלץ לקרוא את חוק החוזים  – הוא כתוב בשפה ברורה ורבים מכם יגלו שאינסטנקטיבית אתם תמיד ידעתם מה הזכויות והחובות שלכם בהתקשרויות חוזיות.

בעוד החוק והפסיקות הם לרוב עניין של common sense, הבנה של העקרונות המובילים בדיני חוזים תהפוך את החיים שלנו לקלים יותר. סדרת המאמרים הזאת תבהיר את המושגים בשפה פשוטה כדי לתת הבנה בסיסית של הזכות והחובה בהתקשרויות.

עקרון חופש החוזים

עקרון חופש החוזים קובע שלצדדים יש חופש להתקשר בחוזה וחופש לעצב את החוזה מבחינת התוכן והצורה הזאת כרצונם (כל עוד הם מסכימים על כך). עקרון חופש החוזים מורכב מ:

  1. חופש התקשרות
  2. חופש עיצוב
  3. אכיפות

חופש ההתקשרות והעיצוב אומר שלכל אדם חופש בחירה להתקשר עם מי שהוא רוצה מתי שהוא רוצה עבור מה שהוא רוצה ובאיזו צורה שהוא רוצה - הצדדים יכולים לעצב את החוזה כרצונם. אחרי שהצדדים יצרו חוזה שנוצר מתוך עקרון חופש ההתקשרות והעיצוב הסכמים אלה מוגנים מפני פגיעה ואם צריך יאכפו ע״י בית המשפט.

עקרון חופש החוזים קובע את החופש להתקשר בחוזה ולעצב אותו וגם קובע את תוקפו וכוחו ואת ההגנה עליו. חופש טוטאלי? לא.

  1. ניתן לבטל חוזה שנפלה בו טעות מהותית / נעשתה בו הטעיה של אחד הצדדים / במקרה של ניצול או כפייה. (נרחיב בהמשך)
  2. במקרה של חוזים אחידים כמו חוזים לקבלת משכנתא מהבנק או חיבור לכבלים /לווין שהם חוזים שצד אחד חזק מכתיב את התנאים לצד חלש יותר יש הגנה על הצד החלש - גם אם כתוצאה מהגנה זו נפגע עקרון חופש החוזים. אם בחוזה אחיד יש תנאי מקפח (עוד על תנאים מקפחים בפוסטים הבאים) בית המשפט יכול לבטל את החוזה או לבטל / לשנות את התנאי המקפח.
  3. הוראות כופות (קוגנטיות*) שנמצאות בעיקר בחוקי העבודה, הצרכנות, הביטוח ועוד ותפקידן להגן על צדדים חלשים – מגבילות את עקרון חופש החוזים. לדוגמה לא ניתן לקבוע בחוזה עבודה שכר שנמוך משכר מינימום.
  4. חוזים שמנוגדים לתקנת הציבור (תפיסות החברה של מה שראוי ונאות), לחוק או למוסר - סביר שיבוטלו בידי בית המשפט. למשל אם יש פגיעה בקדושת החיים, בחופש העיסוק או ברווחת הילד. גם חוזים שמפרים את חובת תום הלב סביר שיבוטלו בידי בית המשפט.

מה זה תום לב? נרחיב בפוסטים הבאים.

רוצים לקבל עדכון על המאמר הבא בנושא? הירשמו לניוזלטר.

לפוסט הבא - כיצד נוצר חוזה?

*הוראות כופות (קוגנטיות) - יחולו גם אם צד אחד ויתר או הסכים לדבר מה שנוגד אותן. גם אם אדם מסכים במודע לוותר על זכות קוגנטית היא עדיין תקפה משפטית והוא עדיין יכול לתבוע שהיא תקוים (לדוגמה חוקי הגנת הצרכן)