בריאן גולדברג, סוכן הפקות טלוויזיה וקולנוע בסוכנות הכישרונות Paradigm, אחת מחמש הסוכנויות הגדולות בתעשיית הבידור האמריקאית.
תודה, לך בריאן, שהסכמת להתראיין. בוא נתחיל בסיפור שלך, איך נהיית סוכן ב-Paradigm?
עבדתי קשה מאוד... תמיד אהבתי את עסקי הבידור, ובמיוחד את מה שקורה מאחורי הקלעים.
האמת שאף פעם לא חשבתי שאהיה סוכן של עורכים, מעצבי הפקה וצלמים, אבל אני נהנה מזה מאוד. אלה האנשים שאוהבים ללכלך את הידיים ואלה שבזכותם הטלוויזיה והקולנוע באמת קורים.
אחרי שסיימתי תואר שני באוניברסיטת "ג'ורג' וושינגטון" בוושינגטון, עברתי ללוס אנג'לס בשאיפה לעבוד בסוכנות כישרונות גדולה שנותנת את כל השירותים. עשיתי כמה ראיונות עבודה וקיבלתי כמה הצעות, והגעתי למסקנה ש-Paradigm תהיה הבחירה הטובה ביותר בעבורי כמקום שבו אוכל ללמוד ולהתפתח בו. בהתחלה עבדתי ב Business Affairs ועזרתי לכמה סוכנים במחלקה הספרותית ובמחלקת הכישרונות, ראיתי את הלקוחות שמחלקת ההפקה מייצגת ואת הפרויקטים שבהם הלקוחות שלהם עובדים וזה עניין אותי מאוד. גם הסוכנים וגם הלקוחות היו אנשים מעשיים.
לאחר שנה ב Business Affairs, התחלתי לעבוד אצל פרנק בלקין, אחד המנהלים במחלקה שאני עובד בה כיום. לאחר שעבדתי שנתיים כעוזר של פרנק, קודמתי לתפעול ולאחר מכן, כעבור מעט יותר משנה, נעשיתי סוכן.
לא באת מהצד היצירתי של התחום.
בעבר עבדתי בתחום המוזיקה, אבל תמיד היה לי רקע עסקי או משפטי. עבדתי בכמה משרדי עורכי דין בוושינגטון וגם בתור עוזר הפקה בכמה תכניות טלוויזיה. בנוסף, עשיתי כמה קורסים בתקשורת אלקטרונית בתואר הראשון אוניברסיטה ונהניתי מזה מאוד. אבל לא חשבתי שארצה לעבוד בהפקה, באתרי הצילום עצמם. החלק שלי בהפקה הוא לעזור לצוות ולמצוא את האיש או האישה המתאימים ביותר לפרויקט מסוים.
כשהתחלת לעבוד בParadigm, ידעת שאתה רוצה להיות סוכן?
תמיד ידעתי שאני רוצה להיות סוכן ואמרתי לבוסים שלי ב- Business Affairs: "אני אהיה סוכן, אני אהיה סוכן, אני אהיה סוכן" וכמובן שאף פעם לא עצרתי.
זה משהו שתמיד חלמתי עליו ורציתי. אחרי 13 חודשי עבודה קיבלתי הזדמנות לעבוד אצל פרנק בלקין. קיבלתי את ההצעה שלו מיד ולא הבטתי לאחור.
כך התקדמתי בחברה ועברתי בין המחלקות כדי לגלות מה אני רוצה לעשות.
איך נראה היום שלך?
מה שנחמד בעבודה שלי זה שאין שני ימים שנראים אותו דבר. אני קם בבוקר ולובש חליפה. אמנם יש לי פגישות שנקבעו מראש, אבל אני גם בודק מה קורה עם הלקוחות, מחזיר טלפונים ומיילים ובודק מה עם הקניינים. אני שומע על הרבה פרויקטים שונים ומקפיד להתעדכן אצל המפיקים והבמאים. מאחר ואין שני ימים שנראים אותו דבר, זה עושה את העבודה שלי למהנה ומעניינת מאוד. אני אף פעם לא יודע את מי אפגוש באתר הצילומים או ממי אשמע.
