חברים וחברות,

אנו מזכירים שמגיע לכם יעוץ משפטי חינם על חוזים לפני חתימה, אנא השתמשו בו.


האיגוד עושה כל שביכולתו על מנת לסייע לכם בכל בעיה שבה אתם נתקלים במסגרת עבודתכם, לרבות עיכובים בתשלום, הרעת תנאים ועוד.
לצערנו, אנו נתקלים במקרים רבים שבהם העבודה שכבר נעשתה, מעולם לא נוסחה בחוזה. מצב כזה מקשה לאין שיעור על המאבק להשיב לכם את מה שמגיע לכם. גם אם יש לכם הוכחה שעבדתם, בלי חוזה מסודר אין מה שמבטיח כי תשולמו את הסכום שמגיע לכם בזמן שבו אתם אמורים לקבל אותו, ולא סכום חלקי כעבור חודשים או שנים. הנזק הפוטנציאלי הוא אדיר.

אנחנו יודעים: לא תמיד קל לקבל חוזה, למעשה בדרך כלל זה קשה. כולנו רוצים לעבוד כמה שיותר, וכשאנחנו מקבלים הצעת עבודה בהתרעה קצרה, קשה לעצור לרגע ולדאוג לעצמנו. פרטי השכר נמסרים לנו בשיחת טלפון, והמפיק/ה שמהצד השני נשמעים בסדר גמור. אנחנו אפילו קצת סומכים עליהם כי הם בחרו בנו וזה מחמיא. זהו הרגע שבו אתם הכי פגיעים!

האם יש עוד התחייבות כספית כלשהי שאתם מוכנים להיכנס אליה בלי הסכמה כתובה? הייתם שוכרים או משכירים דירה על בסיס הסכמה שבעל פה? לא, נכון? אז למה שתסכימו לעבוד מינימום של תשע שעות ביום, למשך שבועות וחודשים, בלי הסכמה כתובה לגבי התמורה, אותה תמורה שמתוכה אתם אמורים לשלם את שכר הדירה או המשכנתא שלכם? זיכרו: אם מישהו אמור לשלם לכם אלפי שקלים, אין שום סיבה לסמוך עליו. למעשה, ההיפך הוא הנכון.

אז איך מקבלים חוזה?
דבר ראשון: מבקשים. תמיד מבקשים.
לא מסתפקים בשיחת טלפון. כבר באותה שיחת הטלפון, שאלו "אז אתם שולחים לי חוזה, או שאני אשלח לכם?". אם אתם מקבלים תשובה מתחמקת או מעורפלת, התעקשו על תכתובת מייל שתתעד לפחות את ההסכמות שאליהן הגעתם בשיחה ("אז אני שולח/ת לך מייל עם כל מה שסיכמנו עכשיו, תאשר/י לי במייל חוזר ונתראה מחר במשמרת, שם גם נחתום על חוזה, נכון?").

 זיכרו: חוזה חותמים מול הגורם המשלם לכם. אין עוד חוליות בשרשרת. החוזה הוא ביניכם לבין צד ב'. אם צד ב' מתנה את התשלום בקבלת כסף מצד ג' - עצרו!

אתם לא נודניקים. אתם מתעקשים לקבל את מה שמגיע לכם כעובדים ועובדות במדינת חוק.

לא הצלחתם להשיג שום צורה של הסכמה כתובה? שאלו את עצמכם מדוע, ותשקלו שוב את השתתפותכם בהפקה.
לא מצליחים להתקדם מול המפיק/ה אבל לא רוצים לאבד את העבודה?
פנו מיד לאיגוד, במייל info@editors.org.il או בטלפון 054-3097200.
אנחנו פה לכל שאלה, ותאמינו שאנחנו מעדיפים בהרבה לעזור לכם עכשיו מאשר להיקרא לעזרתכם בהמשך כשאתם מחכים לצ'ק שלא מגיע (אך כמובן שגם את זה נעשה).

זיכרו אמת אחת פשוטה: מי שמנסים לגרום לכם לעבוד בלי חוזה לא היו מסכימים לעבוד דקה אחת על ההפקה הזו בלי הסכמה כתובה בינם לבין הגוף שמממן אותם, ובצדק. לכן, בדיוק כמוהם, אין שום סיבה שאתם תסכימו לכך.

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: