מאת: שרית בינו

סירטה החדש של דינה צבי ריקליס ''ברקיע החמישי'', שעורך בימים אלו יוסף גרינפלד, מבוסס על רומן שכתבה הסופרת רחל איתן בשנות ה- 60

עלילת הסרט מתחילה בקיץ 1944 בפלשתינה שתחת השלטון הבריטי. מאיה, ילדה בת 13, מגיעה למעון לילדים עזובים, בסוף מלחמת העולם השנייה אחרי שאמה נטשה אותה ואביה, שנישא בשנית מתקשה לגדלה. מאיה שעוברת קשיי התאקלמות רבים במקום האפל ואפוף התככים הזה, נאבקת על מקומה בחברת הבנות האחרות, ומתאהבת בארוסה של אחת העובדות במעון.."
הסרט הופק בתקציב נמוך ,אחרי שנים בהן ניסתה ריקליס לגייס את המימון בשבילו ולכן גם נאלצה להסתפק ב- 18 ימי צילום, מה שהוביל באופן טבעי לעבודה ממושכת ומורכבת בחדר העריכה.

''זאת בהחלט חוויה מאתגרת ומעניינת בשבילי'' מספר גרינפלד ''מאחר וזו הפעם הראשונה בה נכנסתי לחדר עריכה אחרי שכל הצילומים כבר הסתיימו.
אני רגיל לעבוד תוך כדי צילומים, החוויה, איך לאמר, הרבה יותר מפוזרת והפעם היה לי העונג לערוך ולגלות את הסרט ביחד עם חומרי הגלם ולהעמיד סצינה אחרי סצינה.
אתגר נוסף שאני מתמודד איתו הוא עריכה של פרוייקט שצולם כולו ב – RED

''ילדה קטנה שבוייה בעולם, שלי הוא מזכיר את האפלוליות בספריו של דיקנס. נשמע לי סיפור עצוב ומרגש''.

''לי אישית'', אומר גרינפלד, '' לוקח זמן להתרגש בחדר העריכה אבל ברור לי שזה יבוא בהמשך, בינתיים אני עסוק בכאבי לב מסוג אחר. כמו שאת יודעת זה כבר לא עולם של פילם וחומר, מדובר באינפורמציה שמועברת אליך מסט הצילומים לחדר העריכה ולפני כמה זמן מישהו עשה טעות גורלית וגרם לתקלה בדרך מהמצלמה למחשב וכן זה גרם לי להרבה דפיקות לב, כי 2 שוטים מתוך סצינה חשובה פשוט הלכו לנו וזה מאוד משמעותי כשמדובר בסרט דל תקציב אבל בסוף התגברנו ואני מבטיח לכם שאף אחד לא ירגיש''

את הסרט "ברקיע החמישי" הפיקה יפעת פרסטלניק (בתמיכת קרן יהושע רבינוביץ והאחים משה ולאון אדרי), עלמה גניהר היתה שותפה בכתיבת התסריט צילום: שי גולדמן והעריכה נעשית באולפני ברודקאסט.
צוות השחקנים כולל את יחזקאל לזרוב, עמית מושקוביץ, גיא אדלר, אקי אבני ואסתי זקהיים.

הסופרת רחל איתן - שהלכה לעולמה ב-1987, בת 55 - נחשבה לכישרון גדול. ב-1974 פירסמה רומן נוסף, "שידה ושידות" (עם עובד), שהרקע לעלילתו היתה הבוהמה התל אביבית של שנות ה-60 ופורש בין השאר כרומן מפתח על נישואיה הראשונים לאדריכל דן איתן.