חברים יקרים. שנת 2013 הייתה שנת מפנה בפעילות האיגוד. מיקדנו את הפעילות לא רק פנימה בטיפול בתלונות חברים, אלא גם בפנייה יזומה החוצה, כלפי גופים מעסיקים וקובעי שכר, למען שיפור מקיף של תנאי העסקתנו. שינויים טכנולוגיים משנים תדיר את מבנה המקצוע ואת הדרישות מן העורכים. הדרישה ליותר - יותר שעות עבודה, מנעד עבודה גדול יותר בזמן קצר יותר ויותר התמקצעות דורשים מאתנו כאיגוד להתמודד עם צורות העסקה מגוונות וסותרות.
אין לנו יכולת לצפות את העתיד ומעט שליטה על כמות העבודה בתעשייה והאופן בו היא מחולקת. יש לנו רק את כוח ההתאגדות, את האמון שנתתם בנו יחד לפעול עבורכם. אנו חותרים במקביל להסכמי העסקה עם גופי שידור והפקה, לשינויי חקיקה בנושאי תקצוב ותנאי העסקה של פרילנסרים ולקיחת מה שמגיע לנו בעצמנו. מטרתנו לבנות חומות יציבות, קבילות ומוגנות בחוק של תנאי העסקה הוגנים לעורכים בכל התחומים.

אז מה היה לנו שנה?

הנגשת מידע

  • לקחנו על עצמנו ליצור כללים מנחים לאופן עבודה בתעשייה ולפרסם אותם באופן נגיש (כאן וכאן), כך שכל מועסק טרי ידע כבר בראשית דרכו, מהם הסטנדרטים המקובלים ויוכל להימנע ממצב של ניצול. עמידת העורכים הטריים על זכויותיהם תסייע גם לעורכים הותיקים לדרוש את המגיע להם ולא לחשוש מאיומי סרק. השנה נמשיך להרחיב את מאגר המידע הן באתר האיגוד החדש, הן בפעילות בבתי ספר לקולנוע ובכל פלטפורמה אחרת שתאפשר.

רשות השידור

  • המשכנו לפעול להפסקת העסקה דרך קבלני משנה ברשות השידור. המאבק הסיזיפי הזה עדיין בעיצומו. לקראת סוף 2013 זכינו לרוח גבית תומכת מההסתדרות ואף נפגשנו לאחרונה עם נציגי רשות השידור כדי למצוא דרך בין שלל ההגבלים שבהם עובדת הרשות, להעסיק עורכים כפרילנסרים ישירות. בימים אלה אנו ממתינים לתשובת הרשות בנושא ובמידה והיא תהיה שלילית נמשיך לפעול באפיקים אחרים שעומדים לרשותנו. במקביל הבג״ץ שהגשנו יחד עם איגודי היוצרים האחרים עדיין מתנהל ועד כה עזר להזרים מליוני שקלים להפקות מקוריות.

מעמד מקצוע הדגימה

  • השנה פעלנו להעסקה ישירה של דוגמים ושמחנו לגלות שגופים מסחריים כמו רשת וקשת מסכימים אתנו שהעסקת דוגמים דרך קבלני משנה מנוהלת באופן בעייתי. במהלך הדברים, חברת תמלול טיוי (ח. גפטר) תבעה את האיגוד על לשון הרע ובימים אלה מתנהל המשפט. מקרה זה ממחיש בצורה מובהקת את החשיבות של קיום האיגוד וצדקת המאבק. חרף העלות הכלכלית של המשפט אנו משוכנעים בצדקתנו ונמשיך עד לפסיקה לטובתנו. בנוסף הבנו שיש צורך מצד גופי ההפקה לאייש הפקות גדולות במהירות עם מספר רב של אנשי פוסט ואנו פועלים כדי לענות על הצורך באתר האיגוד שאנו בונים כדי לאפשר להפקות לעשות את הדבר המוסרי ולהעסיק דוגמים ישירות. אנו שמחים גם לקדם אתרים שפועלים ברוח ההעסקה הישירה.

ימי עיון

  • ב 2013 קיימנו 7 ימי עיון. מעבר לכיף ולעניין, ימי העיון מאפשרים לשמוע הדים מהשטח, להיות קשובים ולהתייעץ עם החברים.

חוזי עבודה

  • במקביל לתחילת משא ומתן עם איגוד המפיקים פנינו גם לגופי שידור במטרה להגיע לחוזה עבודה מוסכם. נמשיך לפעול כדי למסד בחוזה את תנאי העסקת העורכים בנקודות כגון: משמרת של תשע שעות, תשלום גבוה יותר על שעות נוספות, פיצוי על ביטולים, תנאי תשלום הוגנים, השתתפות בנסיעות וארוחות ועוד.

nine to five

  • לבקשתנו עיגנה רשות השידור את משמרת תשע השעות במכרזים שלה לקבלת שירותי פוסט-פרודקשן.

שעות נוספות

  • השקנו את קמפיין ״שעה נוספת בתוספת״. מהראשון לאפריל כל אנשי הפוסט יכניסו לחוזי ההעסקה שלהם את סעיף השעות הנוספות. את הפרסום באינטרנט אנו מגבים בשיחות אישיות עם כל אנשי הפוסט בין אם הם חברי איגוד ובין אם לא. בינתיים יש רוב מוחץ שמחויב לשינוי.

ועד יציג ומאבקים נקודתיים

  • אם אתם עובדים כשכירים או פרילנסרים קבועים במקום עבודה מסוים, האיגוד בגיבוי ההסתדרות יכול להפוך לוועד היציג שלכם באותו מקום עבודה ולשאת ולתת בשמכם על תנאי העסקתכם. השנה הגיע לידיעתנו שעורכים בהפקה מסוימת התבקשו לחתום על חוזה שהיה מרע את תנאי העסקתם. הצגנו עצמנו כארגון היציג של העורכים ועו״ד יובל נחמני, היועץ המשפטי של האיגוד, נשא ונתן עם ההפקה וזו ויתרה לבסוף על הדרישה לחתימה על החוזה. זהו ניצחון תקדימי ומשמעותי. אנו גאים במיוחד בחברי האיגוד בשטח שפנו אלינו למרות הלחץ הגדול שהופעל עליהם. במקרים נוספים עמדנו לרשות העורכים כאשר נתקלו בקשיים מול הפקה שמעסיקה כמה עורכים.

ארנונת חדרי עריכה וקידום הכרה בעורך כאמן

  • אנו ממשיכים לפעול כדי שחדרי עריכה יקבלו ארנונת תעשייה ומלאכה בעיריית תל אביב-יפו. במקביל אנו תומכים ביוזמת איגוד האמנים הפלסטיים להרחבת ההקלות לאמנים בארנונה ודורשים כי גם עורך יוכר כאמן.

פעילות שוטפת

  • לשמחתנו יותר ויותר חברים פנו ליעוץ על חוזים לפני חתימה והשתמשו ביעוץ המשפטי חינם. השנה עזרנו לחברים להשיב עשרות אלפי שקלים, תיווכנו בסכסוכים מסוגים שונים, המשכנו בפעילות למתן קרדיט נאות ועשינו כמיטב יכולתנו לתמוך ולעזור בכל בעיה שנתקל בה חבר איגוד והיה זקוק לעזרה.

חברים יקרים, אנחנו מסכמים שנה בגאווה וסיפוק ועם רשימה ארוכה של משימות לעתיד אבל בשולי הדברים נזכיר עובדה אחת פשוטה: כוחו של האיגוד הוא ככוחם של החברים בו - ביחד אנחנו יכולים לשנות ולהכתיב תנאים! נמשיך לספק את הכלים, התמיכה והידיעה שמאחורי כל חבר וחברה עומד גוף חזק ותומך שנאבק למענו/ה.
אנו רוצים להודות לחברי האיגוד על האמון שהם נותנים בועד המנהל, לחברי הועד וחברים שתורמים מזמנם למשימות שונות של האיגוד, ליועץ המשפטי של האיגוד עו״ד יובל נחמני, לאיתמר חפץ המעצב הגרפי שלנו שמתפקד גם כקופירייטר, לסטודאו שיצרו את הלוגו החדש, הניוזלטר ועמודי הפייסבוק והטוויטר שלנו והמתכנת עמוס שחם ששוקד על האתר החדש.