חברים יקרים,

את הפוסט הזה אנחנו כותבים כדי לעזור לכם, חברי האיגוד, להצליח לגבות את השכר עבור עבודת העריכה. המטרה שלנו היא הרי לסייע לכם להגן על עצמכם, וחשבנו שכדאי להדגיש כמה נקודות בהקשר הזה, על רקע מגמות העומק הפועלות בעולמות התקשורת ואולי העולם בכלל בעת הזו.

בפוסט הקצר הזה, ניתן קצת רקע ואז נציע מספר כללים. כמובן שאי אפשר להבטיח וודאות מוחלטת, אבל אפשר בהחלט לצמצם את הסיכון. לגבי יישום הכללים, אנחנו תמיד כאן בשבילכם.

העולם משתנה

אנחנו נמצאים בתקופה של שינויים. רק לאחרונה היינו עדים לפיצול של ערוץ 2; להקמתו של 'כאן' תאגיד השידור הציבור על חורבותיה של רשות השידור; עליית כוחם ספקי תוכן (אורנג', סלקום) ונגיסה בנתחי השוק של הספקים הקיימים, וכל זה על תופעה מתמדת שבה חברות הפקה, ומפיקים קטנים נופלים וקמים.

דופמין לווריד

מעבר לכוחות הפוליטיים שמכוונים את השוק אצלנו, מתרחשים בעולם ובחברה האנושית, שינויים טכנולוגיים רחבים יותר. מספיק להביט בשווי השוק של ענקיות האינטרנט (אפל, מיקרוסופט, אלפאבית, אמאזון, טנסנט, פייסבוק) שגדל בתוך 15 שנים מעל לפי 10, מהיקף של כ- 300 מיליארד דולר ב- 2002, להיקף של כ- 3,700 מיליארד דולר ב- 2017, כדי להבין שמה שקורה בתעשייה הקטנה שלנו, הוא בעצם חלק מתמורה עולמית, שסוחפת לתוכה כמו הוריקן כמעט כל מוצר או שירות, ופולטת אותם בחזרה אל השוק, כשפניהם שונות. ככל שקצב השינויים גדול יותר, גם השחקנים משתנים כדי להדביק את הקצב.

כחלק מתהליך זה, ההגמוניה של המסך הגדול והקטן מתפרקת, ועיניו של משתמש הקצה מביטות כמעט כל העת במסך הקטן יותר – הסלולרי. נסו למשל לחשוב כמה פעמים הצצתם במכשיר הטלפון הנייד שלכם ב- 24 השעות האחרונות. הסטטיסטיקה העולמית תספר לכם שזה קרה בין 100 ל- 200 פעם. אפשר אולי לומר שהמכשיר הקטן שנמצא בכף היד שלנו כמעט כל הזמן, הפך למעין משדר דופאמין נייד, דרכו אנחנו מזריקים לעצמנו סיפוקים מיידיים, כמעט בכל רגע.

איך זה קשור אלינו?

איך כל זה קשור אלינו כעורכים, ובמיוחד איך כל זה קשור לתמורה, לתשלום שאנחנו זכאים לו עבור עבודת העריכה?

התשובה היא שזה קשור ולא קשור. כלומר, שינויים באים וחולפים ולא כולם משפיעים על איתנותם של גופי שידור וחברות הפקה. אבל במצב שבו איתנות מתערערת ואימפריות לובשות ופושטות צורה, אנחנו, הקטנים, צריכים לדאוג שלא להישאר חשופים. במקום שבו השינויים האלה באים לידי ביטוי בגופים שקורסים, כדאי שנשמור על מה ששלנו.

מעבר לכך, וזה תמיד נכון, גם אם השוק היה נותר כפי שהוא, עדיין יהיו מי שיתחמקו מתשלום.

מה חשוב?

ואם כך, מה חשוב.

  1. חשוב שיהיה חוזה או סיכום תנאים מאושר.
  2. חשוב שתבצעו את העבודה בצורה מקצועית.
  3. חשוב שתדעו לגבות את הכסף, בזמן.

אנחנו גם חושבים שעצם ההתנהלות המסודרת בנוגע לתנאי העבודה שלכם, יוצרת רושם נכון על מי ששוכר את שירותיכם. זה חלק בלתי נפרד מהמקצועיות שלכם ומבהיר שאתם יודעים גם לתת וגם לקבל.

בחוזה, חשוב שיהיו התנאים הבסיסיים, שאותם נגבש בקרוב למעין צ'ק ליסט ואת היישום תוכלו לעשות בתמיכת המחלקה המשפטית של האיגוד ובחינם מתוקף היותכם חברי איגוד.

חשוב שיהיה חוזה ממספר סיבות ובין היתר:

  1. חשוב שלשני הצדדים יהיה ברור מה הם נותנים ומה הם מקבלים. 
  2. ממועד הסיכום על ביצוע העבודה ועד לתשלום חולפים לעיתים שבועות או חודשים, והחוזה מאפשר לחזור ולבדוק מה בדיוק סוכם, ולהימנע ממחלוקות.
  3. חשוב שיהיה תאום ציפיות. עצם השיח על תנאי החוזה הבסיסיים מאפשר לכם ללבן את התנאים ביחד עם המזמין. מאפשר לכם לדייק. במקום שבו אין תאום ציפיות, האכזבה הצפויה היא עניין וודאי.

