'לכתוב מחוץ לתסריט'

כלים מתקדמים (ולא שגרתיים) לכתיבה תסריטאית. מפגש ראשון: 7.8.22

*סדרה של 4 סדנאות מעשיות* 

  • תסריטאות דרך עבודה דינמית עם שחקנים.
  • פיתוח תסריט ע"י מתודות מעולם האימפרוביזציה.
  • כתיבה עלילתית בפרקטיקה דוקומנטרית.
  • תחקיר (פנימי/חיצוני) כמקור לבניית דמויות ועולמות תוכן.

תיאור המפגשים

תסריטאות דרך עבודה דינמית עם שחקנים/ות

גישה אחת היא לראות שחקנים כביצועיסטים של טקסט וחזון שהוגדרו מראש. אך אפשר לבחון גישה אחרת, בה השחקנים הם חלק מובנה מהתהליך היצירתי. לאחר שאנו מעניקים מספר הקשרים מהותיים, רגשיים וסיפוריים, אפשר להפוך את השחקנים לחלק בלתי נפרד מהתהליך היצירתי ונופתע לגלות איזה עושר דרמטי וטקסטואלי יכול לנבוע מתהליך עבודה כזה. הרי כל שחקן הוא גם אדם, עם עומק אישיותי ופסיכולוגי, עם הסטוריה, זכרונות, ונקודת מבט יחודית. ברגע שאנו רותמים את כל אלו (בתהליך עבודה דינמי) לתהליך הכתיבה, אנו פותחים פתח מעורר השראה לעושר ותנופה יצירתית.

 

עולם עלילתי במתודה דוקומנטרית 

תהליך הכתיבה של תסריט חותר לעיצוב עולם שחומר הגלם המרכזי שלו הוא המציאות. מתוך הבנה זו, נחקור את התפר שבין קולנוע עלילתי וקולנוע דוקומנטרי, תוך מתן כלים לכתיבה דרך פרקטיקות דוקומנטריות. ננתח דוגמאות מתוך הסרט 'אפריקה' (אותו ביים אורן גרנר, מנחה הסדנה) בו יושם תהליך כתיבה במתודה זו, ונגלה מתוך תרגול כיצד פרקטיקות דוקומנטריות יכולות לאפשר לנו גישה לחומר גלם תסריטאי בלתי נדלה, מתוך אימוץ גישה של התבוננות וערנות למציאות סביבינו. 

 

לכתוב עם כלים מעולם האימפרוביזציה

יש משהו בנק' המבט המשחקית, הסקרנית, שהייתה חלק מהותי מהחיים שלנו בתור ילדים (וקצת נשחקה עם החיים), שמאפשרת שטף יצירתי, חיבורים לא צפויים, ומצב כללי של קלילות ושחרור שיפוטיות - יותר מקום של ניסוי וטעייה, חיפוש וגמישות מחשבתית. מה קורה כשמוזגים את האיכויות האלו לתהליך הכתיבה?   

במהלך המפגש נעבוד עם פרקטיקות מעולמות האימפרוביזציה המקצועית, שיחזירו אותנו לאותו מצב משחקי, ונחווה איך אותו מצב מנטלי, וכלים מעשיים יכולים לקחת את הכתיבה שלנו (ובמיוחד במצבים של מחסום יצירתי) למקומות חדשים ולא צפויים. 

 

תחקיר (פנימי/חיצוני) כמחצבה לבניית דמויות ועולמות תוכן

צ'כוב כבר אמר מזמן "כל מה שלמדתי על הטבע האנושי למדתי ממני". ואכן, כשאנו ניטיב להתבונן פנימה, המורכבות, העומק והמרחב הפנימי יהיו השיעור הטוב ביותר שנוכל לקבל על בנייה של דמות מורכבת וחד-פעמית. אך גם העולם החיצוני (כתבה שקראנו / סיפור ששמענו מחבר / חומר ארכיוני וכו') יכול להיות מקור השראה למגוון סיפורים. במפגש נתנסה בכלי תחקיר שונים, בין אם מופנים פנימה או החוצה, ונגלה כיצד הם יכולים לספק לנו מרחבים תסריטאיים חדשים. ​ 

 

להרשמה ופרטים נוספים >>

לקופון 20% הנחה לחברי וחברות האיגוד >>