לפני שאנחנו מתחילים - אתם יודעים שיש לנו טמפלטים להזמנת עבודה ליוצרי הדמיה, עורכים, אפטריסטים ואחרים ושנשמח לעזור לכם לבנות את הזמנת העבודה המתאימה לכם? אם לא, זה כאן >> וחלק עדיין בהכנה. דברו אתנו אם לא מצאתם את מה שאתם מחפשים

-------------------------------

לפני כמה חודשים חבר/ת איגוד שכתבנו עבורם כתב תביעה קטנה על התנערות מתשלום בתחום ההדמיה ולווינו אותם במהלך המשפט עד שהם קיבלו את כספם (ועוד קצת) בסוף התהליך. הסכסוך היה סביב עבודה שבוצעה והיזמים סירבו לשלם עבורה.

כמה חודשים לפני כן חבר/ת איגוד קיבל את כספו מחברת הפקה אחרי פסק דין שעזרנו לו/לה להשיג.

כיום מתנהלים עוד כמה תיקים בשלבים שונים שאנו מעורבים בהם יותר או פחות.

לצערנו מערכת המשפט בארץ מעודדת התנערות מתשלום ובתי המשפט מתנהלים בצורה חובבנית. שופטים ושופטות לא קוראים תיקים, אינם מבינים לעומק את העבודה היצירתית, נושאי זכויות יוצרים, את המשמעות של להיות עצמאים במדינת ישראל והם גם אינם מענישים את החייבים על מריחת הזמן, ניצול המערכת המשפטית כדי להתיש ושיח מלוכלך ומבזה. 

נוצר מצב בו הצדק הוא פריבילגיה של מי שיש לו הרבה כסף לעורכי דין והרבה זמן להתמודדות עם המערכת הביורוקרטית. כמו שכתבנו בעבר, עיכוב שכר הוא התעמרות והרבה פעמים משמש את מזמין העבודה כגזר להוציא עוד עבודה והרבה פעמים הדבר כרוך באיומים, הקטנות, השפלות ובקיצור - דורש חוסן נפשי לאורך זמן. וזה קשה.

אנו כמובן עובדים בשיתוף עם איגודים אחרים על הצעה לשיפור ההליך המשפטי אבל עד שמדינת ישראל תפתח מערכת משפטית הגונה הוגנת ואפקטיבית וגם אחרי שזה יקרה, מהנסיון שצברנו עד עתה, חשוב לנו שתקראו ותישמו את הנקודות הבאות בהזמנות העבודה והעבודה שלכם/ן:

  1. אל תגיעו למצב בו חייבים לכם מעל 10,000 שקלים. קודם כל תביעה קטנה שאנחנו כותבים עבורכם ומלווים אתכם בה, היא עד חוב של 33,000 שקלים. כל מה שמעבר לכך הוא בבית משפט שלום ודורש עורך או עורכת דין. שנית, עצת זהב מיו״ר האיגוד יצחק צחייק היא שככל שחייבים לכם יותר כסף, כך הסיכוי שידחו או ינסו להתנער מהתשלום גדול יותר. זה פסיכולוגי - קל יותר לסגור חובות קטנים מגדולים.
  2. כשזה מגיע לכסף, אין משמעות לחברות ארוכת שנים - רובם המוחץ של המקרים שמובאים לפתחנו הם של מזמיני עבודה שחברי וחברות האיגוד עובדים איתם שנים ולמרות זאת מתנערים מתשלום. חשוב שתבינו ששום מערכת יחסים חברית או משפחתית לא מחליפה הזמנת עבודה טובה וחתומה. בעיקר בעיקר חתומה. 
  3. זה לא ענינכם מאיפה מגיע הכסף שמזמין העבודה צריך לשלם לכם - כמה מהמקרים הקשים מכילים קומבינה משולשת שבה העבודה מוזמנת ע״י גורם אחד (נניח אדריכלים) וממומנת ע״י גורם אחר (נניח יזמים) ואז הפרויקט לא מתממש והאדריכלים מתנערים מתשלום בטענה שהיזמים צריכים לשלם. הפתרון הוא שוב הזמנת עבודה טובה וחתומה. בעיקר חתומה.
  4. אתם חייבים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור - אל תעבדו בשחור, אל תעשו טובה למזמיני העבודה שמבקשים מכם לזייף הצעות מחיר כדי שיוכלו לזכות במכרז, אל תשקרו ליזמים כי האדריכלים ביקשו מכם (או להיפך), אל תצרכו סמים עם מזמיני העבודה כי הם הביאו ולא נעים לכם להגיד לא ועוד. תהיו צדיקים לא רק בגלל שההתנהגויות האלה אינן מקצועיות, אלא גם בגלל שמזמיני עבודה שמעונינים להתנער מתשלום משתמשים בהן נגדכם כדי לגרום לכם לא לדרוש מהם את כספכם. אנחנו יודעים, זה נשמע כמו סרט פשע סוג ד׳, אבל הדוגמאות האלה אשכרה קרו. תהיו יותר צדיקים מהאפיפיור. הזמנת עבודה חתומה כבר אמרנו?
  5. אל תתחילו לעבוד לפני שהזמנת העבודה חתומה, ואם סגרתם על מקדמה, המקדמה מגיעה - לא משנה כמה מזמיני העבודה אומרים שזה דחוף, לא משנה כמה זמן אתם מכירים אותם, לא משנה אם זה אחיכם התאום שיזם את התמ״א
  6. אם שלחו לכם אישור העברה והוא נראה מזויף והכסף לא בחשבון שלכם, הוא כנראה מזויף - גם זה קרה לנו. העברה משמעותה שהכסף בחשבון שלכם, כל מה שאחר מזה, זה בהשראת ״נוכל הטינדר״.
  7. עובדים עבור חו״ל? דרשו וקבלו את הכסף מראש. כדי לתבוע מישהו מחו״ל, צריך לקחת עו״ד בחו״ל ולנו כאיגוד עדיין אין כלים לעזור לכם לקבל את כספכם ממזמיני עבודה בינלאומיים.

יש לכם עצות נוספות? ספרו לנו

 

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: