ניתן בהחלט להגביל עובד ולקבוע כי הוא לא רשאי לעבוד בעבודות אחרות במקביל ומרבית הסכמי העבודה בהחלט קובעים זאת במקרה בו משלמים לעובד משכורת עבור עבודה במשרה בהיקף רחב (כדוג' עובד שאמור לעבוד בחברה 186 שעות חודשיות או כל מספר קרוב לכך).

קודם כל יש לבדוק האם זו דרישה לגיטימית. בעוד שאם היקף עבודתו של העורך מתקרב למשרה מלאה ניתן לומר שזו דרישה לגיטימית, אבל אם עבודת העורך הינה בעלת היקף צר יחסית אין זה לגיטימי לצפות מהעורך להשתכר ממשכורתו זו בלבד ובשאר הזמן לשבת בחוסר מעש או לחפש עבודה שאינה קשור לתחום התמחותו.

ברמה המעשית עם כניסה לעבודה חדשה שמגבילה את חופש העיסוק שלך כדאי לשאול את השאלות הבאות / לפעול כך:

  1. האם המעסיק הזה מבטיח לי נפח עבודה גבוה – מעל לארבע משמרות בשבוע?​
  2. האם השכר עבור המשמרות האלה מפצה על הגבלת חופש העיסוק שלי? כלומר – האם במקרה שלא אעבוד בעבודה נוספת, השכר מספיק לי.​
  3. האם אני מתפתח בעבודה הזאת? לומד כישורים חדשים, מתנסה באתגרים שיועילו לי בהמשך? יוצר קשרים מקצועיים משמעותיים שמפצים על כך שלתקופת הזמן שמדובר עליה אני בעצם מוותר על עבודות אחרות שמאפשרות לי את כל אלה?​

כדאי להסביר למעסיק שעצם העיסוק בעבודות נוספות, חושף אותי לשיטות עבודה נוספות שיתרמו גם לעבודה עימו. עורך עסוק הוא עורך איכותי. ניתן גם להציע למעסיק את הסעיף הבא לחוזה העבודה: "העורך מתחייב שעיסוקיו הנוספים לא יגרעו מהתחייבויותיו בחוזה זה" 

הגבלת חופש העיסוק של העורך כדאית במקרים בהם יש פיצוי כלכלי שבא לידי ביטוי בשכר גבוה ונפח עבודה גבוה, במקרים בהם יש פיצוי התפתחותי שבא לידי ביטוי בהתפתחות ולמידה שלא ניתן לעשותם במקום אחר או במעסיק שמשקיע משאבים בקורסים והשתלמויות מקצועיות ובסביבת עבודה ייחודית וחד פעמית.

יכול להיות שהנסיון להגביל את חופש העיסוק שלך כעורך נובע מהפחד שמידע שאתה נחשף אליו בעבודה יעבור למתחרים. גם במקרה הזה ניתן להשתמש בכלי משפטי: הסכם שמירת סודיות יכול לפתור את הקונפליקט בלי להגביל אותך כעובד.

כמו תמיד אין תשובה חד משמעית וכל הצעת עבודה צריכה להילקח בתשומת לב – אל תתחייבו לפני שאתם מתייעצים איתנו.

עוד על הגבלת זכותו של עובד לעבוד אצל מעסיק אחר במקביל לעבודתו הנוכחית.

Icon made by icon pond from www.flaticon.com