בריאן גולדברגסוכן הפקות טלוויזיה וקולנוע בסוכנות הכישרונות Paradigm, אחת מחמש הסוכנויות הגדולות בתעשיית הבידור האמריקאית.

תודהלך בריאןשהסכמת להתראייןבוא נתחיל בסיפור שלךאיך נהיית סוכן ב-Paradigm?

עבדתי קשה מאוד... תמיד אהבתי את עסקי הבידורובמיוחד את מה שקורה מאחורי הקלעים.

האמת שאף פעם לא חשבתי שאהיה סוכן של עורכיםמעצבי הפקה וצלמיםאבל אני נהנה מזה מאודאלה האנשים שאוהבים ללכלך את הידיים ואלה שבזכותם הטלוויזיה והקולנוע באמת קורים.

אחרי שסיימתי תואר שני באוניברסיטת "ג'ורגוושינגטוןבוושינגטוןעברתי ללוס אנג'לס בשאיפה לעבוד בסוכנות כישרונות גדולה שנותנת את כל השירותיםעשיתי כמה ראיונות עבודה וקיבלתי כמה הצעותוהגעתי למסקנה ש-Paradigm תהיה הבחירה הטובה ביותר בעבורי כמקום שבו אוכל ללמוד ולהתפתח בובהתחלה עבדתי ב Business Affairs ועזרתי לכמה סוכנים במחלקה הספרותית ובמחלקת הכישרונותראיתי את הלקוחות שמחלקת ההפקה מייצגת ואת הפרויקטים שבהם הלקוחות שלהם עובדים וזה עניין אותי מאודגם הסוכנים וגם הלקוחות היו אנשים מעשיים.

לאחר שנה ב Business Affairs, התחלתי לעבוד אצל פרנק בלקיןאחד המנהלים במחלקה שאני עובד בה כיוםלאחר שעבדתי שנתיים כעוזר של פרנקקודמתי לתפעול ולאחר מכןכעבור מעט יותר משנהנעשיתי סוכן.

לא באת מהצד היצירתי של התחום.

בעבר עבדתי בתחום המוזיקהאבל תמיד היה לי רקע עסקי או משפטיעבדתי בכמה משרדי עורכי דין בוושינגטון וגם בתור עוזר הפקה בכמה תכניות טלוויזיהבנוסףעשיתי כמה קורסים בתקשורת אלקטרונית בתואר הראשון אוניברסיטה ונהניתי מזה מאודאבל לא חשבתי שארצה לעבוד בהפקהבאתרי הצילום עצמםהחלק שלי בהפקה הוא לעזור לצוות ולמצוא את האיש או האישה המתאימים ביותר לפרויקט מסוים.

כשהתחלת לעבוד בParadigm, ידעת שאתה רוצה להיות סוכן?

תמיד ידעתי שאני רוצה להיות סוכן ואמרתי לבוסים שלי ב- Business Affairs: "אני אהיה סוכןאני אהיה סוכןאני אהיה סוכןוכמובן שאף פעם לא עצרתי.

זה משהו שתמיד חלמתי עליו ורציתיאחרי 13 חודשי עבודה קיבלתי הזדמנות לעבוד אצל פרנק בלקיןקיבלתי את ההצעה שלו מיד ולא הבטתי לאחור.

כך התקדמתי בחברה ועברתי בין המחלקות כדי לגלות מה אני רוצה לעשות.

איך נראה היום שלך?

מה שנחמד בעבודה שלי זה שאין שני ימים שנראים אותו דבראני קם בבוקר ולובש חליפהאמנם יש לי פגישות שנקבעו מראשאבל אני גם בודק מה קורה עם הלקוחותמחזיר טלפונים ומיילים ובודק מה עם הקנייניםאני שומע על הרבה פרויקטים שונים ומקפיד להתעדכן אצל המפיקים והבמאיםמאחר ואין שני ימים שנראים אותו דברזה עושה את העבודה שלי למהנה ומעניינת מאודאני אף פעם לא יודע את מי אפגוש באתר הצילומים או ממי אשמע.

כשאתה אומר "לקוחותאתה מתכוון לעורכים?

במחלקה שלי אנחנו מייצגים מתאמי הפקהצלמיםעורכים ומעצבי הפקה בטלוויזיה ובקולנועזה בסיס הלקוחותאבל הסוכניםם מדברים עם חברות ההפקההאולפנים והערוצים כדי לדעת מה הם צריכים או סתם כדי לראות מה קורהכי מדי פעם מישהו לוחש לך "יכול להיות שיעשו אצלנו שינוייםוככהכשעושים את הבירורים האלה ולא יושבים ומחכים לטלפוןאפשר למצוא הזדמנויות ללקוחות ולהיות הגיבור של איזו הפקה.

כשאתה אומר "עורכים", הכוונה לעורכי סרטים?

העורכים שלי הם עורכי טלוויזיה וסרטיםהיום יש גם כמה סדרות אינטרנטיות מצוינותיש לנו מחלקה של אפקטים חזותייםאבל אנחנו מתמקדים בעיקר עורכי סרטים.

איך מפיקים פונים אליךאיך אתה משבץ עורכים לפרויקט מסוים?

טובאתה שומע על איזו עבודה שמתבשלת או על איזה פיילוט לטלוויזיה שהחליטו לעשותסדרה כלשהי או פרויקט טלוויזיה שהפיילוט שלהם נבחראני פונה למנהל האולפן כדי לדעת אם שיבצו מתאם הפקה לפיילוטמתאם ההפקה מגייס את רוב האנשיםאם אין מתאם הפקהאנחנו מנסים למצוא מישהו לתפקידאבל אם כבר ישאנחנו מבררים מה הוא בדיוק צריך.

אם הם צריכים עורך לפיילוטאו הרבה עורכים לסדרהואז אני מברר כמה שיותר פרטים על הפרויקטאני מכניס את האנשים המתאימים לפרויקט המסויםזה יכול להיות עם מנהל ההפקה שמפקח על הכול ומתאם ההפקה שעוזר בתיאום הפגישותיש הרבה אנשים שמקבלים את ההחלטות האלה.

היו לי תכניות שבהן העורך של הפיילוט חזראבל היו עוד שתי משרות לעורכים לסדרהלמזל גם זכיתי לשבץ ולאייש תכניות שלמותאני יכול להכניס שניים-שלושה עורכים לסדרת טלוויזיהאבל רק אם הם מתאימיםיש גם את עניין העיתויאם סוכן לא עושה את הטלפונים האלה ורק מחכה שהטלפון שלו יצלצלהוא לא יצליח.

גם באמצעות המידע שאני מקבל מהמחלקות האחרות אני יכול להיות סוכן מוצלח בתחום שליזה תחום של מידעומי שמשיג את המידע הכי מדויק והכי מהרמצליח.

יש לך עורכים שאומרים "אני רוצה לעבוד במקום מסויםאתה יכול לסדר לי את זה?"

זה קשהכי הרבה אנשים רואים בשידורי הכבלים בתשלום כמו HBO ו-Showtime דבר מאוד סקסיאבל אני ועמיתייאני באמת חושב שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו שירות מצוין ולפעמים אפשר לארגן פגישה כללית למישהו שיכולה להוביל לעבודה בתשלום בדיוק במקום שהוא רוצההתכנית האהובה על אחד העורכים שלנו היא "מחלקת גנים ונוףושמעתי שהתפנתה אצלם משרה והצלחתי לתת לו הזדמנותאז... לפעמים זה פשוט מצליח והכול מסתדר במקום.

כמה עורכים יש בתכנית טלוויזיה כמו "מחלקת גנים ונוף"?

בדרך כלל שלושה עורכיםהם עובדים איפה שהתפקיד שלהם מצריךלפעמים באתר הצילומים ולפעמים באתר אחר של ההפקהובדרך כלל כל העורכים עובדים באותו מקוםהם באמת עובדים ביחד כצוות ומהווים קהילה.

למה אתה מתכוון כשאתה אומר "באתר הצילומים"?

בסדרות מסוימות העורכים עובדים קרוב מאוד למקום שבו התכנית מצולמתיש פרויקטים אחרים שבהם התכנית מצולמת למשל ב-Warner Brothers, אבל יהיה אתר הפקה בסנטה מוניקה שהוא למעשה רק אתר העריכה שבו נמצאות עמדות ה-AVID.

כך שזה למעשה תלוי בפרויקטרוב משרות העריכה בטלוויזיה הן בניו יורק או בלוס אנג'לסאבל יש תכניות שמצלמים באתר עצמואולי יותר בתחום הסרטים העצמאייםבקולנועהם מביאים את העורך לאתר הצילומים לצפות בצילומים היומיים ולהכין הכול לשליחה כדי להתחיל לערוךזה גם תלוי בתקציב של הפרויקט.

איך אתה מגיע לעורכים שאתה אוהב או לכאלה שאתם אתה רוצה לעבוד?

לפעמים פונים אלינו עורכים שאין להם סוכניםבמקרים אחרים עורכים מנסים להחליף את הסוכן שלהם ויש גם מקרים שבהם אני רואה משהו בטלוויזיה או שאני הולך לסרט ואני אוהב את העבודה של מישהו מסויםאז משיג את הפרטים שלו ויוצר אתו קשרהיוםרוב האנשיםאם הם לא חברים באיגוד העורכים עם כל הקשרים שיש שםהם נמצאים בפייסבוק וקל מאוד ליצור קשר אישיאני בטוח שפייסבוק פופולרי מאוד גם בישראל.

מה מושך אותך בעריכה?

זה מאוד... אתה יכול לראות משהו ערוך מצוין ואז מישהו יכול לחשוב שאין עריכה בכללויכול להיות גם משהו נורא ואתה אומר לעצמך "מה זה לעזאזל?", כך שאני מניח שזה תלוי בפרויקט וכמה טוב הוא ערוךעריכה היא חלק חשוב מאוד בתהליך של עשיית סרט.

אתה נמצא בתחום כבר הרבה זמןהאם יש עורכים שנמצאים אתך מהתחלה?

אני סוכן צעיר יחסיתאז יש אנשים שנמצאים איתי מאז שנעשיתי לסוכןאבל בחברה יש אנשים שנמצאים עם העמיתים שלי כבר יותר מעשר שניםכך שזה תלוי ביחסים של הסוכן והלקוחיש הרבה דברים שצריך לטפל בהםכי לפעמים בסוף השנה אנשים עושים שינויים ובמקרים אחרים אנשים מבינים שמדובר ביחסים ובחוויה של צמיחהכך שקשה לומר.

אני מקווה שעם כל לקוח שאני מחתים יתפתח קשר טוב ושהוא לא יבוא אליי כעבור כמה חודשים ויגיד שהוא רוצה לעשות שינוי או משהו כזהסוכנים משקיעים זמן רב כדי לעזור ללקוחות שלהם לצמוח ולפעמים אתה מחתים מישהו ומשיג לו עבודה בתוך חודשהיה לי מקרה כזה אתמולולפעמים לוקח קצת זמן למצוא משהו.

כשיש לך סוכןזה לא אומר שאתה מפסיק לטפח קשרים ומפסיק לחפש עבודה בכוחות עצמךזה מאמץ משותף.

מה העצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת לעורך לגבי ניהול הקריירה שלו?

זה לא ספרינטזו ריצה למרחקים ארוכיםאתה צריך ללמוד מה אתה אוהב לעשותאיזה סוג של עריכה אתה רוצה לעשותאתה רוצה שיכירו אותך כמי שעובד בטלוויזיהאותה רוצה שיכירו אותך כמי שעובד בסרטיםאתה רוצה לעשות קומדיותאתה רוצה לעשות דרמהאתה רוצה לעשות סרטי תעודהצריך לדעת מה רוצים לעשותללמוד את זה ולהיות עם ראש פתוחכי הזדמנויות מסוימות מובילות להזדמנויות אחרות.

איזה עצה תיתן למישהו שמתחיל את דרכו כעורך אם הוא אומר לך "אני רוצה לעשות דרמה טלוויזיותאו "אני רוצה לעשות סרטי קולנוע"?

רוב הסיכויים שפשוט הייתי אומר לו שיערוך כמה שיותרבעתיד כדאי שיהיה להם ציוד Final Cut או Avid משלהםאם אתה שומע שמישהו מחפש עורך לסרט קצר עצמאילך על זהדבר נוסף שאני ממליץ עליו מאוד זה ליצור קשריםאתה אף פעם לא יודע את מי תפגוש ואתה לא יודע מי יהיה המפיק האחראי או מתאם ההפקהאז תמיד צריך להיות עם ראש פתוח ולהיות מעודכןאם יש לך פגישה עם מישהו או שאתה פוגש מישהו באיזה אירועצור איתו קשר ותגיד: "היה ממש נחמד לפגוש אותךאני מקווה שהכול בסדר אצלך..." תשאירו את כל הדלתות פתוחותאני עובד עם כמה עורכים מתחילים ולעולם אין לדעת למה דבר קטן יכול להובילסרט עצמאי קטן יכול להוביל לחמישה סרטים עצמאיים נוספים ואחד הסרטים העצמאיים האלה יכול להיכנס לפסטיבל "סאנדנס", זה מה שנקרא להיות עם ראש פתוח.

קשרים הם חשובים מאוד בתעשייה הזאת וצריך להבין שאנשים חושבים שתעשיית הבידור היא גדולה מאודוזה לא ככההרבה אנשים מכירים אלה את אלה ואם מישהו אוהב אותךאז אני בטוח שהרבה אנשים נוספים יאהבו אותךמספיק לומר "לאלאדם אחד כדי לאבד הזדמנות לעבודזה תחום תחרותי וצריך לזכור שמדובר בעסקי הבידור.

 האם העורכים שאתה מכיר הם בוגרי בתי ספר לקולנוע או לעריכה?

יש עורכים שנעשים במאיםיש אנשים שאומרים "אני רוצה להיות עורךאו "זה מה שאני אוהב", או כאלה שאומרים "אני במאיאבל אני עובד בעריכה". יש הרבה מאוד דרכים להסתכל על זה וזו האמתויכולות להיווצר מזה המון הזדמנויותהיו לנו לקוחות שהיו עורכים ונעשו מפיקים ויש לנו גם אנשים שעברו לעסוק בבימוי בלבדאין דרך אחת לעשות את זהאבל כדי להיות עורך צריך להבין את הסיפור וגם לדעת לערוך.

היום התקציבים מצטמצמיםהצילומים מצטמצמים ויש פחות חומר לעבוד איתואז צריך לדעת לספר את הסיפור עם החומר שאתה מקבל.

האם אתה מייצג עורכים של סרטי תעודה?

יש לי אנשים שעושים סרטי תעודה באופן אישיאבל בתחום שלי אנחנו לא מקבלים הרבה טלפונים בתחום כי לסרטי תעודה צריך עורכים מסוימים וגם הרבה אנשים שבאים מתכניות ריאליטי עוברים לתחום הנרטיב.

יש אנשים שעוברים גם לתחום הריאליטי מפני שסרטים מסוימיםבמיוחד סרטי Found Footage שנעשים מחומרי גלם לכאורה מקורייםדומים מאוד לסגנון הריאליטי.

כשאתה עובד עם קנייניםלמה הם מצפים מהעורכים?

אני תמיד מנסה לברר איזה מין עורך הם מחפשיםזו שאלה של תקשורתלגלות מי עשוי להתאים למשימההם יכולים לומר "אנחנו עושים תכנית על א', בו-ג', אז זה יהיה אולי סדרת טלוויזיהקומדיהמערך מרובה מצלמות או תכנית אקשן באורך שעה". הקרדיטים של האנשים מדברים בעד הפרויקט וכשאתה קורא את הפרויקט ומכיר אותואתה יכול לתת שירות יותר ולעזור ללקוחות שלך לעשות סרט טוב יותריש סוכנים שזורקים לאוויר סתם שמות בתקווה שהם יצליחו להכניס מישהואני לא עובד כךאני קורא את התסריטמשיג כמה שיותר מידע ומגיש להם רשימה קצרהאולי שלושה או ארבעה שמות של אנשים מתאימיםכי יכול להיות שלא כל הלקוחות שלי יהיו פנויים באותו זמןייתכן שחלקם עובדים על סדרות טלוויזיהסרטים ופרויקטים אחרים.

איזו עצה אתה יכול לתת לעורך כשהוא מגיע לראיון עם קניין?

תגרמו להם לאהוב אתכםהאמת שאף אחד לא רוצה בעיותאם אתה עושה עבודה טובה ואנשים אוהבים אותךהם ירצו להמשיך לעבוד איתךוירצו להמשיך לעבוד איתך גם בפרויקט הבא שלהם.

תאר מישהו שלא עושה בעיות?

מישהו שמקשיב ומישהו שלא עושה צרותמישהו שיודע לעבוד בצוות ומבין שהוא חלק קבוצה של אנשים שעושים פרויקט מסויםפרויקט שהם מקווים שיהיה סדרת טלוויזיה מצוינת או סרט מצוין.

האם אתה בקשר עם האיגוד?

אני מדבר עם האיגודאני הולך לאיגוד העורכיםהם עושים מסיבות בחגים ודברים כאלהואני תמיד בסביבהאני מקווה שרוב האנשים שם כבר מכירים אותי.

אני חושב שהרבה אנשים לא מכירים בעבודה של הסוכןאפילו בארה"בכי הרבה קשרים כבר זמיניםאנשים מתקשרים ישירות ללקוחאנשים חושבים שלשחקנים ובמאים יש סוכניםלא כולם מודעים לכך שגם לעורכים יש סוכנים.

לעורכים ישראלים יש דרך להיות חלק מתעשיית הקולנוע האמריקנית?

תשמעאם אתה עורך טוב ואם אתה ממש טוב במה שאתה עושהלא משנה איפה אתה נמצאאנשים טובים שיש להם קרדיטים טובים מטפסים למעלהאז אם אתה עורך ממש טוב ויש לך ניסיון מרשים וקרדיטים טובים שאנשים מכירים בהםוהעיקר הוא שיהיו קרדיטים שאנשים מכיריםאם יש לך משהו שאנשים מזהים ומכיריםאני בהחלט חושב שאפשר לעשות את המעבר הזה.

כשאתה מנהל משא ומתן על עסקה חדשההאם יש לך קווים אדומים שאתה לא מוכן לחצותאיך נראה המשא ומתן בעבורך?

זה תלוי בפרויקטזה תלוי ברמה של הפרויקטלפעמים אנשים אומרים: "בריאןזו ההצעה וזהוכלומרזה מה שכולם מקבליםתיקח את זה או אל תיקח את זה". ויש מקרים אחרים שבהם אני יכול לשאת ולתת ולנסות להשיג מחיר גבוה יותראו אם העריכה נעשית באתר הצילומיםלדאוג שהעורך שלי יטוס במחלקת עסקים וכל ההטבות הקטנות האלהזה באמת תלוי בפרויקט ובאולפנים ומי האיש שאתו אני סוגר את העסקהזה גם תלוי ביחסים שלי עם המפיק או מנהל ההפקה.