 

איך כדאי לנהל את הגבייה

ומכאן, מתוך הנחה שאתם אלופים, וביצעתם את העבודה כמו שצריך, מגיע מועד התשלום. בעניין הזה, כמה כללים בסיסיים:

לא לדחות גבייה

לבקש את התשלום מייד בהתאם לסיכום ולא לחכות. ככל שהזמן חולף, קשה יותר לגבות. קשה יותר לגבות כי כל צד צריך לחזור ולבדוק את הסיכום, כי לא זוכרים, כי צריך לחפש מסמכים והסכמים. ואם חוזרים לחששות מקריסה של מזמיני עבודה, קשה יותר לגבות כי אולי המצב הכלכלי של מי שמשלם לכם, השתנה. קשה יותר לגבות, כי אולי מתוך הסכום שהיה למזמין לשלם מראש, בוצעו כבר תשלומים לבעלי תפקידים אחרים בהפקה, ועכשיו, פשוט לא נשאר. זה עניין פרקטי, אבל קחו בחשבון שבעולמנו, מי שעומד על שלו כמה שיותר מהר, מי שמוכן להיות נודניק, יוצא נשכר. מעבר לכך, גם העלויות המשפטיות (וגם הרגשיות) של גבייה במועד, נמוכות לאין שיעור. ​

פנה אלינו לפני מספר חודשים עורך עם חוב שלא שולם לו משנת 2012. אחרי שבחנו את המצב בעזרת המחלקה המשפטית, החליט העורך לוותר על התביעה. מדוע? כי מצב הכלכלי של המפיק השתנה, כי ברור שבתי המשפט יביעו ביקורת על המפיק על דחיית הגבייה לכל כך הרבה זמן, וגם מסיבות מובנות, העורך היה עייף מהמאבק, ולא רצה להעיר את שוב הדוב (ואת כאב הראש) מרבצו. ​

קל לגבות חוב קטן מחוב גדול (טיפ של יו״ר האיגוד יצחק צחייק)

ככל שהחוב גדל, קשה יותר למזמין לשלם אותו. גם כי קשה להוציא סכום גדול מהכיס, וגם כי המזמין לא תמיד מכלכל את צעדיו ומותיר בידו סכום גדול מספיק לתשלום. ולכן ככל שתדחו את הדרישה, כך ייקשה עליכם לגבות. אם נחזור שוב לשינויים בעולם התקשורת, ולחוסר היציבות, כדאי לגבות מוקדם, ולהעלות את הסיכויים לתשלום. לכך יש להוסיף שככל ואינכם שכירים, אם המזמין נמצא במצב של פירוק או פשיטת רגל, אין לכם עדיפות מיוחדת על נושים אחרים, ולכן אם תמתינו, כנראה שלא תקבלו כלום. ​

דרישה מסודרת וברורה

משלוח דרישה ברורה, ומשלוח תזכורת בתקיפות הולכת וגוברת, מסבירה למי שעומד מולכם שאתם לא מתכוונים לוותר ושאי אפשר "למרוח" אתכם. בנינו ביחד עם המחלקה המשפטית באיגוד תרשים זרימה שמאפשר לנו לספק לכם את התמיכה הנכונה בזמן הנכון. לכל שלב הכנו את הכלי המתאים, והוא עומד לרשותכם אם רק תבקשו. התהליך מתחיל קל ונעים, והופך לברור וחד משמעי, עד להמלצה להעברה לייצוג משפטי (שגם שם אנחנו עוזרים ומסבסדים). 

לדוגמא, פנתה אלינו עורכת לאחר רצף תכתובות ווטסאפ שנמתח על פני חודשים, ובהם דרשה את שכרה וגיבתה את דרישותיה בטיעונים שונים. השיח הפך לרגשי, והמפיק הבין שהזמן משחק לידו וכך גם ההיכרות ביניהם. הנושא הופנה למחלקה המשפטית, הוצאנו מכתב, ואז מכתב חריף יותר, הושג סיכום, עקבנו אחרי קיומו, והתשלום בוצע. סוף הסיפור.  ​

במקרה הצורך – השתמשו בייעוץ משפטי ואפילו בייצוג.

פעמים רבות עצם היחסים הקרובים ביניכם לבין המפיק מקשים על התנהלות תקיפה. במקרים כאלה, כדאי ואפילו רצוי להעביר את האחריות לתקיפות, לאדם אחר שאינו מעורב במערכת היחסים. נכון, העברת טיפול לעו"ד אינה עניין של מה בכך, והיא בדרך כלל נעשית כאשר אין יחסי עבודה בין הצדדים, והצדדים עברו למצב של סכסוך. אבל אז, במרבית המקרים, משלוח דרישה מעורך דין או הערה בסוף הדרישה מכם, שזה הצעד הבא, תגרום לתשלום החוב. 

לכל מידע או התייעצות נוספת במקרים נקודתיים – אנחנו כאן, כמו תמיד, ולאחרונה גם הרחבנו את השירותים למתן סיבסוד במקרה שנדרשים הליכים משפטיים לגביית החוב.

מנהל המחלקה המשפטית עו״ד אלעד נץ

אם יש לכם הערות תוספות או שאלות בנוגע לכתוב – אנא שילחו הודעה בטופס.

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: