אנחנו שמחים שנכנסתם לקליק-בייט שלנו כי זה חשוב.

אחת התופעות הנפוצות שאנו נתקלים בהן היא יוצרים שעובדים עם מעסיק אחד לאורך תקופה ארוכה, מסתמכים עליו ותלויים בו וכשאותו מעסיק מסיבה כלשהי מפסיק לעבוד איתם הם מוצאים עצמם בבת אחת חסרי עבודה ונטולי קשרים כיוון שהזניחו את הרשת המקצועית שלהם או מיקדו אותה במעסיק.

בעולם של היום אין דבר כזה ביטחון תעסוקתי, כולנו, עצמאים ושכירים חווים טלטלות מקצועיות, שינויים תכופים וסביבה כלכלית לא ברורה. ההבדל המהותי הוא ששכירים מקבלים דמי אבטלה כדי לעזור להם לעבור את התקופה המתה ועצמאים לא.

שכרם של עצמאים גבוה בצורה משמעותית משכרם של שכירים כדי לפצות על המיסים הגבוהים, דמי האבטלה החסרים, נורמת התשלומים הישראלית, ביטוחי אובדן כושר עבודה ותאונות עבודה והביטולים הנובעים מהמצב הבטחוני, הכלכלי והפוליטי.

כשכירים וכעצמאים מומלץ לעבוד עם כמה מעסיקים ואם מעסיק מסוים מבקש מכם התחייבות לתקופה ארוכה כך שאתם מאבדים את האפשרות לעבוד במקומות נוספים צריך להיות לכך פיצוי בדמות העסקה כשכיר (שמאפשרת דמי אבטלה) או שכר גבוה כעצמאי שמאפשר לכם לחסוך לעצמכם דמי אבטלה ולבטח את עצמכם.

הנטייה שלנו כיוצרים היא לקבל בברכה את מי שמציע לנו נפח עבודה גבוה ולתת לו הנחה, אבל תחשבו על זה רגע, אולי זה צריך להיות הפוך - כניסה שלכם לפרויקט לאורך זמן שלא מאפשרת עבודה נוספת צריכה להיות בעלת פיצוי כלכלי לצידה שיתן לכם נחיתה רכה כשהפרוייקט מסתיים. מה נחשב פרק זמן ארוך? תלוי בכם ובאופי העבודה שלכם - יש שוני בין פרק הזמן שמעצב פסקול עובד בו על פרויקט לבין עוזר עריכה ובין עורך פרסומות לעורך דוקו.

אנו מזכירים שכשאתם עורכים משא ומתן על פרויקט חדש המטרה היא להגיע למצב בו שני הצדדים מרוצים ומרגישים שיש תמורה להשקעה שלהם. עבורכם מדובר בתנאי תשלום, התנהלות מכבדת והוגנת ועניין אמנותי ומקצועי ועבור המעסיק מדובר באיכות, אפקטיביות, התנהלות מקצועית, יצירתיות ושקט נפשי כי בסופו של יום מעסיקים לא נהנים לחפש עובדים חדשים ואין באמת ים של עורכים רעבים בחינם ״שם בחוץ״. לא ברמה שלכם, לא במקצועיות שלכם ולא בנקודת המבט האמנותית שלכם. אבל זה כבר נושא למאמר אחר.

אנחנו יודעים, לא קל לבקש כסף, לא קל לבקש יותר כסף, התעשייה בה אנחנו עובדים קפריזית והי, אולי בכלל תהיה מלחמה וכולנו נגויס למילואים. יחד עם זאת תעשייה תנודתית מביאה עימה הזדמנויות חדשות והדרישה ליוצרים שיודעים להביא תוצרים אודיו-ויזואליים איכותיים גדלה ומתרחבת לתעשיות שלא היו בעבר וחורגות מהקולנוע והטלויזיה, כמו גם הדרישה למנהלי פוסט עדכניים ומקצועיים, עוזרי עריכה אפקטיביים ועוד.

אז תשאירו לכם את האופציות פתוחות ותתרגלו פוליאמוריה מקצועית.

עומדים להיכנס לפרויקט חדש? נסכם את העצות שלנו בצ׳ק-ליסט הבא:

  1. בירור חיצוני:
    1. אמינות ואיכות המעסיק - האם הוא משלם בזמן, האם יש לי חברים שחוו אתו הלנות שכר, האם יש לו שם של מפיק מקצועי שמתחיל וגומר את הפרויקט בזמן המוסכם, האם יש לו כבוד לחלק שלי ביצירה?
  2. בירור פנימי:
    1. מה אני מביא לפרויקט והאם אני מרגיש שאני יכול לתרום לו מבחינה אמנותית ומקצועית?
    2. למה אני מעוניין במישרה הזאת? האם אני באמת מעוניין בה או חושש שלא תהיה אחרת? זה בסדר לקחת משרה משתי הסיבות, אבל הבנה של המניע הפנימי מונעת תסכול בהמשך.
  3. האם הפרויקט הזה עומד להרחיב את יכולותי מקצועיות והאמנותיות באופן שיתרום להון המקצועי שלי?
  4. חישוב שכר העבודה לפי:
    1. לכמה זמן הפרוייקט מוציא אותי משוק העבודה (זמן בו אינני זמין למעסיקים אחרים) - קחו בחשבון שבארץ הרבה הפקות מתחילות ומסתיימות בתאריכים ששונים לגמרי ממה שהבטיחו לכם אז מומלץ לקח overhead
    2. האם אני צריך לחסוך לדמי אבטלה או שאקבל דמי אבטלה כשכיר?
    3. תנאי תשלום - ככל שהשוטף פלוס גבוה יותר כך גם צריך להיות השכר שלכם
    4. במידה ומשך ההעסקה צפוי להיות גבוה משנה יש לדאוג למנגנון העלאת שכר כל שנה בהסכם ההעסקה
  5. הסכם עבודה מסודר או זכרון דברים שעברו תחת הידיים של המחלקה המשפטית של האיגוד

יש לכם עוד עצות? שילחו לנו מייל בטופס למטה.

ואם קרה המקרה והמונוגמיה המקצועית שלכם נגמרה אנחנו כאן כדי לעזור לכם משפטית לוודא שקיבלתם את כל הזכויות שמגיעות לכם, לקבל את שכרכם ולהגיד לכם שזה בסדר, זו רק תקופה ודברים חדשים ונפלאים עומדים בפתח.

דברו איתנו.

Icons made by Freepik from www.flaticon.com is licensed by CC 3.0 BY

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: