אחרי סיום עריכת האופליין, תהליך העבודה הוא העברת קבצים מתאימים לעריכת סאונד (מיקס), ולעריכת תמונה (אונליין). כאן נפרט את השלבים בייצוא קבצים לסאונד.
העברה מקצועית של הקבצים לשלב הסאונד חיונית לאיכות היצירה. שלב המיקס הוא השלב האחרון לפני השידור והרבה פעמים לחוץ בזמן ובמשאבים. העברה נאותה של החומרים מייתרת את ההתעסקות של עורכי הסאונד ומעצבי הפסקול בשטויות ומפנה זמן לאמנות ולאיכות של היצירה.
לשלב זה אנחנו צריכים:
- לתאם עם עורך/ת הסאונד ולבדוק איתו/ה איך הוא/היא מעדיף/ה לקבל את החומרים
- קובץ AAF המכיל את כל המידע והקבצים של הסאונד
- קובץ וידאו של האופליין, מיקסדאון של הסרט (התמונה) אחד מהשלושה:
- ProRes 422 Proxy/LT
- DNxHD 36 או בשמו החדש dnxhd LB
- dnxhr LB
- קבצי המוסיקה המקוריים שהגיעו מהמוסיקאי
- wave / aiff - מוסיקה מספריות שהמפיק רכש. בפורמט הגבוה - ולא בפורמט דחוס כמו mp3
הכנת הסיקוונס לייצוא הסאונד
דבר ראשון נייצר עותק של הסרט, ונשאיר בו רק את ערוצי הסאונד.
כדי ׳לנקות׳ את הטיימליין מקבצים מיותרים, יש לבצע כמה פעולות מקדימות:
- אם העריכה כוללת מולטי קמרה, נסמן (בעכבר ימני על סיקוונס בבין או בהמבורגר בבין) - Commit multi camera. הפעולה הזו תגרום לאביד להשאיר בסיקוונס רק את המצלמה שנבחרה, ולבטל את הגרופים.
- נוודא שאין קאטים מיותרים בסאונד על ידי סימון כל הערוצים וכל הטיימליין, ובחירה בפונקציה Remove match frame edits מתפריט timeline.
- במידה ויש ערוצי סאונד שהוקלטו בסצנה אבל העדפנו להשתמש במיקס שקיבלנו מהמקליט, נבקש מעוזר העריכה לסדר את הסרט ולפתוח את כל הערוצים שלא נמצאים - בסרטים או דרמות, בד"כ יש כמות מיקרופונים שמקליטים - נקים, בומים, מיקרופוני מצלמה וכו'. העורך מקבל את כל הנ"ל פלוס ערוץ סטראו של המקליט, ולפעמים הוא משתמש בו במקום להעלות את כל הערוצים. בסאונד חייבים לקבל הכל בנפרד.
ייצוא AAF
קובץ ה- AAF מיוצא ע"י האוויד או הפרמייר, וכשפותחים אותו בתוכנות הסאונד הייעודיות (פרוטולס, נואנדו), נפרסים כל ערוצי הסאונד והעריכה והחיתוכים שהעורך עשה.
מקבלים את מלוא האינפורמציה של של הקאטים בסאונד, שינויי ווליום ו Gain, פיידים וקרוספיידים ובהרבה מקרים גם את הפלאג- אינז, במקרה והשתמשנו בהם בעריכה. (במיוחד במעברים בין אוויד והגירסאות המתקדמות של פרוטולס)
הייצוא נעשה כמו יצוא של כל קובץ. בתפריט האקספורט יש לבחור ב AAF, ולהיכנס לאופציות
כמה דגשים חשובים:
- בחלק של המדיה, צריך לבחור ב Consolidate Media ו לפחות 250 Handles (האביד מוסיף את הכמה שניות לפני ואחרי הקאט)
- כדאי לסמן Add AudioMixdown - Stereo כדי לקבל רפרנס של הסאונד שהבמאי והעורך החליטו
- לסמן Convert Audio Sample Rate to - 48 kHz
- לסמן Convert Audio bit Depth to 24 bit
- באגף הסופי שמחליט איך יצורפו המדיות לקובץ, רצוי לסמן Embeded in AAF, כדי שייווצר קובץ אחד שמכיל בתוכו גם את המדיה וגם את ה AFF
קובץ הוידאו לרפרנס
חשוב לא לשלוח קובץ דחוס ב h264.
מדוע?
תוכנות הסאונד השונות מעדיפות קבצים שדחוסים בקודקים המתאימים לעריכה ומכילים את כל המידע.
בקודק הפופולרי h264 יש איגוד תמונות או בשמות המקצועיים: GOP / IPB.
המשמעות היא שהזרמת המדיה דורשת מתוכנת הסאונד יותר כוח עיבוד שבא על חשבון משאבים אבל יותר חשוב מזה, לעולם לא יהיה סינק מושלם בין התמונה לסאונד כי סוג הדחיסה גם דוחף את ערוץ האודיו קדימה כסוג של אילוץ (כי לוידאו לוקח הרבה יותר זמן עד שהוא מוצג)
זו הסיבה שזה מנגן חלק רק בנגנים שלא עוצרים בהם ולא מגלגלים פריים פריים או עושים סקראב (משהו שקורה מאות פעמים בסאשן עריכת סאונד)
כל תוכנות הסאונד יעדיפו:
ProRes 422 Proxy/LT
או
DNxHD 36 או בשמו החדש dnxhd LB.
אפשר גם את האח הגדול, dnxhr LB.
אלה קודקים שמייצרים קובץ גדול יותר, אבל הרבה יותר קל לתוכנה, ואז זה מנגן חלק, איכותי ובסינק מושלם.
----------------------
מאמר של אוויד בנושא המפרט את כל הקבצים הנתמכים.
בהערות בסוף מצוין שקודק dnx לסוגיו יתן את הביצועים הטובים ביותר ושאין משמעות למעטפת (mxf/mov/mp4) כל עוד שהקודק נכון.
מאמרו של אופיר לוקיי - עורך סאונד ומעצב פסקול. שאלות לאופיר ניתן לשלוח לפייסבוק או בטלפון 050-7704787
תרם - ירון ליבנה
עוד באותו העניין:
ייתכן, וסביר, שיש עוד עשרות אם לא מאות דרכים אחרות לעבוד לפיהן. נשמח לשמוע על השיטה שלכם ולשאלות והערות ותוספות, אנא שילחו הודעה: