לפני שאנחנו מתחילים פרויקט חדש אנחנו מנהלים שיחה עם מזמין העבודה או המעסיק ומבקשים למצוא את נקודת המפגש בין הרצונות שלהם לשלנו ולבחור את דרך העבודה המשותפת. הרבה פעמים כשמדובר בעבודה יצירתית אנחנו נותנים משקל גדול לחזון של מזמין העבודה, לאווירה אותה הוא מבקש לבטא ביצירה ולשאיפות שלו בנוגע אליה - אם מדובר בעבודה על טריילר הרצון יהיה להתקבל לפסטיבל או למשוך צופים, אם מדובר בהדמיה אדריכלית השאיפה היא לייצר פרזנטציה שתביא משקיעים או קונים וכדומה.

בתהליך הזה חשוב שנבחין בין אינטרסים ליעדים ויחד עם הפוקוס על הצד היצירתי נפרוט את האינטרסים של מזמין העבודה ליעדים ברורים, מדידים וברי השגה.

אינטרס הוא המניע האמיתי של מזמין העבודה

לפעמים הוא מוצהר ולפעמים הוא אינו מוצהר אבל בא לידי ביטוי בצורות אחרות. אינטרס יכול להיות אימפקט ויראלי שיגרום לאנשים לשתף אותו ולפרסם את המוצר, כבוד ויוקרה כמו התקבלות לפסטיבל נחשב, ניצחון בתחרות או השפעה חברתית.

רוב האנשים לא מודעים לאינטרסים שלהם וגם אם הם מודעים הם לא מצליחים לבטא אותם בצורה ברורה. עבורנו בירור האינטרס משמעותי מכמה סיבות: כשאנחנו יודעים מה האינטרס קל לנו יותר לספק אותו למזמין העבודה, כשאנחנו יודעים מה האינטרס אנחנו יכולים לדעת אם יש לנו את היכולת לספק אותו או אם הוא מתנגש עם האינטרס שלנו. התנגשות יכולה לקרות כשהאינטרס של מזמין העבודה הוא לחסוך כסף בלי להתחשב באיכות, בעוד אנחנו לא רוצים להיות חתומים על עבודה זולה וירודה

שאלות שנשאל את מזמין העבודה או המעסיק כדי להבין את האינטרס שלו:

  • איך נוכל לעזור?
  • מה הוא רוצה להשיג? מה ירוויח מהצלחת הפרויקט?
  • למה הוא רוצה להשיג את זה?
  • מה יהיו שלושת האפקטים העיקריים של הפרויקט?
  • בעולם מושלם עם תקציב אינסופי, איך זה היה נראה? איך זה היה מרגישה?
  • אתה יכול לתת לי דוגמה?
  • מה שלושת הדברים הכי חשובים שיהיו בפרויקט?
  • מה עוד אני צריך לדעת?
  • אילו עוד תכונות צריכות להיות שלא דיברנו עליהן?
  • מה תרצה לשאול אותי או לדעת עלי?

 

לעומתו יעד הוא שאיפה מוצהרת וברורה שאפשר לכמת אותה ולתחום אותה בזמן

כיוצרים אנו נותנים משקל גדול לאינטרסים של המעסיק, ובצדק, המטרה שלנו היא לעזור לו להגשים את האינטרסים והמטרות שלו. יחד עם זאת הפוקוס שאנחנו שמים על התמונה הגדולה לפעמים גורם לנו לשכוח שכל תמונה גדולה מורכבת מבייטים קטנים שממוקמים במקומות הנכונים.

כדי להגשים את המטרות והאינטרסים צריך לפרוט אותם ליעדים ומשימות: כדי להתקבל לפסטיבל צריך לגמור את הטריילר לשביעות רצונם של כל המעורבים בכך (יוצרים, מפיקים, גוף שידור) וכדי להשיג משקיע צריך לגמור את הפרזנטציה (הדמיה, סרטון ועוד).

 

איך?

1. מה - בררו מהו התוצר הסופי הנדרש וממה הוא מורכב

אם מדובר בטריילר בררו מה אורכו, מה סוג הקובץ, מהי רמת הגימור הדרושה, לאילו מקומות הוא מיועד ואילו וריאציות נדרשות מבחינת דחיסה ומבחינת אורך, האם נדרש רק קובץ סופי או גם קובץ התוכנה הפתוח (בעלות נוספת)?

2. מתי  - קצרה היריעה מלהכנס עכשיו לניהול זמן, מה שחשוב לדעת הוא מה הדליין של מזמין העבודה, לקצר אותו בשבועיים בלי להגיד לו ולדעת שפרויקט בלי דדליין הוא עומס נפשי, רגשי וכלכלי על כל הצדדים ולא כדאי להיכנס לפרויקט כזה כי אף אחד לא יוצא מזה טוב

2. אל תניחו הנחות

גם אם זו הפעם השמינית שאתם עובדים עם מישהו אל תקחו אותו כטמפלט, אין תיסכול גדול יותר מלהגיע לקו הסיום ולגלות שעכשיו צריך להשקיע לילה בשינויים ודחיסות כי התוצרים הדרושים מעט שונים מהפעם הקודמת.

3. דברו עם בעלי תפקידים שעבודתם משפיעה על איכות ומועד עבודתכם

מעלינו, מתחתינו ולצידנו יש הרבה פונקציות בתהליך היצירתי שמשפיעות על התוצר שאותו אנו מגישים. האיכות של התוצר שלנו לא תהיה טובה יותר מהחוליה הכי חלשה בתהליך. אם ננהל שיח ישיר אפקטיבי מכבד ופורה עם האנשים איתם אנו עובדים, נסביר להם למה אנחנו מצפים ונבקש מהם שינויים ועדכונים היצירה תהיה טובה יותר.

4. דירשו להיכנס מוקדם יותר לתמונה

כמה מוקדם? מההתחלה. ככל שאנחנו נמצאים בתמונה מוקדם יותר אנחנו שותפים לתהליך החשיבה ולתכנון אנחנו יכולים לדעת טוב יותר מה האינטרסים והיעדיים, להתאים את לוח הזמנים שלנו ולעזור למזמין העבודה להימנע מטעויות.

5. תשאלו שאלות

  • מתי תרצו להתחיל?
  • מתי תרצו לסיים?
  • מי האנשים שצריכים לאשר את הפרויקט ומי הפוסק הסופי?
  • האם הדרך שבחרנו היא הדרך הטובה ביותר להשיג את מה שאנחנו רוצים?
  • איך זה נראה?
  • האם יש רפרנסים שאפשר לקבל מהם השראה חיובית או שלילית?
  • איפה זה אמור להופיע?

לבסוף

קיבעו את הפגישות והיעדים מראש בזימונים ליומן ושתפו את האחראי על הפרויקט בזימון

אנחנו יודעים מהם השלבים שצריכים לקרות כדי להשיג את היעדים ולקדם את האינטרסים. יש לנו אחריות אך ורק על הצד שלנו ביצירה ובעבודה ואין לנו אחריות או שליטה על התנהלות מזמין העבודה ופונקציות אחרות בעשייה

אבל

ככל שנהיה מסודרים וברורים יותר, כך האנשים שעובדים אתנו ישאפו להתיישר לפי הסטנדרטים שאנחנו מציבים ובעולם ישראלי של הדקה האחרונה וסמוך על סמוך ההשפעה של ההתיישרות הזאת משמעותית לאיכות העבודה שלנו רגשית ומקצועית

 

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: