1. בשביל מה צריך איגוד?
תנאי העסקתם של העורכים בישראל הולכים ומתדרדרים, ללא כל הצדקה!
אמנם גופי ההפקה מקבלים יותר טלוויזיה בפחות כסף, ושיטת השוטף + מטיבה עם חשבון הבנק שלהם, אך אנחנו, אנשי מקצוע, בעלי משפחות – כמעט וקורסים.
אנחנו מוצאים את עצמנו עובדים ביום עבודה ארוך. אנחנו אלה שצריכים להסביר לנציג הבנק שלמרות העבודה שמזמן כבר סיימנו, ואת המס והמע"מ כבר שילמנו, הרי שאנחנו עדיין ממתינים לקבל את משכורתינו.
אז למה נוהגים גופי ההפקה בחוסר צדק שכזה? פשוט מאוד, כי הם יכולים.
המפיקים פועלים לפי האינטרסים שלהם, וזו זכותם. אך חובתינו היא לעמוד על זכויותינו. וכאן נכנס מקומו של האיגוד, שהרי כעורכים בודדים, אנו חסרי כוח, אין באפשרותינו לצאת למלחמה על המגיע לנו, ואין לנו סיכוי לנצח.
אך כאיגוד, המאגד בתוכו את מרבית העורכים בישראל, אנו כוח אדיר!
יותר מכל מקצוע אחר בתחום, ההפקה תלויה בידע והניסיון של העורך. עם התאגדותם של העורכים, אנו הופכים לכוח שלא ניתן להתעלם ממנו. עם הפיכתנו לכוח, המטרות הצודקות שעליהן אנו נאבקים הופכות ברות השגה.
איגוד העורכים בישראל בסופו של דבר, יטיב עם איכות חייהם של כל החברים בו. וזה המון, לא?
2. איך האיגוד ישיג את מטרותיו?
מתחילים בהסכמי עבודה.
נציגי האיגוד, יחד עם היועץ המשפטי של האיגוד, ייפגשו עם הזכיינים לערוצים השונים, ויחתרו להסכמי עבודה המחייבים את הזכיינים, והמקובלים עלינו.
בשלב השני, נפגש עם נציגי חברות ההפקה השונות, ונחתור להסכמי עבודה דומים.
אך מעל הכל, אנו מאמינים שעקב מאבקנו, ישתנו נורמות העבודה בשוק ככלל.
תנאי ההעסקה שעליהם אנו נלחמים, אינם גחמות. הם המצב הנורמלי, התקין, המתבקש. בעבר, הם אף היו מקובלים פה בארצנו. בסופו של דבר, מעבר להסכמים הכתובים, באופן טבעי יהפכו תנאי ההעסקה אליהם אנו שואפים להיות הנורמה. כי במדינת ישראל, יום עבודה הוא בן 8 שעות, כי בישראל לאחר 8 שעות עבודה, משלם המעביד שעות נוספות, כי בישראל לעובד מגיעים החזרי נסיעות, כי בישראל העובד לא מקבל את משכורתו כחודשיים לאחר סיום העבודה. ואנו לא חיים בסין, אנו חיים במדינת ישראל.
החוק הישראלי לשעות עבודה ומנוחה
3. כמה זמן זה ייקח?
הקמת איגוד מקצועי רציני לוקחת זמן. לאחר שנתבסס כאיגוד פעיל, ונרגיש שהגענו לכל העורכים, נצא למשא ומתן מול גופי ההפקה על דרישותינו. איננו יכולים להתחייב לתאריך שבו זה ייקרה, איננו יכולים להתחייב שנשיג את כל מטרותינו. אך אנחנו מתחייבים שנעשה ככל שנוכל, בזמן הקצר ביותר שיתאפשר.
אנו משוכנעים שהצדק לצדנו, והצדק בסופו של דבר ינצח.
4. עבור מה תשלום דמי החבר?
ראשית כל, איגוד העורכים היא עמותה רשומה ללא מטרות רווח. כל חברי האיגוד הפעילים עובדים בהתנדבות, מקבלת השכר היחידה היא מנהלת האיגוד, המועסקת בחצי משרה.
שנית, אנו שואפים כקהילה מקצועית לחולל שינוי שיתרום לנו בשיפור באיכות החיים, בפרנסה גבוהה יותר ובמעמד ויכולת מקצועית משופרים. שינוי זה ניתן להשגה דרך משא ומתן ארוך ועיקש מול איגודי המפיקים, גופי ההפקה והזכיינים, תוך שימוש בתנאי המכרז, בתקדימים שהשיגו אק"ט ואיגודי הבמאים והתסריטאים, ובכלים משפטיים נוספים. על מנת לייצר גוף מקצועי חי וקיים, שיכול להביא את השינויים הרצויים לנו, נדרשים מאמצים ארוכי טווח.
בכדי ליצור קהילה מקצועית של עורכים, שתתקיים לטווח הארוך ותעסוק בקידום ופיתוח המקצוע והעוסקים בו וכמובן תשמור על האינטרסים של החברים בה, יש צורך במשאבים.
להלן הפירוט:
1. עצם הקמת העמותה, מתוקצבת בכמה אלפי שקלים שכן יש לשלם עמלות רישום, להיעזר בעו"ד ורו"ח כמחויב בחוק (לרישום ופתיחת חשבון בנק). ועוד שונות כגון משלוח דואר, פקסים, טלפונים, חותמות ופנקס חשבוניות, עמלות הצטרפות לחברות האשראי וכו'.
2. מאחר וכל חברי ההנהלה עובדים בהתנדבות יש צורך בלפחות עובד אחד בשכר שירכז את פעילות האיגוד ויהיה זמין ב 100% לצרכי החברים, וקידום המטרות.
3. על מנת לקיים את הפעילות יש צורך בקו טלפון, מכשיר צילום ופקס, מחשב וגישה לאינטרנט, משרד קטן ככל שיהיה. זה אומר; שכירות, חשבונות (מים חשמל וארנונה), ועוד אינספור הוצאות קטנות וחשובות, החל ממוצרי כתיבה ועד לחומרי ניקוי.
4. יועץ משפטי מנוסה שינהל את המו"מ מול גופי ההפקה והזכייניות.
5. רואה חשבון שיגיש את הדו"ח השנתי ויבקר וינחה את הפעילות השוטפת של האיגוד, על מנת לעמוד בדרישות רשם העמותות ולקבל אישור ניהול הספרים המחויב, אם ברצוננו לקבל תמיכה ממענקים ממשלתיים בבוא העת.
6. הקמת אתר האינטרנט, הכלי המרכזי והחשוב ביותר בריכוז קהילת העורכים. כמובן שיש לשלם לאיש המקצוע אשר בונה ומעצב את האתר, לדומיין, לשטח האחסון על הסרבר, צריך מישהו שיעדכן את האתר תכופות, שירכז את התוכן שאנו נייצר בהתנדבות. שיעדכן אודות הפקות חדשות בז'אנרים שונים המחפשות עורכים, בשמות מפיקים לא-משלמים מהם יש להיזהר, וחדשות מהתחום.
7. ימי עיון והשתלמות לקידומנו כאנשי מקצוע.
כל הדברים שנזכרו לעיל עולים כסף. אם כולנו נתגייס לטובת העניין נוכל לממן אותם ולהביא את השינוי המיוחל.
אנו בשלב זה מתנהלים בצורה ספרטנית על מנת להצליח ולעשות הכול בכמה שפחות.
ז"א, כבר בשלב ההקמה, מלבד עמלת הרישום של כמה מאות שקלים, אותה חובה היה לשלם, נעזרנו בעו"ד שעבד בהתנדבות ובחברי הנהלה שתרמו מכיסם וממרצם והצלחנו למזער את הוצאות ההקמה למינימום.
העובד בשכר יעבוד בהיקף של חצי משרה בלבד וירכז את כל הפעילות השוטפת של העמותה; מקשר עם חברים וייעוץ, דרך המגעים מול הגופים הבירוקרטיים השונים ריכוז פעילות מול רוא"ח ויועמ"ש, ספקים כגון חברות האשראי והתקשורת, וריכוז פעילות אתר האינטרנט. כך, בעלות שכר בהיקף של חצי משרה האיגוד יעמוד על הרגליים.
בנוסף, בשלב ראשון לא נעבוד ממשרד אלא מהבית, כאשר אנו חוסכים בכל העלויות המשרדיות (ויש לציין סופגים אותם בעצמנו), בבוא העת, משרד יהיה הכרח. אתר האינטרנט נעשה ברובו בהתנדבות, אך עדיין ישנן עלויות הבנייה, הדומיין והאחסון.
על כל אלה, כל חבר מתבקש לשלם 50 ₪ לחודש, ז"א, פחות משעת עבודה בחודש, תשלום שנתי של כחצי משמרת, זה הכול. זוהי התרומה הנדרשת על מנת שיהיה לנו סוף כל סוף איגוד מקצועי שיגן על האינטרסים שלנו ויקדם אותנו, שישיג עבורנו שעת עבודה פחות למשמרת, שעה שבה אפשר לשחק עם הילדים או לנוח בחוף הים…לחיות!!!
דרך אגב, מספיק שהאיגוד ישיג מטרה אחת בודדת שהציב לעצמו וכבר הוחזרה השקעתנו, פי כמה מונים. למשל אש"ל ליום, או שעות נוספות, או קיצור יום העבודה… יתר על כן, התשלום לאיגוד המקצועי מוכר כהוצאה לצורכי מס כך שחלקו של התשלום מסובסד.
למעשה, אנו מקדמים את עצמנו בתשלום מועט היום, עבור חברות באיגוד, כך שנוכל להרוויח הרבה יותר בעתיד!
5. כמה משלמים באיגודים המקצועיים האחרים?
- אק"ט (אגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה): דמי רישום בסך 150 ש"ח, ודמי חבר בסך 110 ש"ח לחודש.
- אגוד הבמאים והתסריטאים: כ- 80 ₪ בחודש.
- איגוד מקצועות האנימציה כ 40 ש״ח בחודש.
- איגוד שח״ם כ 50 שקלים בחודש.
6. האם גם מי שלא יהיה חבר ירוויח?
מכיוון שאנו מאמינים שבסופו של דבר ישתנו נורמות העבודה – אז כן, כל העורכים ירוויחו ממאבקנו. ייתכן שיהיו כמה כפויי טובה שירוויחו ממאמץ הכלל. שיהיה להם לבריאות!
יש לזכור- קהילת העורכים בישראל היא קהילה קטנה עם מצוקות זהות. בכדי להשיג את מטרותינו באופן הקל והפשוט ביותר, מתבקש שהרוב הגדול והמכריע של העורכים יהיו חברים באיגוד. ככל שנהיה יותר, כך כוחנו יגדל, ככל שכוחנו יגדל, נשיג את מטרותינו מהר יותר ובפחות מאבק.
אנו מאמינים בהיגיון הבריא של חברינו העורכים, ובתחושת האכפתיות למקצועם ולחבריהם.
7. האם איגוד עורכי תמונה וקול הוא רק לעורכי וידאו או גם לעורכי סאונד, אפטריסטים, תלתיסטים ומעצבים?
איגוד העורכים הוא איגודם של כל עובדי הפוסט פרודקשן, שהרי כולנו עובדים באותה סביבה, מקצועותינו משיקים, ובעיותינו זהות. כולנו עובדים במשמרות, נעזרים במחשב כדי ליצור תוכן. כולנו סובלים מנוהל תשלומים קלוקל, ממשמרות ארוכות מדי, ללא אש"ל או שעות נוספות ומחוסר אונים לשינוי המצב מול גופי ההפקה. כן, איגוד עורכי תמונה וקול הוא איגוד של כולנו, כולנו נרוויח ממנו וכולם מוזמנים להתגייס למען המטרה. מוזמנים להצטרף לאיגוד עורכי אופליין ואונליין, עוזרי עריכה ודוגמים, עורכי ויז׳ואל אפקטס ותלת, מעצבי פסקול ועורכי סאונד.
8. ומפיקי פוסט?
אפשר לדבר על זה, תתקשרו (077-4810350) ותבואו לפגישת ועד.
9.יש לכם שאלה ולא קיבלתם תשובה?
אנא כתבו לנו ל info@editors.org.il ונשמח לענות לכם על כל שאלה.