מה ההבדל בין טריילר לשיווק סרט גמור לבין טריילר לגיוס כסף?

הראשון בא למכור את הסרט לצופה שמסכן 35 שקל. והשני פונה למשקיע, שאמור לסכן עשרות או מאות אלפים. ולכן, טריילר שיווקי יכול להסתפק ברשימת  פרסים וסופרלטיבים ורצף של רגעי שיא שעושים רושם על הצופה. אבל לכל משקיע עם שכל בקודקוד זה לא יספיק, היות והוא יקלוט שזו מניפולציה שיווקית, ואלו רק חלקי דברים שלא בהכרח מעידים על החומרים שברשותך.

בטריילר למטרות גיוס מימון אשתדל לתת למשקיע "תחושת ראשס" - אפשרות להרגיש את חומרי הגלם בעריכה מינימלית.

קחו בחשבון שכדי לעורר רגש צריך זמן - לכן טריילר כזה ארוך מטריילר שיווקי ממוצע.

האם כדאי לשמור תמיד על גולמיות החומרים כשהם מוצגים בפני משקיע?

לא בדיוק. לפעמים חומר גלמי מדי ייתפס כחסר פילטר אמנותי.

האם על העורך להתייחס לקהל היעד של הטריילר?

 בכל תחילת עבודה על טריילר אני מברר כמה דברים.

אני שואל מה האורך של הטריילר המבוקש?

מי קהל היעד? כדי לדעת ולהבין מה רמת ההיכרות שלהם עם הנושא, ואם אפשר אז מה הטעם שלהם... טריילר יהיה שונה אם הוא לארץ או לחו"ל, בגלל רמת הכרות שונה עם נושאים ישראליים. אני מתייחס אחרת גם לקהלים במדינות שונות כי לאירופאים למשל, יש יותר סבלנות לעומת אמריקאים,  שמצפים למשהו פחות מאמץ.

והדבר השלישי שחשוב לדעת בעריכת טריילר הוא באיזה סיטואציה הטריילר מוקרן. כי יש הבדל אם הוא חלק מפרזנטציה, או שהטריילר יוצא לעולם לבדו ואין לך שליטה על מה שקורה בהקרנה עצמה.

לגבי אורך הטריילר - האם יש מספרי קסם?

לטעמי, כמה שיותר קצר. אני בד"כ מגיש טריילרים בין 3 ל 5 דקות, אבל זה נזיל כי אם יש סצנה טובה או חומר חזק אז שווה ללכת עליהם בלי פחד מאורך.

הקרנות בארץ ממליצות על טריילרים בין 5 דקות לרבע שעה, שזה ארוך מדי לדעתי.

כשאני עורך טריילר אני צריך לחשוב אם הצופה יבין את הסיפור?

לא צריך להבין את הסיפור הכללי, זה לא נכון לעשות את זה.

צריך להשקיע המון זמן ואנרגיה בהבנת מכלול שלם. אני מעדיף לתת "סיפורון" שסגור בתוך עצמו ומייצג את הסרט הכללי.

יש לך גישה אחרת לטריילר דוקומנטרי לגיוס כספים לבין עלילתי?

יש הבדל מסוים בכך שלמשקיע בדוקומנטרי, קרי: מנהלי קרנות או מנהלי תוכן בערוצים, אשתדל להציג סצנה בולטת העומדת בפני עצמה כדי שירגישו ש"תפסו פה משהו".

לעומת סרט עלילתי ששם חשובים יותר האווירה והסגנון.

אם יש 3 דמויות אפשר לעשות טריילר רק עם אחת מהן?

חיובי. אם יש לה נפח מספיק לא חייבים  להציג את כל הנושא או כל הדמויות.

באופן אישי, המטרה שלי כעורך טריילר היא  לעורר רגש אצל הצופה, כמו בסרט. וזה יכול להיות רגש מכל סוג - אימה, מתח, צחוק וכו'. הרגש הוא המטרה העיקרית ולא הצגת מכלול כלשהו. זה בסדר לא להציג ב 3 דקות את כל הדמויות, רק קח בחשבון שתישאל מיד בתום ההקרנה מה עם השניים האחרים?, אז תכין לך תוכנית חלופית...

בד"כ בחוויה שלי במפגשים גם בחו"ל מגיעים טריילרים מאוד מהוקצעים ומדויקים עם מוסיקה שמעצימה. האם נכון לעשות טריילר גס כמו שאמרת "תחושת ראשס" או לעשות את זה ברמת בגימור גבוהה?

 אני מחפש משהו גבולי בין דבר ערוך לבין תחושה של חומר גולמי עם שוליים כמו שהראיתי לכם קודם, ואגב, גם בסרטים שלי אני חושב בדרך זו כי באמת אני מאמין שלחומר גלם יש יותר כוח ממה שהעורך מייצר.

בגלל הסיבה הזו, אף פעם לא עשיתי טריילר עם קריין חיצוני כי זה נותן תחושת 'פיין' וגימור גבוהים מדי היוצרים  ריחוק לטעמי.

צריך לבוא קטן וחכם ולא מהוקצע ועשיר.

מצד שני, קחו  בחשבון, שחלק מהמשקיעים יגידו לך "תראה לי קצת חומרי גלם", וזה הדבר האחרון שאני אעשה, כי אני רוצה להראות למשקיע משהו מבוקר ולא לתלות את 'הכביסה המלוכלכת' בחוץ. בסה"כ אנו מדברים על שלבים ראשוניים של סרט שבעצם עוד לא קיים. זו טעות להראות משהו גולמי מדי. צריך מעטפת ידידותית למשקיעים, שהם לאו דווקא אנשי קולנוע, וגם אם כן, צריך לרגש אותם.

 מה  טריילר ימכור הכי טוב?

דמויות.

אנו קולטים אדם ומקטלגים אותו במהירות. זה כמו רושם ראשוני ממישהו, אחרי 5 דקות מכניסים אותו כבר למגרות ומגדירים איזה טיפוס הוא.

לגבי דמויות קולנועיות בעלות כריזמה, מאוד שווה ללכת עליהן בטריילר כי לא צריך להשקיע בזה הרבה אנרגיה וזמן מסך. כשההגדרה הפרטית שלי למונח "כריזמה" זה אם בא לי לבלות איתו שעה וחצי.

 בטריילר - הרושם הראשוני זה הרושם שיישאר.

אישיות כריזמטית זה משהו שיוצא מיד מהמסך, אבל גם ההפך. אם יש דמות לא טובה יהיה קשה לשנות את זה. בסרט ההתרשמות השונה כן אפשרית כי יש מהלך ושינוי. אך בטריילר זה בלתי אפשרי והרושם הראשון נשאר.

מוסיקה -  כן או לא?

תמיד אשתמש במוסיקה בטריילר. בסרט אני הרבה יותר זהיר, אך בטריילר חייבים לתפוס ומהר.

אני לא יודע איפה יקרינו את זה ומה הקשב של הצופה ומוסיקה היא המניפולטור הרגשי הכי גדול. היא מביאה איתה מהמוכן משהו רגשי שזקוקים לו היות וקשה לרגש באמת בטריילר של 2-3 דקות.

רק בסצנת קיצון אוותר על מוסיקה. לרוב אשתמש במוסיקה אבל אנסה להיות ערמומי כדי שלא ירגישו במניפולציה.

אתה צופה בחומרים לפני שאתה מכין טריילר?

בכנות, אני לא צופה בכל החומרים והרבה מההחלטות הן אינטואיטיביות.

אני נעזר בבמאי, כי בדוקומנטרי, למשל, יש אינספור שעות של חומר ואין זמן לצפייה של ממש. בד"כ טריילר ממוצע נערך בין משמרת לשלוש משמרות.

 האם להכניס לטריילר שמשווק סרט גמור חומרים שלא קיימים בסרט?

זה לא מומלץ.

איך אתה עובד עם הבמאי? מה תפקיד הבמאי?

בד"כ נותנים לי לעבוד לבד. במאים לא עושים הרבה טריילרים ולכן יש נטייה לתת לנו עצמאות ואחר כך לעשות רק תיקונים ביחד אם צריך.

אני אוהב להגיש לבמאי הצעה ראשונה שהיא בסיס לשינויים. גם אם ההחלטות  שלי שגויות נוח לבמאי לעבוד כשיש בסיס לשינוי ולא להתחיל מאפס.

אם מבקשים ממני 15 דקות, מה אפשר לצקת לשם?

כשמדובר בקרנות - הם רוצים סצנות ולא טריילרים בהגדרה.

אני כן ממליץ לעטוף את החומרים במסגרת מסוגננת כלשהי, ואני לא ממליץ ללכת על 15 דקות כי זה כבר סרט.

כדאי לטריילר שיהיה מעניין באופן העשייה שלו. כך הוא יתן הרגשה של "יד בוטחת" - כלומר, שמבינים שיש מי שמנהל את העניינים והוא יודע לאן הסרט נוסע.

 מה קורה בחומר דוקומנטרי שצילמו אנשים לא מקצועיים?

לפעמים זה דווקא הכוח של הסרט. לי אין בעיה עם חומרי גלם מחוספסים כי לפעמים זה הכוח שלהם. המבחן הוא האם הם פועלים עלי רגשית. אנשים רגילים לראות באינטרנט תמונות יותר גרועות ורגילים כבר לשפה הזאת. אם הרגעים יהיו טובים לא יפסלו סרט בגלל רמת צילום, לדעתי.

יש מבנה שאתה ממליץ עליו?

כדי להשיג תחושת מלאות, הטריילר חייב להתחלק ל-3 חלקים. התחלה אמצע וסוף.

בלי אחד מהם נרגיש בחוסר או דלות.

למרות שטריילר הוא באורך של 5 דקות צריך להיות בו המבנה הקלאסי המערכתי רק באופן מוקטן.

אם אין חומר ויש סצנה אחת, כותרות יכולות לחלק את הסצנה, וכו'.

חשוב לשמור על העיקרון הזה כדי להגיע לתחושת מלאות אצל הצופים.

ואם אין מספיק חומרים אז עם מה עושים את הטריילר?

אני כעורך רגיל לעבוד מתוך הקיים. אני לא תסריטאי.  עובד מתוך מה שיש לי. ואפשר תמיד למצוא משהו מעניין, כמו הצגת דמויות שזה אפקטיבי בכל טריילר, משהו מהסגנון של הסרט, אפילו אווירה מוסיקלית יכולה להיות טריילר מדליק.

הטריילרים עוזרים במשהו חוץ מכסף?

טריילר מבחינתי הוא הנצחה של האינטואיציה הראשונה שלי.

בעריכת סרט חווים שחיקה/קהות הרבה פעמים. במצבים כאלה אני חוזר לטריילר כי הוא משיב אותי לרעננות הראשונית שאחר-כך מטבע הדברים הולכת לאיבוד.

לפעמים בטריילר אתה מפצח את הסרט כולו והוא כמצפן להמשך העבודה. וכשזה קורה זה מתנה לך ולמפיק...

דגשים שהופיעו בסוף ההרצאה: 

  1. לא לחזור על חומרים מאותה סצנה.
  2. גיבוש טריילר טוב הוא מפתח/מצפן להמשך.
  3. שווה להמר על אפיון מרכזי יחיד.
  4. הצופה זוכר הרגשה ולא פרטים. לא להלאות.
  5. תראה 'את' ואל תדבר 'על'. תן לתמונות לדבר במקומך.
  6. חלוקת הטריילר ל-3 הכרחית כדי לקבל תחושת מלאות.
  7. זה חייב לתפוס מיד! אנשי הפיץ' רואים עשרות כמוך.
  8. אין טעם להתאמץ ולהעביר סיפור מלא. הרגשה כן.
  9. הדבר שטריילר מציג הכי טוב אלו דמויות.
  10. טריילר 'חלש' עלול להזיק!
  11. טריילר הוא בליינדייט של המשקיע עם הסרט, לדאוג שיעשה רושם ראשון טוב.