בפאנל שערכנו בפסטיבל קולנוע דרום חשפנו את היסודות הקריטיים של הפרה-פרודקשן והפוסט-פרודקשן, שני השלבים המכריעים המבדילים בין סרט חובבני להפקה איכותית.
הנה כמה מהטיפים ששיתפנו שיעזרו להפוך את ההפקה הבאה שלכם לחלקה יותר, מקצועית יותר ובעיקר– הרבה יותר בטוחה מתקלות שיעלו לכם זמן וכסף.
תודה לפסטיבל קולנוע דרום, לליהיא בנימין ולתמיר הוד ולחברת הועד אורה מימון פילבסקי.
דרור חי שימן | מעצב פסקול ומלחין לקולנוע ומדיה, ערך, מיקסס, הלחין והפיק מוזיקה לעשרות פרויקטים במנעד שבין קולנוע, דוקומנטרי, אנימציה ואמנות חזותית
השקיעו במקליט המקצועי ביותר שמאפשר התקציב
עדכנו אותו בכל הבעיות שעלולות להיווצר על הסט, בקשו ממנו להגדיל ראש ולוודא שיש לו את הציוד הנדרש. הקלטות איכותיות יחסכו לכם כסף רב וכאב ראש בשלב הפוסט. הזמן המושקע בעבודת הפסקול יוכל להתמקד יותר ביצירה של פסקול עשיר ורב־משמעויות, ופחות בתיקונים, הקלטות נוספות ופשרות כואבות.
אין דבר כזה "נתקן במיקס"
המיקס הוא תהליך מורכב ביותר, שדורש זמן עבודה ממוקד, שבו מתקבלות לעיתים מאות החלטות בשעת עבודה אחת. כשמשאירים דברים לשלב המיקס הסופי (בשלב הפרה או ההפקה), אתם בעצם מבקשים ממעצב הסאונד: "אל תתעסק במיקס נכון, אלא נסה לתקן בעזרת פלסטרים וקסמים כדי שהסאונד 'יעבור'". כלומר, יש להשקיע מחשבה על הסאונד ועל ההקלטה שלו באותה הדקדקנות והזמן שמקדישים לתמונה ולמשחק.
תמיד השאירו כסף בתקציב לפוסט־סאונד
דאגו שיהיה מקדם בטיחות של לפחות משמרת נוספת. אין דרך לדעת מראש באילו בעיות ייתקל הפסקול וכמה זמן יידרש. לעיתים מתברר שנדרשות הקלטות נוספות, השלמות ADR או חומרים חסרים מהסט. במיקס עצמו כמעט תמיד יש צורך בזמן נוסף כדי להגיע לתוצאה טובה. כשלא מקצים זמן נוסף לתהליך עבודה משתנה – נקלעים לבעיה, ומגיעים למצב שבו מבקשים ממי שעובד עבורכם להשקיע מעבר על חשבונו, רק בגלל תכנון לקוי.
ברייקדאון סאונד
צרו רשימה של אילו סאונדים תרצו מכל סצנה ולמה. כמו שעושים ברייקדאון לצילומים (מבינים זוויות, מגלים בעיות ויוצרים פתרונות), כך יש לפעול בסאונד: להבין מה רוצים להפיק מהחומרים.
הקלטת Wild ואקסטרות
הסט מכיל חומר גלם רב שיכול לעזור בעיצוב הפסקול ואף להציל אותו:
- השלמות דיאלוגים: לא בטוחים בטייקים? חסרות מילים? סצנה עם קהל גדול? השחקן יכול לבצע השלמות עם המקליט בשטח לאחר הצילום. אתם כבר עם הציוד הנכון, המיקרופון המקורי והלוקיישן. כך תחסכו לעצמכם ADR יקר בפוסט.
- Wild SFX: הקליטו אפקטים שקשורים לפעולות השחקנים האופייניות לסצנה (ביגוד מיוחד, כלים ספציפיים). נכון, אפשר לשחזר דברים מספריות סאונד או להקליט פוליז, אבל זה קשה וגונב זמן יקר. התייעצו עם המקליט או עם מעצב הפסקול שלכם מה יהיה קשה להשיג בפוסט.
הקשיבו לסרטים
אולי הטיפ החשוב ברשימה הזו: בפעמים הבאות שאתם צופים במשהו, השתמשו באוזניות טובות או במערכת שמע איכותית, כבו את האור (זה משפיע ביותר), והקשיבו באופן מודע לפסקול הסרט או הסדרה. אל תקשיבו למילים או תתרשמו מהמשחק. הקשיבו לגוון ההקלטה, לכמה חזק או חלש הדיאלוג ביחס לסביבה. האם בסצנת המסעדה החליטו לשים "הרבה מסעדה" או שקט מוחלט בזמן השיחה? נסו לחשוב מדוע נעשו הבחירות האלה. הקשבה מודעת תלמד אתכם רבות על סאונד ועל מה שאתם רוצים מהסרט שלכם.
אסף ארביב | קולוריסט (העיר הזאת, עיד, בצילו של ההר), בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר
למה להתעסק בצבע כבר בטרום־הפקה?
- זה יחדד את נקודות המפנה ואת התפתחות הדמויות כשתצטרכו "לסמן" את ההלבשה או הארט בסצנות השונות, מה שיהפוך את הסרט לבוהק יותר.
- החלטה על פלטת צבעים ולוק תסנכרן את כל המחלקות ותהפוך את התסריט מסיפור לעולם חי וקיים שכולם יודעים איך הוא נראה.
- כי בשלב העריכה תערכו פחות – לסרט כבר יש צורה משלו. יודעים אם בוקר או צהריים, יודעים אם רואים את הציוד בפינה החשוכה בחדר או לא, יודעים אם השיר מתאים לאווירה החורפית. פחות ספקולציות, יותר החלטות, פחות הוצאות.
- במשמרת הצבע לא תצטרכו להמציא את הלוק ותוכלו להתמקד בטיפול בכל מה שמפריע לכם ובעבודות כירורגיות. זה גם ישפר את התוצאה וגם יכול לחסוך זמן (וכסף).
בטרום־הפקה
- לחשוב על התפתחות הסיפור גם דרך צבע (הלבשה, תאורה, איפור, שיער, ארט). זה יעלה שאלות בנוגע לתסריט ויחדד אותו.
- לבחור צבעים סמליים שיהיו עקביים ומספיק מובנים כדי שהצופים יבינו (לדוגמה: כתום = מוות, ירוק = חולשה).
- להחליט מה יש בעולם שיצרתם – ומה אין.
- כשאתם מתכננים איך הסרט ייראה – חפשו השראות גם במקומות לא שגרתיים (אדריכלות, פיסול, ציור, טבע, חומר, החיים עצמם).
בפוסט־הפקה
- ערכו עם LUT – זה יהפוך את האווירה של הסרט להרבה יותר ברורה מהרגע הראשון (ויעזור להבין מה רואים ומרגישים בלי לחכות לשלב הצבע).
- כשזה נוגע ל"לוק", לכו עד הקצה ואז חזרו קצת. זה ייקח את הלוק שלכם למקום הכי מובהק שלו.
- תדמיינו. יש היום כלים מדהימים ויש סיכוי לא רע שאפשר להגשים את הדמיון שלכם.
אילה בנגד | בוגרת ביה״ס סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה. עורכת קולנוע והטלוויזיה, דוקומנטרי ועלילתי. מלמדת עריכה, מרצה ולקטורית.
קשה בצילומים, קל בעריכה
אין פתרונות פלא בעריכה. אפשר לפתור הרבה בעיות בעריכה יצירתית, אבל בסופו של דבר חומר הגלם שמגיעים איתו מהצילומים יקבע את איכות הסרט – אסור להתפשר בצילומים.
משחק משחק משחק (שחקנים)
לא להתפשר עד שאתם מרגישים שיש לכם את מה שאתם צריכים.
בחרו את הקרבות שלכם
מצד שני, אל תשקיעו אנרגיות וזמן עבודה בשוטים פחות חשובים. לא צריך 10 טייקים של לונג שוט; שמרו את הזמן לשוטים הסגורים (פקטור ה"אוגר" – לא לאגור חומר מיותר).
כיסויים
"וואן שוטים" (One Shots) יכולים להיות מרהיבים, אבל הם לא קיצור דרך. הם דורשים זמן ומאמץ כדי להגיע לתוצאה טובה ללא פשרות. עדיף שיהיו גם שוטים סגורים/אינטר קאטים/זוויות שונות כדי שאפשר יהיה להתמודד עם בעיות בעריכה. אם צריך לבחור בין להפוך כיוון לבין לקחת קלוז אפים, עדיף לא להפוך כיוון ולא להסתפק רק בשוט פתוח
"נפתור את זה בפוסט"
שוב, אין פתרונות קסם, וגם לא תמיד יש פתרון בתוכנות האפטר (אפטר אפקטס) והאונליין. מה שאפשר לצלם על הסט (כמו מסכים, למשל), עדיף. התייעצו מראש עם האפטריסט לגבי האפקטים שמתכננים לעשות (לדוגמה: שימוש ב-AI בסרט דוקו במקום אישור רליס).