כשאתה אומר "לקוחות" אתה מתכוון לעורכים?
במחלקה שלי אנחנו מייצגים מתאמי הפקה, צלמים, עורכים ומעצבי הפקה בטלוויזיה ובקולנוע. זה בסיס הלקוחות, אבל הסוכניםם מדברים עם חברות ההפקה, האולפנים והערוצים כדי לדעת מה הם צריכים או סתם כדי לראות מה קורה, כי מדי פעם מישהו לוחש לך "יכול להיות שיעשו אצלנו שינויים" וככה, כשעושים את הבירורים האלה ולא יושבים ומחכים לטלפון, אפשר למצוא הזדמנויות ללקוחות ולהיות הגיבור של איזו הפקה.
כשאתה אומר "עורכים", הכוונה לעורכי סרטים?
העורכים שלי הם עורכי טלוויזיה וסרטים. היום יש גם כמה סדרות אינטרנטיות מצוינות. יש לנו מחלקה של אפקטים חזותיים, אבל אנחנו מתמקדים בעיקר עורכי סרטים.
איך מפיקים פונים אליך? איך אתה משבץ עורכים לפרויקט מסוים?
טוב, אתה שומע על איזו עבודה שמתבשלת או על איזה פיילוט לטלוויזיה שהחליטו לעשות, סדרה כלשהי או פרויקט טלוויזיה שהפיילוט שלהם נבחר. אני פונה למנהל האולפן כדי לדעת אם שיבצו מתאם הפקה לפיילוט. מתאם ההפקה מגייס את רוב האנשים. אם אין מתאם הפקה, אנחנו מנסים למצוא מישהו לתפקיד, אבל אם כבר יש, אנחנו מבררים מה הוא בדיוק צריך.
אם הם צריכים עורך לפיילוט, או הרבה עורכים לסדרה, ואז אני מברר כמה שיותר פרטים על הפרויקט, אני מכניס את האנשים המתאימים לפרויקט המסוים. זה יכול להיות עם מנהל ההפקה שמפקח על הכול ומתאם ההפקה שעוזר בתיאום הפגישות. יש הרבה אנשים שמקבלים את ההחלטות האלה.
היו לי תכניות שבהן העורך של הפיילוט חזר, אבל היו עוד שתי משרות לעורכים לסדרה. למזל גם זכיתי לשבץ ולאייש תכניות שלמות. אני יכול להכניס שניים-שלושה עורכים לסדרת טלוויזיה, אבל רק אם הם מתאימים. יש גם את עניין העיתוי. אם סוכן לא עושה את הטלפונים האלה ורק מחכה שהטלפון שלו יצלצל, הוא לא יצליח.
גם באמצעות המידע שאני מקבל מהמחלקות האחרות אני יכול להיות סוכן מוצלח בתחום שלי. זה תחום של מידע, ומי שמשיג את המידע הכי מדויק והכי מהר, מצליח.
יש לך עורכים שאומרים "אני רוצה לעבוד במקום מסוים. אתה יכול לסדר לי את זה?"
זה קשה, כי הרבה אנשים רואים בשידורי הכבלים בתשלום כמו HBO ו-Showtime דבר מאוד סקסי, אבל אני ועמיתיי, אני באמת חושב שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו שירות מצוין ולפעמים אפשר לארגן פגישה כללית למישהו שיכולה להוביל לעבודה בתשלום בדיוק במקום שהוא רוצה. התכנית האהובה על אחד העורכים שלנו היא "מחלקת גנים ונוף" ושמעתי שהתפנתה אצלם משרה והצלחתי לתת לו הזדמנות, אז... לפעמים זה פשוט מצליח והכול מסתדר במקום.
כמה עורכים יש בתכנית טלוויזיה כמו "מחלקת גנים ונוף"?
בדרך כלל שלושה עורכים. הם עובדים איפה שהתפקיד שלהם מצריך, לפעמים באתר הצילומים ולפעמים באתר אחר של ההפקה, ובדרך כלל כל העורכים עובדים באותו מקום. הם באמת עובדים ביחד כצוות ומהווים קהילה.
למה אתה מתכוון כשאתה אומר "באתר הצילומים"?
בסדרות מסוימות העורכים עובדים קרוב מאוד למקום שבו התכנית מצולמת. יש פרויקטים אחרים שבהם התכנית מצולמת למשל ב-Warner Brothers, אבל יהיה אתר הפקה בסנטה מוניקה שהוא למעשה רק אתר העריכה שבו נמצאות עמדות ה-AVID.
כך שזה למעשה תלוי בפרויקט. רוב משרות העריכה בטלוויזיה הן בניו יורק או בלוס אנג'לס, אבל יש תכניות שמצלמים באתר עצמו, אולי יותר בתחום הסרטים העצמאיים. בקולנוע, הם מביאים את העורך לאתר הצילומים לצפות בצילומים היומיים ולהכין הכול לשליחה כדי להתחיל לערוך. זה גם תלוי בתקציב של הפרויקט.
איך אתה מגיע לעורכים שאתה אוהב או לכאלה שאתם אתה רוצה לעבוד?
לפעמים פונים אלינו עורכים שאין להם סוכנים, במקרים אחרים עורכים מנסים להחליף את הסוכן שלהם ויש גם מקרים שבהם אני רואה משהו בטלוויזיה או שאני הולך לסרט ואני אוהב את העבודה של מישהו מסוים, אז משיג את הפרטים שלו ויוצר אתו קשר. היום, רוב האנשים, אם הם לא חברים באיגוד העורכים עם כל הקשרים שיש שם, הם נמצאים בפייסבוק וקל מאוד ליצור קשר אישי. אני בטוח שפייסבוק פופולרי מאוד גם בישראל.
מה מושך אותך בעריכה?
זה מאוד... אתה יכול לראות משהו ערוך מצוין ואז מישהו יכול לחשוב שאין עריכה בכלל, ויכול להיות גם משהו נורא ואתה אומר לעצמך "מה זה לעזאזל?", כך שאני מניח שזה תלוי בפרויקט וכמה טוב הוא ערוך. עריכה היא חלק חשוב מאוד בתהליך של עשיית סרט.
אתה נמצא בתחום כבר הרבה זמן. האם יש עורכים שנמצאים אתך מהתחלה?
אני סוכן צעיר יחסית, אז יש אנשים שנמצאים איתי מאז שנעשיתי לסוכן, אבל בחברה יש אנשים שנמצאים עם העמיתים שלי כבר יותר מעשר שנים. כך שזה תלוי ביחסים של הסוכן והלקוח. יש הרבה דברים שצריך לטפל בהם, כי לפעמים בסוף השנה אנשים עושים שינויים ובמקרים אחרים אנשים מבינים שמדובר ביחסים ובחוויה של צמיחה, כך שקשה לומר.
אני מקווה שעם כל לקוח שאני מחתים יתפתח קשר טוב ושהוא לא יבוא אליי כעבור כמה חודשים ויגיד שהוא רוצה לעשות שינוי או משהו כזה. סוכנים משקיעים זמן רב כדי לעזור ללקוחות שלהם לצמוח ולפעמים אתה מחתים מישהו ומשיג לו עבודה בתוך חודש, היה לי מקרה כזה אתמול, ולפעמים לוקח קצת זמן למצוא משהו.
כשיש לך סוכן, זה לא אומר שאתה מפסיק לטפח קשרים ומפסיק לחפש עבודה בכוחות עצמך, זה מאמץ משותף.
מה העצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת לעורך לגבי ניהול הקריירה שלו?
זה לא ספרינט, זו ריצה למרחקים ארוכים. אתה צריך ללמוד מה אתה אוהב לעשות, איזה סוג של עריכה אתה רוצה לעשות, אתה רוצה שיכירו אותך כמי שעובד בטלוויזיה? אותה רוצה שיכירו אותך כמי שעובד בסרטים? אתה רוצה לעשות קומדיות? אתה רוצה לעשות דרמה? אתה רוצה לעשות סרטי תעודה? צריך לדעת מה רוצים לעשות, ללמוד את זה ולהיות עם ראש פתוח, כי הזדמנויות מסוימות מובילות להזדמנויות אחרות.
איזה עצה תיתן למישהו שמתחיל את דרכו כעורך אם הוא אומר לך "אני רוצה לעשות דרמה טלוויזיות" או "אני רוצה לעשות סרטי קולנוע"?
רוב הסיכויים שפשוט הייתי אומר לו שיערוך כמה שיותר. בעתיד כדאי שיהיה להם ציוד Final Cut או Avid משלהם. אם אתה שומע שמישהו מחפש עורך לסרט קצר עצמאי, לך על זה. דבר נוסף שאני ממליץ עליו מאוד זה ליצור קשרים. אתה אף פעם לא יודע את מי תפגוש ואתה לא יודע מי יהיה המפיק האחראי או מתאם ההפקה, אז תמיד צריך להיות עם ראש פתוח ולהיות מעודכן. אם יש לך פגישה עם מישהו או שאתה פוגש מישהו באיזה אירוע, צור איתו קשר ותגיד: "היה ממש נחמד לפגוש אותך, אני מקווה שהכול בסדר אצלך..." תשאירו את כל הדלתות פתוחות. אני עובד עם כמה עורכים מתחילים ולעולם אין לדעת למה דבר קטן יכול להוביל. סרט עצמאי קטן יכול להוביל לחמישה סרטים עצמאיים נוספים ואחד הסרטים העצמאיים האלה יכול להיכנס לפסטיבל "סאנדנס", זה מה שנקרא להיות עם ראש פתוח.
קשרים הם חשובים מאוד בתעשייה הזאת וצריך להבין שאנשים חושבים שתעשיית הבידור היא גדולה מאוד, וזה לא ככה. הרבה אנשים מכירים אלה את אלה ואם מישהו אוהב אותך, אז אני בטוח שהרבה אנשים נוספים יאהבו אותך. מספיק לומר "לא" לאדם אחד כדי לאבד הזדמנות לעבוד. זה תחום תחרותי וצריך לזכור שמדובר בעסקי הבידור.
האם העורכים שאתה מכיר הם בוגרי בתי ספר לקולנוע או לעריכה?
יש עורכים שנעשים במאים, יש אנשים שאומרים "אני רוצה להיות עורך" או "זה מה שאני אוהב", או כאלה שאומרים "אני במאי, אבל אני עובד בעריכה". יש הרבה מאוד דרכים להסתכל על זה וזו האמת. ויכולות להיווצר מזה המון הזדמנויות. היו לנו לקוחות שהיו עורכים ונעשו מפיקים ויש לנו גם אנשים שעברו לעסוק בבימוי בלבד. אין דרך אחת לעשות את זה, אבל כדי להיות עורך צריך להבין את הסיפור וגם לדעת לערוך.
היום התקציבים מצטמצמים, הצילומים מצטמצמים ויש פחות חומר לעבוד איתו, אז צריך לדעת לספר את הסיפור עם החומר שאתה מקבל.
האם אתה מייצג עורכים של סרטי תעודה?
יש לי אנשים שעושים סרטי תעודה באופן אישי, אבל בתחום שלי אנחנו לא מקבלים הרבה טלפונים בתחום כי לסרטי תעודה צריך עורכים מסוימים וגם הרבה אנשים שבאים מתכניות ריאליטי עוברים לתחום הנרטיב.
יש אנשים שעוברים גם לתחום הריאליטי מפני שסרטים מסוימים, במיוחד סרטי Found Footage שנעשים מחומרי גלם לכאורה מקוריים, דומים מאוד לסגנון הריאליטי.
כשאתה עובד עם קניינים, למה הם מצפים מהעורכים?
אני תמיד מנסה לברר איזה מין עורך הם מחפשים. זו שאלה של תקשורת, לגלות מי עשוי להתאים למשימה. הם יכולים לומר "אנחנו עושים תכנית על א', ב' ו-ג', אז זה יהיה אולי סדרת טלוויזיה, קומדיה, מערך מרובה מצלמות או תכנית אקשן באורך שעה". הקרדיטים של האנשים מדברים בעד הפרויקט וכשאתה קורא את הפרויקט ומכיר אותו, אתה יכול לתת שירות יותר ולעזור ללקוחות שלך לעשות סרט טוב יותר. יש סוכנים שזורקים לאוויר סתם שמות בתקווה שהם יצליחו להכניס מישהו. אני לא עובד כך. אני קורא את התסריט, משיג כמה שיותר מידע ומגיש להם רשימה קצרה, אולי שלושה או ארבעה שמות של אנשים מתאימים, כי יכול להיות שלא כל הלקוחות שלי יהיו פנויים באותו זמן, ייתכן שחלקם עובדים על סדרות טלוויזיה, סרטים ופרויקטים אחרים.
איזו עצה אתה יכול לתת לעורך כשהוא מגיע לראיון עם קניין?
תגרמו להם לאהוב אתכם. האמת שאף אחד לא רוצה בעיות. אם אתה עושה עבודה טובה ואנשים אוהבים אותך, הם ירצו להמשיך לעבוד איתך, וירצו להמשיך לעבוד איתך גם בפרויקט הבא שלהם.
תאר מישהו שלא עושה בעיות?
מישהו שמקשיב ומישהו שלא עושה צרות. מישהו שיודע לעבוד בצוות ומבין שהוא חלק קבוצה של אנשים שעושים פרויקט מסוים, פרויקט שהם מקווים שיהיה סדרת טלוויזיה מצוינת או סרט מצוין.
האם אתה בקשר עם האיגוד?
אני מדבר עם האיגוד. אני הולך לאיגוד העורכים, הם עושים מסיבות בחגים ודברים כאלה, ואני תמיד בסביבה. אני מקווה שרוב האנשים שם כבר מכירים אותי.
אני חושב שהרבה אנשים לא מכירים בעבודה של הסוכן, אפילו בארה"ב, כי הרבה קשרים כבר זמינים. אנשים מתקשרים ישירות ללקוח. אנשים חושבים שלשחקנים ובמאים יש סוכנים, לא כולם מודעים לכך שגם לעורכים יש סוכנים.
לעורכים ישראלים יש דרך להיות חלק מתעשיית הקולנוע האמריקנית?
תשמע, אם אתה עורך טוב ואם אתה ממש טוב במה שאתה עושה, לא משנה איפה אתה נמצא, אנשים טובים שיש להם קרדיטים טובים מטפסים למעלה. אז אם אתה עורך ממש טוב ויש לך ניסיון מרשים וקרדיטים טובים שאנשים מכירים בהם, והעיקר הוא שיהיו קרדיטים שאנשים מכירים. אם יש לך משהו שאנשים מזהים ומכירים, אני בהחלט חושב שאפשר לעשות את המעבר הזה.
כשאתה מנהל משא ומתן על עסקה חדשה, האם יש לך קווים אדומים שאתה לא מוכן לחצות? איך נראה המשא ומתן בעבורך?
זה תלוי בפרויקט, זה תלוי ברמה של הפרויקט. לפעמים אנשים אומרים: "בריאן, זו ההצעה וזהו, כלומר, זה מה שכולם מקבלים, תיקח את זה או אל תיקח את זה". ויש מקרים אחרים שבהם אני יכול לשאת ולתת ולנסות להשיג מחיר גבוה יותר, או אם העריכה נעשית באתר הצילומים, לדאוג שהעורך שלי יטוס במחלקת עסקים וכל ההטבות הקטנות האלה. זה באמת תלוי בפרויקט ובאולפנים ומי האיש שאתו אני סוגר את העסקה. זה גם תלוי ביחסים שלי עם המפיק או מנהל ההפקה.