לפני כמה שבועות דיברתי עם חבר איגוד ששכרו עוכב (ואחרי שפנינו להפקה הוא קיבל את הכסף) ואמרתי לו שבכל רגע נתון יש לנו כעשרה תיקים משפטיים פתוחים. הוא הופתע ואמר שזה מידע שחברי האיגוד לא מודעים לו. והוא צודק.

זה נובע משתי סיבות. הראשונה היא שמירה על פרטיות הצדדים המעורבים, בראש ובראשונה חברי האיגוד. רק אני והיועצים המשפטיים מעורבים. השנייה היא בגלל שמרוב עשייה, עדכון חברי האיגוד על העשייה נדחק הצידה.

זה מטופש ואפילו פוגע באיגוד, כי אם יש פעילות של האיגוד שאתם לא מודעים אליה אתם לא יודעים שיש נושאים שאתם מתקשים איתם שאתם יכולים לקבל מהאיגוד עזרה. בנוסף ניטלת מכם ההזדמנות להרגיש גאווה בעצמכם כי אתם תורמים ל ואתם חלק מארגון שעוזר מעשית לאנשים, והוא למעשה הדבר היחידי שמונע מתנאי העבודה והשכר שלכם להידרדר לרמת תחקירנים (מתנצלת מראש מתחקירנים, והגיע הזמן שתתאגדו, אם אתם צריכים עזרה תפנו אלי ואשמח לתרום מנסיוני 054-3097200 לא בווטסאפ) ולבסוף, כי אתם לא יודעים שמה שקורה לכם קורה לכולם.

כשדברים משתבשים, פוגעים בכם או מתנערים מכם או מחליפים אתכם בלי להודיע, מספרים לכם סיפורים, משקרים לכם, משכתבים את ההיסטוריה ושאר מכות, אתם מרגישים שזה קורה רק לכם.

אז זה לא קורה רק לכם. זה קורה לכולם, כל הזמן. וב 99.9% מהמקרים זה לא בגללכם. ואם אתם תוהים אם אתם ה 0.01% שזה כן בגללו בגלל שככה אומרים לכם האנשים שמחזיקים את הכסף שלכם בתירוץ כזה או אחר, אז תדעו שהם אומרים את זה בגלל שהם מחזיקים את הכסף שלכם.

 

הנה חלק מהדברים שאנחנו עובדים עליהם כרגע ו/או נסגרו לאחרונה, בלשון זכר אך מדובר בכל המגדרים:

  1. עזרנו לעורך להכין ולשכתב סיכום שיחה במייל של פרויקט דוקומנטרי
  2. בנינו ליוצר הדמיה הזמנת עבודה שמותאמת לאופן העבודה שלו
  3. ייעצנו לעורך שעומד לעבוד בעריכת סדרת רשת
  4. עזרנו ליוצר הדמיה לקבל עשרות אלפי שקלים משני חייבים שהפסיקו לענות לו לפני כמה שנים
  5. הוצאנו מכתב אתרעה לפני נקיטת הליכים בשם עורך שמפיק מסרב לשלם לו את התשלום האחרון בהפקה דוקומנטרית, ויידענו רשמית את גוף השידור והקרן התומכת בפרויקט על החוב. משם נכתוב ונלווה אותו בתביעה קטנה
  6. אותו דבר כמו סעיף 5 רק שהפעם עדיין אין גוף שידור ולשם הגיוון המפיק גם מחזיק במשרת הוראה. כן, האירוניה התאבדה
  7. עזרנו לחבר איגוד שערך וצילם סרט תדמית לקבל את כספו במועד המוסכם (נשמע בסיסי, אבל מסתבר שזה לא)
  8. עזרנו לעוד עורך לקבל את שכרו הסופי על עריכת פרויקט דוקומנטרי
  9. עזרנו למעצב פסקול לקבל חוב מלפני כמה שנים על פרויקט דוקומנטרי שהמפיק הפסיק לענות לו
  10. אנחנו תומכים ומלווים יוצר הדמיה בתביעה שהגיעה לבית משפט השלום נגד מעצב שסירב לשלם (התחלנו את התיק בבית משפט לתביעות קטנות והשופטת העבירה אותו לבית משפט השלום, המקרה כולל הפרת זכויות יוצרים)
  11. מקרה דוקומנטרי נוסף הוא בעניין במאי שמשום מה חושב שזה שמישהו הסכים לערוך לו את סרט הסטודנטים אומר שהוא יכול להתנהג כמו.. איך אומר את זה בלשון עדינה.. הממ.. לא, יש לי רק מילים קשות אז אצנזר
  12. אנחנו עוזרים לעורך לקבל את שכרו על פרויקט דוקומנטרי שהוא הוצא ממנו בצורה תככנית ויש ויכוח על גודל ומועד התשלום
  13. עזרנו לכמה עורכים במשא ומתן מול גוף חדשות והם החליטו לא לקבל את תנאי אותו גוף כי מגיע להם יותר, מכל בחינה שהיא. כל הכבוד להם 
  14. ייעצנו לכמה עורכים בעניין היתכנות יחסי עובד מעביד בגוף תקשורת
  15. סיימנו את קורס אביד למתקדמים 2023 בהצלחה ונאפשר רכישה שלו לצפייה אונליין בחודשים הקרובים
  16. שכתבנו לעורך חוזה שכיר מול קבוצת תקשורת
  17. ביקשנו ממונופול בתחום הדוקו להוציא מתוכו חבר ועד מנהל שלתפיסתנו לא צריך להחזיק במשרה הזו בגלל יחסו ליוצרים ועובדים בתעשייה (פרטים בקרוב)
  18. דרך נציגתנו באקדמיה לקולנוע והטלויזיה טל שפי, העלנו שוב את הדרישה להענקת פרס עיצוב פסקול בתחום הסדרה הדוקומנטרית ולא נפסיק עד שזה יקרה. אם אתם מעצבי פסקול וחברי אקדמיה ומעונינים לעזור לקדם את הנושא קודם תצטרפו לאיגוד ואז תצרו אתנו קשר (054-3097200 לא בווטסאפ)
  19. נפגשנו עם ארגון עובדים ״מסורתי״ בנוגע לתנאי ההעסקה של אנשי פוסט-פרודקשן, אנימציה והדמיה שכירים בתאגיד ״כאן״. הם העלו הצעה מענינת בנושא ואנו בוחנים אותה
  20. עוד בעניין התאגיד, שמשום מה עדיין לא מי יודע מה חשוב לו כשיוצרים ועובדים לא מקבלים שכר בהפקות (פרטים כאן), אנחנו מכינים תלונה מסודרת למשרד התקשורת ומבקר המדינה בנושא. בינתיים אם אתם עובדים בהפקה חיצונית עבור התאגיד אנו ממליצים לכם לפנות אלינו עוד בשלב ההתקשרות. אגב תמיד כדאי לפנות אלינו עוד בשלב ההתקשרות
  21. עזרנו למספר עורכי ריאליטי לשפר תנאים בשלב חתימת החוזה
  22. עזרנו לעורך בחוזה מול הפקה שכולל תפקידים נוספים
  23. הצטרפנו למועדון צרכנות
  24. אנחנו עוזרים לקולוריסט לקבל את שכרו על פרויקט דוקומנטרי בינלאומי
  25. הצטרפנו לעתירה להגדלת הכספים שחברות הכבלים והלווין מפנות ליצירה מקורית (כאן)
  26. אנחנו לוקחים חלק בפגישות של נציגי איגודי היוצרים לאור החשש שהמחויבויות להקצאת משאבים להפקות מקור יצומצמו ולא יחולו על חברות בינלאומיות ש״משדרות״ דרך האינטרנט, כמו גם פגיעה בתקציב המופנה לתרבות.

אני שמחה להגיד שבמקרים רבים של שכתובי חוזים ועזרה במשא ומתן לפני חתימה חברי איגוד מצליחים לשפר את תנאיהם. במקרים אחרים חוסר הגמישות של מזמין העבודה גורם לחברי האיגוד לא להתקשר אתו, ובצדק. בעתיד ארחיב על הנושא, כמו גם על הסוגות השונות ונקודות המבט שלי על הכל.

אני רוצה להגיד תודה לועד המנהל של האיגוד (היו״ר יצחק צחייק, טלי גולדנברג, אלון ברק, אריאל גלבוע, יואב שפיר בירן, חן מדר, שי מלול, שירה קלרה וינטר, חברי ועדת הביקורת אור שולמן וורד ירוחם) שסומך עלי ועל היועצים המשפטיים של האיגוד.

אני רוצה גם להודות ליועצים המשפטיים שמייעצים לאיגוד ולחברי האיגוד: גרג פאוסט ואביטל קליין מפאוסט קליין ושות׳, קליה קליין וטל קפלן מפרל כהן, טליה סלומון מהרצוג פוקס נאמן.

ובמיוחד לעו״ד גליה מלוברוצקי החכמה, הסבלנית והנהדרת שעוזרת ברוב התיקים שאנו מטפלים בהם.

תודה למנהלת הפרויקטים המיוחדים לילך זילברברג, המעצבת הגרפית סיון מהסטודאו, המתכנתת מירב בן הרוש, החברים מדלקל ומפאי קריאייטיב ולנובו.

 

לפני שאתם מתקשרים בעבודה חדשה, בואו להתייעץ אתנו ולוודא שלא מדובר באחר מהגורמים שכבר נתקלנו בהם בעבר, לא בצורה חיובית. אגב, אולי תופתעו לגלות שמדובר בגורם שחברי איגוד המליצו עליו.

שלכם, נגה בריינס

מנכ״ל איגוד העורכים - איגוד מקצועות הפוסט בישראל (ע״ר)

הצטרפו לאיגוד >>