ללמוד מהתסריטאים של: 'המפקדת', 'טהרן', 'מנאייכ', 'היהודים באים', 'פאודה', 'חזרות', 'חאנשי', 'בחורים טובים' ועוד
בין אמנות התסריט לאמנות המשחק:
נועה קולר, מהשחקניות העסוקות בישראל ('קופה ראשית', 'ריקוד האש', 'להעיר את הדוב' ועוד), פרצה לתודעה הציבורית גם כיוצרת ותסריטאית עם הסדרה 'חזרות'. במפגש עם נועה נלמד על התפר הייחודי שבין משחק ותסריטאות, מה נסיונה כשחקנית לימד אותה על בניית עולם תסריטאי, פיתוח דמויות וכתיבת דיאלוגים, וכיצד שני עולמות אלו -כתיבה ומשחק- יכולים ללהתקיים במקביל ולהזין זה את זה מנק' מבט יצירתית.
סדרת טלוויזיה - מרעיון למסך:
רועי עידן, אשר יצר וכתב למסך כמה מהסדרות הבולטות בישראל בשנים האחרונות, יקח אותנו למסע, מלא תובנות וכלים פרקטיים - שלב אחרי שלב - בתהליך היצירה של סדרה טלוויזיונית: בחירת הרעיון, גיבוש פרמיס, תהליך הפיתוח (תחקיר, תסריט פיילוט, בייבל), דרך מהלך הכתיבה, תהליך הפרה-פרודקשיין, מהלך הצילומים, פוסט פרודקשיין ועד למפגש עם הצופים.
בין הביוגרפי לפיקטיבי בכתיבה:
עליזה חנוביץ', היוצרת, התסריטאית והשחקנית הראשית בסדרה המדוברת 'חאנשי', ביססה אלמנטים רבים מעולם הסדרה על חוויותיה האישיות. במפגש עימה נדבר על המתח בין היבטים ביוגרפיים ופיקטיביים בכתיבה תסריטאית, על האתגרים, ועל הכוח המרפא שיש בתהליך מסוג זה.
כתיבה קומית:
נטלי מרכוס, זוכת 7 פרסי אקדמיה, מצליחה בכתיבתה התסריטאית, לחקור ולאתגר מורכבויות אנושיות, חברתיות ופוליטיות מבעד למבט קומי וסאטירי מושחז.
במפגש עם נטלי, נלמד מהם היסודות לכתיבה קומית, מה הדומה והשונה בין כתיבת קומדיה לבין כתיבת דרמה, וכיצד הדיאלקטיקה בין העולמות יכולה להעמיק את הפרספקטיבה התסריטאית שלנו.
פיתוח דמויות:
עטרה פריש, היוצרת-תסריטאית-במאית, של אחת הסדרות המצליחות והמדוברת של התקופה האחרונה ('המפקדת'), הביאה למסך אנסמבל דמויות ששבו את ליבינו.
היכולת ליצור דמויות תוססות, מורכבות, ספציפיות, ומנומקות היא הבסיס לעולם תסריטאי עשיר וסוחף. במפגש עם עטרה נחקור את המרכיבים והתהליכים החיוניים בבניית דמות, על מימדיה השונים: בין חייה הפנימיים של הדמות, ההסטוריה שלה, עיצוב מרחב הרצונות, סגנון הדיבור ועד למערכות היחסים שלה עם הדמויות האחרות המעצבות את עולמה.
בין תסריט אמנותי למסחרי:
ארז תדמור, מיוצרי הקולנוע הפוריים והמצליחים של השנים האחרונות, הצליח לאזן בעשורים האחרונים בין פרוייקטים קולנועיים שזכו להצלחה אמנותית (פרסי אופיר ופרסים בפסטיבלים בינ"ל), ובין סרטים שזכו להצלחה מסחרית מסחררת, האחרון בהם ('בחורים טובים') הביא לאולמות הקולנוע מעל ל-300,000 צופים.
במפגש עם ארז, נדבר על הפרקטיקות והעקרונות החיוניים בתהליך כתיבה של סרט קולנוע ארוך (וקצר), מה מייחד כתיבה של סרט 'אמנותי' לעומת סרט 'מסחרי', וכיצד ניתן לחבר בין העולמות.
כמו כן, נחקור עם ארז כיצד ניתן לזהות רעיון 'ראוי' ליצירה, נדון בנתיבים שונים להשראה, וכיצד ניתן לפתח שיגרת כתיבה פרודקטיבית לאורך זמן.
אורן גרנר (מנהל 'קולנוע עצמאי בישראל')
ונדב רג'ואן (יוצר ומומחה בינ"ל לבינה מלאכותית)
כיצד כלים של בינה מלאכותית יכולים לסייע לכתיבה תסריטאית:
בשנה האחרוננה פיתוחים כמו CHAT-GPT, MIDJOURNEY, ו-DALL-E פרצו לתודעה והפכו לנושא הכי מדובר (לטוב ולרע) בתעשייה בכלל ובסצינה הקריאטיבית בפרט . דבר אחד בטוח - הבינה המלאכותית (AI) כאן כדי להשאר.
קיימת רתיעה טבעית מכלים אלו מהחשש שיהפכו את תהליך היצירה למכאני ומעובד (וייתרו אותנו, הכותבים) - אך ישנן דרכים ופרקטיקות בהן נוכל לרתום את הכוח האדיר של פלטפורמות אלו, כדי להעמיק את התוכן, לשדרג את היעילות והמעוף, מבלי לפגוע בייחוד ובתביעת האצבע שלנו כיוצרים ויוצרות.
במהלך המפגש נלמד כיצד כלים נגישים של בינה מלאכותית יכולים לסייע לנו לעשות בריינסטורמינג בבניית עלילה ודמויות, לבנות סטוריבורד משוכלל, ואף לנסח עבורינו תקצירים ודיאלוגים על פי תהליך של לולאות-פידבק.
כמו-כן, נתנסה בפרקטיקה של כתיבת הנחיות נכונה לבינה המלאכותית (prompt engineering) דרך טכניקות החדשניות שיאפשרו לנו להגיע לתהליך עבודה ותוצרים עמוקים ומשמעותיים יותר.
כל המפגשים יתקיימו בזום
19:00 עד 20:30 (שעון תל-אביב)
תאריכי המפגשים:
- 24.8 - רועי עידן
- 28.8 - ארז תדמור
- 31.8 - נטלי מרכוס
- 4.9 - נועה קולר
- 7.9 - עליזה חנוביץ'
- 11.9 - עטרה פריש
- 14.9 - נדב רג'ואן ואורן גרנר