יחד עם קורות החיים שלנו נהוג ורצוי לשלוח Cover Letter שהוא מכתב קצרצר בו אנחנו רושמים מי אנחנו ומה אנחנו רוצים ממי שמקבל את קורות החיים שלנו

קלות כתיבת ה Cover Letter שלנו שקולה לקלות כתיבת הפיצ׳ של התסריט שכתבנו; זאת אומרת קשה בטירוף וכמעט בלתי אפשרי לעשות לבד

ה Cover Letter עוזר למזמין העבודה להחליט אם שווה לו להשקיע את הזמן ולקרוא את קורות החיים שלנו והוא ההזדמנות שלנו:

  1. להטמיע את המידע החיובי עלינו שנרצה שיישאר אצל מזמין העבודה
  2. לענות על השאלה מדוע אנחנו עונים על בעיה שיש למזמין העבודה (או שהוא לא יודע שיש לו)

המהות היא - מדוע מזמין העבודה או הארגון שהמעסיק עובד בו ירוויח מכך שהוא יעסיק אותנו

 

קודם כל נחליט איזה תפקיד אנחנו רוצים.

אם אני במאי/עורך/תסריטאי או אדריכל/יוצר הדמיה/צלם זה סבבה, אבל זה פחות מעניין את מזמין העבודה הפוטנציאלי שלנו כי הוא, ברוב המקרים, מחפש התמקצעות בדבר אחד לכן בפנייה כדאי להתמקד בתפקיד שאותו מזמין העבודה מחפש ולשחרר את השאר.

חלקנו לוקחים פרויקט מההתחלה ועד הסוף, ויש הרבה מזמיני עבודה שמחפשים את זה, אבל במקרה הזה אנחנו יוצרים מוצר מוגמר והתפקיד שאנחנו רוצים צריך להיות מוגדר באופן הזה (כמו בסרטי תדמית למשל, או הדרכה)

ככל שנהיה ספציפיים יותר, כך יקל על הצד השני למקם אותנו ולתייג אותנו כשהוא מרפרף על כל הפניות שהגיעו אליו.

נשאל את עצמנו את שלוש השאלות האלה: 

  1. מי
  2. רוצה מה
  3. ולמה

 

מה לכתוב על עצמנו?

  1. שם מלא - אם ניתן רק את השם הפרטי שלנו נשמע לא מקצועים והכי חשוב, כשמזמין העבודה ירצה לשמור את הפרטים שלנו בזיכרון של הטלפון ויהיה לו רק את השם הפרטי, כשהוא ירצה לשלוף את הטלפון שלנו אחרי כמה ימים או שבועות או חודשים הוא יחפש בין עשרות ה״מאירים״ או ה״דנות״ או ה״יחזקליות״ שיש לו בזיכרון. הוא לא ימצא אותנו
  2. שם התפקיד שלנו
  3. מהות התפקיד בכמה מילים - אם אנחנו אונליינרים במקום לכתוב ״אנחנו מביאים לשידור את הסרט הסופי״ נכתוב ״אנחנו דואגים שהפרויקט שהפקת יגיע לחדר השידור באיכות השידור האופטימלית״. להתמקד בתרומה שלנו ולא בתאור התפקיד
  4. פרויקטים נבחרים - נתמקד בהשגים במקום בכישורים ובמקום להגיד ״חרוץ, עם טעם טוב, אמין ובנאדם של אנשים״ ניתן דוגמאות לתכונות האלה בהתנהגות עבר. לדוגמה: ״אחד מחמשת העורכים בריאליטי ״האסטרונאוט המזמר״ בו עזרתי לפצח את הנוסחה הויזואלית שעזרה לפורמט המקורי להימכר לשבעים אלף מדינות״ 

 

בסוף ה Cover Letter נציע את הצעד הבא של האדם אליו הפנייה מיועדת 

לדוגמה:

  • אתקשר למשרד ביום ראשון הקרוב כדי לברר אם תרצה להיפגש איתי
  • אתה מוזמן להתקשר אלי כל יום עד 17:00 כדי שנקבע פגישה

אלה פחות או יותר האופציות היחידות

לא נשאיר את הפנייה שלנו לשיקול דעתו של הקורא, נגיד לו מה אנו מצפים ממנו לעשות. במקרה הכי גרוע הוא ישלח חזרה הודעה שהוא לא מעוניין שנתקשר או לא יענה כשנתקשר ואז נודה לו על תשומת הלב ונמשיך הלאה

 

מה לא נעשה:

  • לא נסייג את דברינו, נהסס או נתנצל שאנו גוזלים את זמנו של הקורא - קצרה היריעה מלהסביר מדוע. בשורה התחתונה אם ביזבזנו למישהו את הזמן הוא יגיד לנו במקרה הרע, או ימחוק את ההודעה שלנו וימשיך הלאה
  • נתפייט - העבודה שלנו היא לא עגבניה של אייל שני. מומלץ להגיע לעניין מהר ולהעביר את הנקודה בצורה ישירה וקצרה
  • נתחנף - אף פעם אין מקום לחנופה. אפשר לציין ענינית שהפרויקט האחרון שהמזמין היה אחראי לו הרשים אותנו בעומק הויזואלי ואיכות הכתיבה, למשל, אבל לא יותר מזה כי חנפנות, גם כשהיא כנה, לא עוברת טוב במדינת ישראל
  • נעוף על עצמנו - נדמיין שאנחנו אומרים את הדברים בשיחה, האם נרגיש בנוח להגיד את זה או שנתכווץ מבושה? אם נתכווץ מבושה עדיף להשמיט את התעופה העצמית
  • נתבדח - חוש הומור לא עובר טוב בטקסט וכשמדברים עם מישהו בפעם הראשונה (או השנייה או השלישית או האלף) התבדחות נתפסת כחוסר ביטחון

 

מה כן נעשה:

  • קצר, פשוט וברור
  • נדע בדיוק איזו משרה אנחנו מבקשים ונבהיר זאת
  • נפנה לאדם ספציפי ולא לארגון - נעשה מאמץ למצוא את הבנאדם אליו אנו שולחים את קורות החיים בתוך הארגון. זה יגדיל את הסיכוי שיקראו את הפנייה שלנו ויהפוך אותה למעט יותר אינטימית. בנוסף פנייה כללית ל״מנהל הארגון״ או ״מנהל ההשמה״ מעידה על עצלות מצדנו, שלא טרחנו ללמוד ואת הארגון לעומק ורק שלחנו את לחמנו על פני המים
  • נצמיד הוכחות לכל הבטחה של יכולות - אם אני מומחה אביד, לא מספיק לכתוב את זה. נציין שאני מלמד את התוכנה או משקיע כל שנה בלמידה לעומק של התכונות שלה כדי לחסוך בזמן עבודה ולפתור בעיות. אם אני מעולה בלקחת פרויקטים משעממים ולהכניס בהם עניין ויזואלי, נציין פרויקט כזה ומה היו התוצאות שלו אחרי שעבדתי בו (נמכר תוך זמן שיא, השיג כמות צפיות גבוה ברשת, הוצג בפסטיבל..)
  • נשלח Cover Letter ייחודי לכל אדם ולא את אותו נוסח לרשימת תפוצה ארוכה - אנשים מרגישים כששולחים להם שטנצ. גם אנחנו מזלזלים באנשים ששולחים ברכות ראש שנה המוניות בווטסאפ. (או שזה רק אנחנו? בכל מקרה די)

 

צ׳קליסט לפני שליחה:

  1. האם פניתי לאדם ספציפי בארגון?
  2. האם ה Cover Letter נטול שגיאות כתיב?
  3. האם אייתתי את כל השמות והתארים כמו שצריך?
  4. האם כשאני קורא אותו בקול רם הוא נשמע כמוני רק ברור יותר, זורם ומכבד?
  5. האם האורך שלו הוא מקסימום חצי עמוד?
  6. האם שלחתי Cover Letter ייחודי לאותו אדם או שעשיתי העתק-הדבק לכל העולם ואשתו?

 

נקודה למחשבה - עקרון הג׳יגולו

מה ההבדל בין ג׳יגולו לאדם רגיל? ג׳יגולו מתחיל עם חמישים נשים/גברים ומתוכם/ן שלוש/ה אומרים/ות לו כן. גבר רגיל מתחיל עם שניים/שלוש בשנה ופעם בכמה זמן מישהו/י אומר/ת לו כן

ההבדל הוא בכמות - ככל שנשלח יותר פניות למעסיקים פוטנציאליים כך גדל הסיכוי ששניים שלושה יגידו לנו כן. זה עניין של מספרים

וגם אם לא יגידו לנו כן, הרבה מעסיקים שומרים את הפרטים שלנו ומדי פעם כשנהיה להם בור בלתי צפוי, הם נוברים ברשימה הזאת ומחפשים עובדים ויכול להיות שיתקשרו אליכם בעתיד הקרוב או הרחוק

מאותה סיבה כדאי גם לשלוח הודעה קצרה למי שלא ענה לנו על ה Cover Letter. יכול להיות שבפעם הראשונה האדם היה בחו״ל, יכול להיות שזה הגיע לג׳אנק-דוא״ל, יכול להיות שמחק והתעלם.. יכולות להיות הרבה סיבות לחוסר מענה ובכך שאנחנו שולחים תזכורת (אחת! לא יותר, אם אחריה לא עונים כנראה לא רוצים לדבר אתנו) גדל הסיכוי שנקבל תשובה חיובית. תמיד יכול להיות שבפעם הראשונה הבנאדם לא היה זקוק לעובדים ועכשיו הוא כן

 

היום שאחרי

דיברנו עם המזמין או נפגשנו אתו? נקפיד לשלוח הודעה קצרה יום אחרי הפגישה ולציין משהו שקשור לאופציה לעבודה משותפת יחד ושוב - בלי התחנפות, הגזמה או שקרים.

אם בפגישה נוכחנו לדעת שאתם לא רוצים לעבוד עם אותו בנאדם, נאמר תודה על הפגישה ולא נפתח פתח לעבודה משותפת. אם הוא מציע לנו עבודה ואנחנו לא רוצים לעבוד עבורו ניתן לו הצעת מחיר מנופחת פי ארבע ונראה מה קורה

אז למה להגיד תודה? כי הצד השני השקיע זמן ומאמץ ואלוהים יודע מה יהיה מחרתיים, יכול להיות שהם יפגשו מישהו שמחפש בנאדם בדיוק כמונו ויעבירו לו את הטלפון שלנו. זה לא מזיק לשמור על קשרים טובים עם אנשים

 

מתלבטים בנוגע למה לכתוב? שלחו לנו, מבטיחים שנהיה עדינים

 

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: