*המאמר כתוב בלשון זכר לנוחות הכותבת אך מתייחס לשני המינים

הסוכן – תפקידיו, מעמדו ומהות ההתקשרות אתו

במפגש עם עו״ד גליה מלוברוצקי, היועצת המשפטית של האיגוד לענייני זכויות יוצרים וחוזים, דיברנו על התנהלות מול סוכנים בפן המשפטי והערכי שלה, ונתנו כמה דגשים שיאפשרו שיתוף פעולה אפקטיבי ובריא עם סוכן.

תפקידיו של הסוכן שלכם:

לסוכן אמורה להיות מטרה אחת – להעלות את קרנם של המיוצגים שלו. 

כהנחת יסוד חשוב שתדעו כי רוב הסוכנים לא משיגים עבודה והם לא יוכלו לממש לכם את החלום של לשבת על הספה ולברור בין אלפי הצעות עבודה מעולות שמוגשות אליכם בכפית. הניסיון, המוניטין והמקצועיות שלכם תלויים בכם אבל יש לסוכנים רשת מקצועית והם מחוברים למעסיקים והפקות ויכולים לחבר את המיוצגים שלהם לרשת המקצועית שלהם ולמיוצגים האחרים שלהם בתחום.

מה כן תלוי בסוכן? הגבייה, המיקוח על השכר, תנאי ההעסקה והחוזה שלכם עם המעסיק או מזמין העבודה. סוכן יכול להשיג עבורכם תנאי תשלום נוחים יותר, שכר גבוה יותר, תנאי עבודה טובים יותר, קרדיט גבוה יותר ויותר זכויות ביצירה.

עמלת הסוכן:

עמלת סוכן נעה בין 5-12% ונתונה למשא ומתן כמו כל עסקה.

עקרונות חשובים ביחסים עם הסוכן:

חשוב שיהיה לכם חוזה כתוב ומסודר בו מפורטים עקרונות מערכת היחסים ביניכם.

הסוכן הוא שותפכם בזוויות כל כך רבות בקריירה שלכם: ההכנסה, המוניטין, הזמינות, ניהול המו"מ ועוד. הסוכן הוא גם שותף להכנסה שלכם.

הסוכן הוא כמו בנזוג מהבחינה הזו, שכדאי להיכנס למערכת היחסים עם כוונות טובות, כבוד הדדי ורצון לשיתוף פעולה ממושך ופורה, אבל מומלץ גם לדאוג להסכם ברור, בהיר ומפורט ובעיקר כזה שמאפשר לכם פרידה קלה, הוגנת וכמה שפחות כואבת.

 

חשוב להתייעץ עם המחלקה המשפטית של האיגוד לפני חתימה עם סוכן. אנו יכולים לנסח חוזה כזה עבורכם או לשכתב חוזה שהסוכן נותן להכניס בו סעיפים שחבר האיגוד מעוניין בהם.

פעולות מנע להתקשרות נכונה וחכמה עם סוכן

לפני שאתם פונים לסוכן או נענים לפנייה מסוכן כדאי:

  1. לבדוק את האתר שלו – האם יש לו אתר, האם הוא עדכני, האם הוא שקוף מבחינת המיוצגים שהוא מייצג.
  2. מי המיוצגים שלו - האם אופי המיוצגים בו מתאים לתעשייה בה אתם עובדים או מעונינים לעבוד בה, האם רמתם האמנותית והמקצועית היא כזו שתרצו להיות משויכים אליה?
  3. לדבר עם המיוצגים של הסוכן – אם זה מישהו שאתם מכירים תרימו טלפון ותשאלו האם הם מרוצים מהייצוג. אם זה לא מישהו שאתם מכירים יכול להיות שנוכל לברר עבורכם בדיסקרטיות אם הוא מוכן לדבר אתכם
  4. לדבר עם מעסיקים או המזמינים – האם הם מכירים את הסוכן וממליצים עליו? אל תצפו לשיתוף פעולה מלא כאן, משום שלרוב המזמינים או המעסיקים לא אוהבים את התערבותו של סוכן באופן כללי.

לפני סגירה עם סוכן כדאי לברר עמו את התשובות לשאלות האלה:

  1. כמה אחוזים תתנו לו עבור הייצוג – ניתן ואף רצוי לשאת ולתת על האחוזים ואף לדרג אותם במקרים ספציפיים למשל, אם הסוכן מנהל עבורכם מו"מ לעבודה שהיא יחידה וארוכת טווח ניתן לדבר על הגבלת העמלה בזמן. כך גם במקרים שבהם אתם כבר מביאים אתכם מעסיקים או מזמינים קבועים בשל מוניטין, יחסי עבודה וכדומה.
  2. איך יעברו האחוזים האלה – האם הוא גובה אותם מהמעסיק לחשבונו ומעביר לך את השכר בניכוי חלקו או שאתם מעבירים לו את האחוזים משכרכם?
  3. מה איכות היעוץ המשפטי שהוא מקבל כשהוא סוגר את החוזים שלכם? 
  4. עד כמה רחוק הוא מגיע בנושאי הגבייה, האם הוא שולח מכתבי אתראה? האם הוא תובע בשמכם?
  5. מה קורה אם אתם רוצים לעבוד עם מעסיק שאינו מוכן לעבוד עם סוכנים? יש כמה כאלה, זו נקודה שיש להתחשב בה.
  6. אתיקה, שקיפות ומוסר – הסוכן שלכם מייצג אתכם, ואופן ההתנהלות שלו משליך עליכם. רק אתם יודעים מה זה אומר עבורכם ואייך אתם מאמין שיש להתנהל מול המעסיקים שלכם.
  7. איך הסוכן מגן עליכם מאובר-בוקינג?

כמו כן כדאי לעשות בירור אישי בנושאים האלה:

  1. להתייעץ עם רואה החשבון שלכם בנוגע לאופן הכי טוב לעשות את העברת האחוזים לסוכן – יכול להיות שכדאי יהיה להחליף סטטוס מעוסק מורשה לחברה או להפך.
  2. להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה בנוגע לאופן הכי טוב לעשות את העברת האחוזים לסוכן – כדי לא לפגוע ביכולת העתידית שלכם לתבוע את המעסיק על פיצויים הנוגעים ליחסי עובד-מעביד. 
  3. מה המטרה שלכם להתקשרות עם סוכן – האם אני מחפש סמל סטטוס? מחפש לחסוך זמן? שונא משא-ומתן? רוצה להתקדם מקצועית? מתקשה בגביית כספים שחייבים לי? לא משנה מה התשובה, חשוב שתהיו כנים עם עצמכם. יכול להיות שאינכם צריכים סוכן אלא עדיף שתעסיקו מזכיר או עורך-דין או תעזרו בשירותי האיגוד בגבייה.

מה צריך להיות בחוזה שלך עם הסוכן?

  1. העמלה של הסוכן
    1. מומלץ לבדוק למשך כמה זמן היא תקפה, כלומר האם הסוכן ימשיך לגבות עמלה גם לאחר שההתקשרות ביניכם תסתיים?
    2. מומלץ לדרג אחוזי ייצוג לפי סוגה, התפקיד המקצועי (במאי, עורך, תסריטאי, יוצר וכדומה), הגורם העיקרי לעבודה (אין דין עונה ראשונה שאותה עזר לך להשיג הסוכן כדין עונה שנייה אותה קיבלת בזכות עבודתך על הראשונה, או מזמין או מעסיק שאתו אתה עובד כבר שנים רבות, עוד לפני שהסוכן נכנס לתמונה, אלא אם כן יש בחוזה שיפור תנאים משמעותי שהושג בידי הסוכן).
  2. סיום ההתקשרות - הסעיף הכי אקוטי הוא מתי מסיימים את ההתקשרות ואיך - לא צריכה להיות התחייבות בלתי מוגבלת או ארוכה מאוד שלכם כלפי הסוכן, ומומלץ מאוד להתעקש על סעיף יציאה גמיש של מתן של 30 יום הודעה מראש לשני הצדדים. ככל שהסוכן מציג יותר הגבלות ונושאי אי תחרות בסעיף העזיבה, כך אמורות להידלק יותר נורות אדומות. התייעץ אתנו.
  3. לשים לב שכשמחליפים סוכנים לא תהיה עמלה כפולה, כדאי לתת את האחריות על כך לסוכן החדש שיסגור את הפינה מול הסוכן הקודם.
  4. כדאי לנהל משא ומתן לגבי עבודות או קשרים מניבי עבודה, שיצרת לפני שהתחלת לעבוד עם הסוכן.
  5. תדירות ואופן הדיווח – מומלץ לקבל התחייבות לגילוי מלא של מסמכים שרלוונטיים אליכם, ומתן אפשרות לעיין בהם, דוחות רואה חשבון וכמובן קבלת עותקים של כל החוזים שנחתמים בינך לבין המעסיק / המזמין באמצעות הסוכן.
  6. השתדלו להימנע מלתת ייפוי כח לסוכן לחתום בשמכם. עדיף לסכם עם הסוכן שאתם תחתמו על כל הסכם שיועבר אליכם. זיכרו שכחברי איגוד אתם זכאים לייעות חינם על חוזים לפני חתימה.

 

נקודות נוספות שעלו:

  1. האם סוכן יכול להיות גם מפיק? כן, אבל חשוב להבין שבמקרים כאלה הסוכן עלול להיות במצב של ניגוד אינטרסים – להוריד את השכר שלכם כמפיק ולהעלות את השכר שלכם כסוכן. בדר״כ צד המפיק ינצח. השתדלו להימנע ממצבים כאלה משום שסוכן אמור לסייע לצמיחת הקריירה שלכם, ולא להיפך.
  2. תקופת נסיון – מומלצת.
  3. הסוכן אינו פסיכולוג, אם אתם מתקשים במערכות יחסים עם מעסיקים הוא לא יכול לתקן את זה. אבל, הוא יכול להיות כלי יעיל בשיפור עצמי אם הוא חולק אתכם את הפידבק שהוא מקבל מהמעסיק שלכם עליכם.
  4. ניגודי אינטרסים אחרים – מניסיוננו סוכן יעדיף לשמור על הקשר שלו עם המעסיק על הקשר שלו עמך. זו אמת עצובה, אינה נכונה לכל הסוכנים אבל הגיונית מהבחינה העסקית. במקרה של סכסוך בינך לבין המעסיק יהיה קל יותר לסוכן לתת לך ללכת בזעם מאשר לאבד את המעסיק שנותן עבודה גם למיוצגים האחרים שלו, קחו את זה בחשבון, לעתים עדיף להתקשר עם סוכן טרי מסוכן שהוא שועל וותיק בתעשייה, ואתם נכנסים לתוך מערכת עצומה שהוא מנהל. לכל אחד מהמקרים יתרונות וחסרונות.
  5. עמלת העברת עבודה – ישנם גורמים בתעשייה שאינם סוכנים אלא מעבירים עבודות באופן חד פעמי ובלי להתעסק עם סגירת חוזה, שכר וטיפוח הקריירה שלכם. עבור שירות זה אנו ממליצים לא לשלם יותר מ 5% למעביר העבודה.
  6. סעיף אי תחרות – הזהרו מ״סוכנים״ שמכניסים סעיפי אי תחרות לחוזים אתכם. חופש העיסוק הוא חוק יסוד במדינת ישראל ומי שמנסה לצמצם את חופש העיסוק שלכם לרוב לא רוצה בטובתכם ואינו איש מקצוע אלא משהו אחר. סוכן לא אמור להגביל אתכם, לא בסוכנים אחרים שתפנו אליהם ולא בזהות המעסיקים או המזמינים שאתם אתם מתקשרים.

 

מקווים שעזרנו, חברי איגוד מוזמנים להתייעץ עם המחלקה המשפטית בנושא וכמו תמיד, והמלצתינו החמה ביותר היא להתייעץ אתנו או עם עורך דין לפני שחותמים.

 

עורכת-דין גליה מלוברוצקי היא עורכת-דין משנת 2001, וכ- 15 שנה עוסקת רבות בצד המשפטי של זכויות היוצרים והקניין הרוחני, וזאת מתוך היכרות מעמיקה עם תעשיית הקולנוע, תעשיית הטלוויזיה, תעשיית המוזיקה, ענפי הצילום והאמנות הפלסטית. גליה שימשה כיועצת משפטית באחת הסוכנויות הגדולות בארץ לתסריטאים ובמאים, ושם למדה גם את התעשייה מבפנים. 

מאז יציאתה לעצמאות בשנת 2010 גליה שימשה כעורכת-דין בתחום האזרחי-מסחרי עם ידע וניסיון נרחבים בתעשיית הבידור ובתחומי האמנות השונים, החל בייעוץ ליוצרים, בליווי יצירות או יוצרים-מפיקים ואמנים בתחנות שונות של הקריירה שלהם.

גליה היא חלק חשוב ומוערך מצוות היועצים המשפטיים של האיגוד.

 

עוד באותו עניין:

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: