--------------------------

--------------------------

23.2.18

------------------

בימים אלה מקדמת הכנסת בהליך מזורז את "חוק הצלת ערוץ 20" שבמסגרתו ערוץ 20 (ערוץ מורשת ישראל), ערוץ 24 (ערוץ המוזיקה), ערוץ 9 (בשפה הרוסית) וערוץ הלא TV (בערבית) יועברו מאחריות מועצת הכבלים והלוויין לאחריותה של הרשות השנייה.

 

כחלך מהליך המעבר, ערוצים אלה יהפכו לערוצים מסחריים לכל דבר - כך יוכלו להתחרות בערוצים המסחריים האחרים ("קשת", "רשת" וערוץ 10) ולשדר מה שיחפצו, כולל חדשות, ללא התייחסות לנושא שהוגדר להם מראש בחוק.

 

במסגרת הדיונים על החוק בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יואב קיש, נתקבלו החלטות מרחיקות לכת, גם בהקשר לערוצים המסחריים ה"וותיקים" ("קשת", רשת" וערוץ 10), והשפעתן על היצירה המקורית ועל פרנסתנו הינה קריטית במיוחד. 

 

להלן עיקרי ההחלטות שנתקבלו עד כה:

 

השקעה בסוגה עילית

 

מה קורה היום?

 

נכון להיום, הערוצים המסחריים ("קשת", "רשת" וערוץ 10) חייבים ע"פ חוק להשקיע כ-62 מיליון שקל בסוגה עילית, כל אחד (סכום "פיקס"), ללא קשר להכנסות שלהם.

 

מה הוחלט בוועדה?

 

הוועדה קבעה שיינתן לכל הערוצים המסחריים רף אחד של גובה הכנסות – 80 מיליון שקל בשנה - שמתחתיו ערוץ ייחשב כערוץ זעיר ולא יחולו עליו כלל מחויבויות כספיות, גם לא להשקעה בסוגה עילית. ערוץ שיחצה את הרף יחויב להשקיע רק 15% מהכנסותיו בסוגה עילית.

 

איך השינוי משפיע עלינו?

 

הכנסות הערוצים המסחריים הן ממכירת פרסומות, ולצד ריבוי הערוצים - שוק הפרסום בטלוויזיה ממשיך להצטמצם משמעותית (גם בגלל מעבר הפרסום לאינטרנט) ומכאן שגם הכנסות הערוצים. קביעת ההשקעה בסוגה עילית על 15% מהכנסות הערוצים מפרסום עשויה להביא לירידה דרסטית ותנודות לא צפויות בחובת ההשקעה.

 

 

"זיקוק" דרמה ותעודה

 

מה קורה היום?

 

נכון להיום, מלבד המחויבות של הערוצים למכסה כוללת של השקעה בתכניות מסוגה עילית, מוטלות עליהן מכסות השקעה פרטניות ברורות, כנגזרת מהכנסתם, לתתי-הסוגה - דרמה, תעודה ותכניות מיוחדות (תוכן איכותי שלא משתייך לז'אנר מסוים, כגון: "ארץ נהדרת", "מועדון לילה", ועוד). 

 

כזכור, "ועדת פילבר" המליצה לבטל את חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תוכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של הערוצים בסוגה עילית יבוסס על דרמה ותעודה בלבד. המלצה זו שולבה בחוק ההסדרים.

 

מה נקבע בוועדה?

 

הוועדה קבעה כי בניגוד לדרישות הקיימות היום ובניגוד להמלצת "ועדת פילבר" ולאמור בחוק ההסדרים, הערוצים יחויבו להשקיע 20% בתעודה ו-20% בדרמה בלבד וב-60% הנותרים תנתן להם היכולת להחליט בעצמם באיזה ז'אנר להשקיע.

 

 

איך זה משפיע עלינו?

 

הנגיסה במחויבויות להשקעה בסוגה עילית "מזוקקת" לא רק פוגעת באיכות התוכן שיוענק לצופה הישראלי-ת, אלא פוגעת גם בפרנסתם-ן של אלפי יוצרים-ות, מפיקים-ות, עובדים-ות, שחקנים-ות, עורכים-ות וספקים-ות אשר מתפרנסים-ות מיצירת סדרות דרמה ותעודה.

 

 

השקעה בקולנוע

 

מה קורה היום? 

 

נכון להיום, כל ערוץ מסחרי מחויב להשקיע 4 מיליון שקל בקולנוע.

 

מה הוחלט בוועדה?

 

בוועדה עלתה הכוונה לקצץ ב-50% ממחויבות הערוצים המסחריים להשקיע בקולנוע, זאת בכפוף לכך שמשרד התרבות ישלים את הסכום האמור. 

אולם, משרד התרבות לא הסכים להתחייבות זאת ועל כן המחויבות של הערוצים לקולנוע נשארה כפי שהיא.

 

יופי, לא?

 

בערך. למרות שהמחויבות של הערוצים המסחריים להשקעה בקולנוע לא נפגעה, כן נקבע בוועדה ש-75% מההשקעה בקולנוע תוכל להיות מוכרת לערוצים כהשקעה בסוגה עילית (בניגוד לעד 50% בלבד כיום), ובאופן זה מתאפשרת "נגיסה" נוספת בהשקעה המזוקקת לסדרות דרמה ותעודה.

 

 

תוכן שיווקי בתוכניות תעודה

 

מה קורה היום? 

 

נכון להיום, כללי הרשות השנייה אוסרים שילוב תוכן שיווקי בשידורים מסחריים. אולם, גם היום הערוצים משלבים תוכן שיווקי נרחב, על אף שהדבר מנוגד לחוק.

 

במסגרת הדיונים בוועדה נדונה האפשרות לאפשר לערוצים לשלב תוכן שיווקי בשידורים, פרט לתוכניות אקטואליה, חדשות, ילדים ותעודה.

 

ומה קבעה הוועדה בפועל?

 

באופן תמוה ונמהר, ולמרות התנגדות נחרצת של איגודי היוצרים וגורמים מקצועיים נוספים, הוועדה קבעה כי אין בעיה חוקית לאשר שידור תוכן שיווקי בתוכניות תעודה ואישרה נוסח הקובע כי אסור לשלב תוכן שיווקי בחדשות, אקטואליה או בתכנים לילדים אבל כן ניתן לעשות זאת בתוכניות תעודה.

 

וואו!

 

נכון. אבל לשמחתנו מסתמן שהחלטה זו תבוטל בהמשך ע"י מספר חברי הוועדה הדורשים דיון מחודש בסעיף.

 

 

שוק ההפקה העצמאית

 

מה קורה היום?

 

ע"פ כללי הרגולציה הקיימים, הערוצים המסחריים מחויבים להעביר 65% מהתוכניות שלהן להפקה חיצונית (המופקות ע"י מפיקים חיצוניים ולא "אין האוס"). בנוסף, קיימים כללים ופרמטרים ברורים להגדרת הפקה כהפקה חיצונית (כולל שימוש בציוד, בחדרי עריכה ופוסט פרודקשן חיצוניים או בעובדים-ות).

 

 

מה קבעה הוועדה?

 

הוועדה קבעה שהערוצים יחויבו להוציא רק 50% (במקום 65% כיום) מההפקות לגופי חוץ.

 

 

איך זה משפיע עלינו?

 

הכללים הקיימים כיום הכרחיים ביותר ומסייעים להבטחת קיומם-ן של חברות ההפקה ומפיקים-ות עצמאיים-ות, לגיוון רעיוני ולפלורליזם. 

 

"הנגיסה" שקבעה הוועדה פוגעת אנושות בשוק ההפקות העצמאיות, שהינו האחראי המרכזי להצלחה שנוחלים התכנים הישראלים בעולם. 

 

 

איך ממשיכים מכאן?

 

הוועדה המשותפת סיימה בשבוע שעבר (30.1) את שלב הקראת הצעת החוק. הישיבה הבאה להצבעה על נוסח ההצעה הסופי תתקיים בעוד כשבועיים (13.2), זאת לאחר שהנוסח יפורסם להערות הציבור.

 

בעוד "ועדת קיש" קובעת שורת החלטות הנוגעות לרגולציה בטלוויזיה המסחרית, מתנהל במקביל "קרב חקיקתי" נוסף סביב חוק ההסדרים, שכולל לא מעט רפורמות נוספות.

 

שבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה שורה של נושאים הנכללים בחוק, ביניהם: הקלות משמעותיות ביכולת הפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין על yes ועל Hot; ביטול הגדרות ז'אנרים, ועוד.

 

 

אנחנו ניצבים היום מול "צונאמי" של חקיקה המשפיעה על כל אחד ואחת מאיתנו. נציגי-ות האיגודים נוכחים בכל דיוני הוועדה, נמצאים בקשר שוטף עם חברי כנסת, בדיונים ומחוצה להם, ופועלים בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי למנוע פגיעה ביצירה המקורית ובפרנסתנו.

 

ואתם-ן? הישארו קשובים-ות לעדכוני האיגודים והיו דרוכים-ות לכל קריאה לפעולה, אם תידרש.

___________________

____________________

23.1.18

רעידת האדמה בשוק היצירה המקורית - שאלות ותשובות

משרד התקשורת ומשרד האוצר מגבשים יחד שורת רפורמות בעלות השפעה רחבה על שוק היצירה המקורית, כשחלקן מקודמות כהצעות חוק נפרדות וחלקן צפויות להשתלב בחוק ההסדרים המקודם בימים אלו. עם זאת, שתי רפורמות חשובות במיוחד לשוק היצירה הוצאו מחוק ההסדרים ואין ודאות מתי ואם יקודמו.

מה המשמעות של הרפורמות המקודמות ואלו שנעצרו ואיך הן קשורות לפרנסה שלנו? לפניכם-ן התשובות:

  • למה כל המהלך להצלתו של ערוץ 20 בכלל משפיע עלינו?

כיום קיימים בשוק ארבעה ערוצים ייעודיים, העוסקים כל אחד בנושא ספציפי שהוגדר מראש ולו הם מחויבים: ערוץ 20 - ערוץ מורשת ישראל, ערוץ 24 - ערוץ מוזיקה, ערוץ 9 - ערוץ בשפה הרוסית וערוץ הלא טיוי - ערוץ בשפה הערבית.

בעקבות הודעת ערוץ 20 כי הוא אינו עומד בדרישות הרגולטוריות שחלות עליו ולכן ייאלץ להיסגר, הממשלה החליטה לקדם בבהילות חוק לביטולם של כל הערוצים הייעודיים והפיכתם לערוצים מסחריים לכל דבר - כך יוכלו להתחרות בערוצים המסחריים האחרים ("קשת", "רשת" וערוץ 10) ולשדר מה שיחפצו, כולל חדשות, ללא התייחסות לנושא שהוגדר להם מראש בחוק.

בסוף חודש דצמבר 2017 התכנסה בבהילות, מהיום להיום, ועדה משותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יואב קיש, כדי לדון בהצעת החוק.

בשבוע שעבר (9/1), לאחר מספר מצומם של דיונים בוועדה, עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה ושבה לשולחן הוועדה, כדי להכינה לקריאה שנייה ושלישית עד סוף החודש.

 

  • מה קובע החוק?

במהלך הדיונים בוועדה, המתקיימים בקצב מסחרר, עלו מספר מתווים להפיכתם של הערוצים הייעודיים לערוצים מסחריים.

המתווה האחרון (שהוצג לראשונה בדיון שהתקיים ב-14/1) קובע שייקבע לכלל הערוצים המסחריים רף אחד של גובה הכנסות - 80 מיליון שקל בשנה - שמתחתיו ערוץ ייחשב כערוץ זעיר ולא יחולו עליו כלל מחויבויות כספיות, גם לא להשקעה בסוגה עילית, בעוד ערוץ שיחצה את הרף יחויב להשקיע רק 12% מהכנסותיו בסוגה עילית.

 

  • איך זה משפיע עלינו?

המתווה שהוצע לא יאומץ רק בהקשר לערוצים הייעודיים שיימחקו ויהפכו לערוצים מסחריים חדשים, אלא גם יאומץ בהקשר לערוצים המסחריים הקיימים ("קשת", "רשת", ערוץ 10), שנכון להיום, חייבים ע"פ חוק להשקיע כ-62 מיליון שקל בסוגה עילית כל אחד.

 

יש לזכור שההכנסות של הערוצים המסחריים הן ממכירת פרסומות, ולצד ריבוי הערוצים - שוק הפרסום בטלוויזיה ממשיך להצטמצם משמעותית (גם בגלל מעבר הפרסום לאינטרנט) ומכאן שגם הכנסות הערוצים.

 

המתווה החדש לא רק יימחק את חובת ההשקעה בהפקות מהערוצים החדשים, לא רק יאפשר מצב של הרבה ערוצים קטנים שאף אחד מהם לא יחויב בהשקעה, אלא גם יצמצם דרמטית את חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים "הוותיקים" בסוגה עילית.

צמצום המחויבויות להשקעה בסוגה עילית לא רק יפגע באיכות התוכן שיוענק לצופה הישראלי, אלא יוביל לקריסת שוק היצירה המקומית ולפגיעה אנושה בפרנסתם-ן של אלפי יוצרים-ות, מפיקים-ות, עובדים-ות, שחקנים-ות, עורכים-ות וספקים-ות אשר מתפרנסים-ות מיצירה טלוויזיונית.

 

  • אז מה עושים?

אנחנו לא נעמוד מנגד בשעה שהיצירה המקורית נמצאת תחת מתקפה. נציגי-ות האיגודים נוכחים בכל דיוני הוועדה ופועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי למנוע את הפגיעה הצפויה.

ואתם-ן? הישארו קשובים-ות לעדכוני האיגודים והיו דרוכים-ות לכל קריאה לפעולה, אם תידרש.

 

 

  • ומה קורה עם פרטנר TV וסלקום TV?

נכון להיום, סלקום ופרטנר אינן מחויבת להשקיע בהפקות מקור בגלל שהן לא מפוקחת על ידי אף גוף רגולטורי. שר התקשורת איוב קרא הצהיר בעבר, בעיקר עקב מחאת האיגודים, כי יפעל להסדרת הרגולציה עליהם.

 

להפתעתנו, הוחלט שלא לקדם את הרפורמה הזו בחוק ההסדרים והעניין נותר ללא מענה.

 

  • איך זה משפיע עלינו?

 

האיגודים בעד תחרות בשוק התקשורת, אבל הצטרפותה של פלטפורמה חדשה שלא מחויבת להשקיע בהפקות מקור גורמת לפגיעה וצמצום של תעשיית התוכן הישראלית לא להרחבתה.

 

  • למה?

פרטנר TV וסלקוםTV מתחרות באופן טבעי ב"הוט" ו"יס", שבניגוד לערוצים המסחריים, שההכנסות שלהם נובעות משוק הפרסום, ההכנסות של "הוט" ו"יס" מבוססות מנויים בתשלום.

 

ככל שההכנסות של "הוט" ו"יס" מצטמצמות עקב מעבר המנויים שלהם לפרטנר וסלקום - כך נפגעת ההשקעה שלהן בהפקות מקור, כיוון שהן מחויבות להשקיע בהן 8% מההכנסות שלהן.

ירידה של ההשקעה של "יס" ו"הוט" בהפקות המקור בגלל ירידה בהכנסות לצד אפס השקעה של פרטנר וסלקום - פוגעת אנושות בשוק היצירה.

  • אז מה עושים?

נציגי-ות האיגודים ממשיכים לפעול על מנת להביא לידי כך שייקבע בחוק שכל גוף שידור המבקש לשדר תוכן לציבור הישראלי, בכל פורמט שידור, יחויב להשקיע בהפקות מקור.

בינתיים, ימשיכו האיגודים לעקוב אחר הצהרותיהן של סלקום TV ופרטנר TV כי הן רואות חשיבות ביצירה המקורית וכי בכוונתן להשקיע בה, גם למרות שהן לא נדרשות ע"פ חוק.

 

ההפקה העצמאית בישראל

 

בשנת 2016 הגישה הוועדה המייעצת להסדרת הרגולציה על השידורים ("ועדת פילבר") את המלצותיה, שעל מרביתן מבוססות חלק מהרפורמות המקודמות כיום.

אחת ההמלצות של הוועדה היתה לקבוע שגוף שידור לא יוכל להיות בעלים של יותר מ-50% ביצירה. המשמעות היא שהבמאים-ות, התסריטאים-ות והמפיקים-ות יחזיקו בלפחות 50% מהבעלות ביצירה.

בנוסף, הוועדה המליצה שלאחר 3 שנים, זכויות המסחור יחזרו לבעלי היצירה וההחלטות לגבי אופן השידור יתקבלו רק על ידיהם.

להפתעתנו, גם המלצה זו לא שולבה בחוק ההסדרים ולא ברור אם ומתי תקודם.

להמלצות אלו חשיבות מכרעת לקיומו וקידומו של שוק ההפקות העצמאיות, להגנה על זכותם-ן של היוצרים-ות, הבמאים-ות, התסריטאים-ות והמפיקים-ות להתפרנס בכבוד וליהנות מפרי יצירתם-ן והאיגודים ימשיכו לפעול על מנת לקדמן ביתר שאת.

------------------

היום (10.12.17) חברנו לאיגודי היוצרים והפורומים לישיבה עם שר התקשורת איוב קרא ויושבות הראש של מועצת הכבלים והלווין ד"ר יפעת בן חי שגב ומועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ׳ ובמהלכה נפרשה תוכנית השר להחלת מחויבות התוכן המקורי על השחקניות החדשות בשוק (סלקום, אורנג׳ ואפילו נטפליקס), מיסוי על גוגל ופייסבוק שייועד ליצירה הישראלית ועוד.

______________

------------

בלי תוכן ישראלי זה לא בשבילי: סיכום ביניים

בשבוע שעבר (22.11) הגיעו עשרות יוצרים-ות, מפיקים-ות, שחקנים-ות, עובדים-ות ועורכים-ות למשרדי "סלקום" בנתניה, מחו על כך שהחברה, שמחזיקה כבר כ-10% מנתח שוק הטלוויזיה, כלל אינה משקיעה בהפקות מקור והפצירו בה שלא לתת יד לרמיסת התרבות הישראלית ולפגיעה בפרנסתם-ן.

במהלך ההפגנה נציגי האיגודים ביקשו שיגיע נציג מהנהלת החברה לשוחח עמם אבל נענו בשלילה, וכשניסו להיכנס לשטח המשרדים נתקלו באלימות קשה מצד מאבטחי החברה.

עם זאת, בעקבות פעולת המחאה, החברה יצרה קשר עם נציגי-ות האיגודים למחרת וקיבלה את דרישתם להיפגש עם מנכ"ל החברה כבר בעוד מספר ימים.

בתחילת השבוע, נציגי האיגודים פגשו בשנית את נציגי פרטנר TV, שכבר החלה להשקיע כספים בתכנים ישראלים מקוריים, ואלו הצהירו שוב כי בכוונתם להמשיך ולהשקיע ביצירה מקומית.

ביום ראשון האחרון (26.11) פעולות המחאה נמשכו ועשרות מחברי-ות איגודים הגיעו למשרד התקשורת בתל אביב בכדי למחות נגד "מהפכת התקשורת" של שר התקשורת איוב קרא, שהצהיר כי בכוונתו להפחית בחקיקה את הרגולציה על הערוצים, דבר שיוביל להפחתה במחויבות שלהם בהפקות מקור ובתוך כך לפגיעה אנושה בפרנסתנו.

עוד במהלך הפעולה הוזמנו נציגי האיגודים לפגישה עם מנכ"ל משרד התקשורת מימון שמילה וזה הבטיח לנציגים כי התיקון לחוק, הנמצא כרגע בשלבי גיבוש, יועבר גם אליהם ואלו יוכלו להביע את דעתם לגביו טרם החקיקה. זאת בנוסף לפגישה שתקבע בקרוב עם השר קרא.

עוד בטרם הפגישה עם שמילה, נפגשו הנציגים גם עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, יפעת בן חי שגב - שהסכימה עם טענותיהם והצהירה גם היא כי יש לחייב חברות כמו סלקום TV ופרטנר TV להשקיע בהפקות מקור ישראליות ובסוגה עלית.

האיגודים אינם נגד רפורמות בשוק התקשורת. אנחנו בעד פלורליזם, בעד הגדלת השוק ובעד הצלחת הגופים המשדרים, חדשים כישנים – הצלחתם הצלחתנו, אבל בשום פנים ואופן זו אינה יכולה לבוא על חשבוננו.

אנו קוראים לגופי הפיקוח לפעול ולחייב כל גוף תקשורת המבקש לקבל רישיון לשדר תוכן לצרכן הישראלי, בכל פורמט שידור, להשקיע בהפקת תוכן מקורי ולוודא כי בכל רפורמה שתהה יינתן ביטוי הולם ומאוזן ליצירה המקורית ותמנע פגיעה אפשרית בהיקף ההשקעה.

חברים-ות, המחאה טרם הסתיימה. אנו נמשיך לגלות אפס סובלנות לרמיסת היצירה והיוצרים-ות! אם הפגישות המעונבות לא ייסיעו – נחזור להרעיש ברחוב.

אנו מבקשים להודות לחברים-ות שהתגייסו לסייע במאבק עד כה, מאחורי המקלדת וברחובות, ומבקשים שתישארו מעודכנים ודרוכים לקריאות נוספות לפעולה, באם תידרשנה.

הוכחנו שוב שכוחנו באחדותנו!

איגודי היוצרים והפורומים

 

בן חי-שגב תופסת צד: "לחייב את סלקום ופרטנר להשקיע בהפקות מקור"

היוצרים פרצו למשרדי סלקום: "יצירה אנטי-ישראלית"

----------

הלחץ עובד, המחאה ממשיכה!

 

הצטרפו אלינו לפעולת המחאה שתתקיים ביום רביעי ה-22.11.

אוטובוס ייצא מכיכר רבין, ת"א, בשעה 10:00

פרטים לגבי הפעולה יימסרו בסמוך ליציאה והיא צפויה להימשך כשלוש שעות.

 

הידעת? הפלטפורמות החדשות המופצות על גבי האינטרנט, כדוגמת סלקום TV ופרטנר TV, אינן מחויבות כלל בהשקעה בהפקות מקור.

הידעת? סלקום TV, בכשלוש שנות פעילות, השקיעה סכום זעום של 120,000 ₪ בלבד בפיתוחן של שלוש תכניות טלוויזיה - שלא יצאו לפועל.

הידעת? מאז כניסת סלקום TV ופרטנר TV לשוק – היצירה המקורית הפסידה 20 מיליון שקלים!

הידעת? ועדת השרים לחקיקה אישרה בתחילת החודש הצעת חוק על פיה ערוץ 20, ערוץ 9, ערוץ 24 וערוץ ה"לא" בערבית יוכלו להפוך לערוצים מסחריים לכל דבר – פרט למחויבות להשקעה בהפקות מקור.

הידעת? משרד התקשורת עמל בימים אלה על הצעת חוק שתצמצם באופן משמעותי את הרגולציה הקיימת כיום ותפגע בתנאי נאותות ההפקה.

הבנת? אפשר כבר להבין להיכן נושבת הרוח, וזו רוח הרסנית לשוק ההפקה המקומי!

לא נעמוד מנגד בשעה שהתרבות הישראלית ופרנסתם-ן של אלפי יוצרים-ות, מפיקים-ות, שחקנים-יות, עובדים-ות וספקים-ות שירות לתעשיית הטלוויזיה נמצאים בסכנה!

על כל גוף, חדש כקיים, המבקש לשדר תוכן בישראל – להשקיע בהפקת תוכן מקורי! 

 

הצטרפו לקמפיין #בלי_תוכן_ישראלי_זה_לא_בשבילי ברשתות החברתיות.

צלמו את עצמכם-ן, הוסיפו את ההאשטאג #בלי_תוכן_ישראלי_זה_לא_בשבילי והעלו לפייסבוק, לאינסטגרם ולטוויטר.

לקבוצת המחאה בפייסבוק