*נכתב בלשון זכר, מיועד ונכתב על שני המינים

 

״זה לא כזה פשוט״

זה מה שאמר לי אדם שהארגון שבראשו הוא עומד לקח חלק באירוע שמפאר מפיק שהתקבלו לגביו באוזניי בשנים האחרונות (כמעט) הכי הרבה טענות על הפרות התחייבויות לתשלום, ונסיונות מניפולטיביים להתחמק מתשלום והתעמרות.

 

״אין שחור לבן״ הוא אמר לי

״אנחנו זוכרים לו הרבה דברים טובים שעשה למען הקולנוע לאורך השנים״

המפיק הזה ידוע בתור מישהו שפעיל בהרבה תחומים ״נכונים״ ו״טובים״

 

מנקודת מבטי מפיק שמתקבלות עליו תלונות שהוא לא משלם עבור עבודה שבוצעה עבורו, דוחה תשלומים למועדים לא סבירים, מנסה להתחמק מתשלום ולהקטין את התשלום, מלין שכר, מדבר באלימות, מסרב לחתום על חוזים, ומתנער מהסכמות כלפי היוצרים והעובדים, שעל יצירתם נשענות הפקותיו, בצורה לא מקצועית, לא מכבדת ומנצלת, לא ראוי להאדרה.

 

בקרן הקולנוע שתומכת בסרטיו אמרו לי ש״הוא בתקופה קשה״ ו״כל המפיקים עכשיו בתקופה קשה״ ו״צריך להתחשב בנסיבות החיים שלו״. 

אך למעשה המשמעות האופרטיבית היא שעבור הקרן מי שצריך לספוג ולממן את ״התקופה הקשה״ של המפיק ו״נסיבות חייו״ הם אנשי הפוסט.

 

והתעצבנתי. 

ואמרתי שלא יכול להיות שהתעשייה מאתרגת אותו, שהוא ממשיך לקבל תקציבים מהמדינה, ושמו מפואר ע״י אותם ארגונים שאמורים להגן על היוצרים ולקדם את התעשייה כולה והם יודעים איך הוא מתנהג ולא רק שותקים אלא מהללים!

דורות חדשים של יוצרים טריים מבתי הספר לקולנוע רואים את ההלל והכתרים ומוטעים לחשוב, שכדאי לעבוד אתו ואז נאלצים לעבור תחת המכבש שלו ונפלטים החוצה עם נפש מצולקת וחיסרון כיס.

 

ומה אני עושה לגבי זה?

מה האיגוד עושה לגבי זה?

 

כשמגיעה תלונה לאיגוד היא מטופלת על-ידי ועל ידי אחד מהיועצים המשפטיים שלנו. תלוי במה מדובר - עיכוב בתשלומים, הפרת הסכמים, התעמרות, הלנת שכר, דיני עבודה, זכויות יוצרים וכדומה. המידע על מי התלונן ועל מה, נשמר בסוד, גם הועד המנהל של האיגוד לא יודע פרטים כי המחויבות שלנו היא לסודיות ולפרטיות של חבר האיגוד. כך שאם חבר איגוד מתלונן על הלנת שכר או עיכוב בתשלומים והנושא נפתר מול החייב ולפעמים מול גוף השידור ולא מגיע לבית המשפט ולפסק דין (ונדיר שאנו נדרשים לבית המשפט) - אף אחד לא ידע מזה חוץ ממני ומעורכי הדין.

הסיבה היא שיוצרים בתעשייה מאוד חוששים שאם יוודע שהם פועלים לקבל את מה שמגיע להם, הם יודרו מהתעשייה ויתנכלו להם. לפעמים הדבר נאמר להם ישירות ע״י החייב, לפעמים זה נרמז, ולפעמים זה איום שלא צריך שיגידו אותו. זה תמיד איום סרק אבל הוא עובד.

המידע על אותו מפיק לא מפורסם על ידינו. כי בשביל לפרסם את המידע אנחנו צריכים עדות ברורה וחזקה מצד המתלונן, ולרוב המתלוננים לא מוכנים לצאת לאור. ואני מבינה את זה. ואני לא מבקשת מהם את זה.

 

חברי איגוד שעומדים להתקשר עם אותו מפיק יכולים להתקשר אלינו ולשאול אם נרשמו אצלינו תלונות בעניין אותו מפיק. ואנו נגיד אם כן ובאיזה נושא באופן כללי (הטרדה, התנערות מתשלום, הלנת שכר, הפרת זכויות, קרדיט וכו׳). אבל מעטים חברי האיגוד שמשתמשים בשירות זה, והרבה פעמים גם כשאני אומרת ״תשמע, הגיעו אליי הרבה תלונות על המפיק הזה, שהוא מלין שכר ומתנהג בבריונות״, חבר האיגוד בכל זאת עובד אתו. 

ולפעמים אחרי כמה חודשים אותו חבר איגוד פונה לאיגוד כדי שנעזור לו להוציא את הכסף שהוא עבד עבורו מאותו מפיק. 

עד היום פרסמנו אזהרה פומבית לגבי שני מפיקים. בשני המקרים קיבלנו אישור מחברי האיגוד לפרסם. בשני המקרים היה מדובר במפיקים שעזבו את התעשייה. בערך. ולכן האיום על השחרת שם חבר האיגוד בתעשייה היה מינורי.

אבל איזה חבר איגוד יסכים לפרסם שמפיק שכל המי ומי של התעשייה מהללים ומפארים - עיכב את שכרו? השפיל אותו?

 

אי תשלום שכר, נסיונות להקטין את השכר בדיעבד, לתלות אותו בשביעות רצון ודחיית תשלום למועדים לא ידועים כל אלה הם התעמרות.

השפלה והקטנה, התעלמות מפניות, נתינת משימה, ואחרי כמה חודשים התנערות מהתוצרים היא התעמרות. 

פרוק רכיב השכר מהמע״מ הוא התעמרות (ולא חוקי).

סגירה על עבודה ואז העלמות כשהיא אמורה להתחיל ואובר-בוקינג הם התעמרות.

 

אבל עבור כמה ממזמיני העבודה והמפיקים זה סטנדרט ההתנהלות.

אבהיר - רוב המפיקים ומזמיני העבודה הם אנשים וגופים הוגנים והגונים.

אבל אלה שלא, קובעים את הטון, והאופן בו גופי השידור והקרנות ממשיכים להעביר להם כספים, האופן בו איגודים וארגונים וסינמטקים ופורומים ופסטיבלים מפארים אותם, והעובדה שאנחנו לא חושפים את שמותיהם מעצימה אותם ואת דרך ההתנהלות שלהם. 

 

כשמפיק אומר לי שיש לו בעיה תזרימית ומבקש להתחשב, אם זו הפעם הראשונה אני משתדלת לעשות כך.

נדיר שזה קורה. רוב המפיקים שחייבים כספים פותחים בלהגיד לי שאיגוד העורכים הורס את התעשייה (כי פתאום אנשי הפוסט, האנימציה וההדמיה חושבים שמגיע להם שיתייחסו אליהם בצורה מכבדת), ממשיכים בלהגיד שחברי האיגוד מרוויחים הכי הרבה כסף ביקום ובפלנטות הקרובות, וסוגרים בהקטנה אישית שלי (מי את בכלל?) אח״כ הם מסבירים שאיש הפוסט הרס להם את הפרויקט והם עומדים לתבוע אותו, שהם בכלל עשו לו טובה שהם נתנו לו עבודה ושאין מה לעשות - זאת התעשייה וכולם עושים ככה אז למה אני באה רק אליהם בטענות.

בכנות, אני קצת רגילה.

וזה תפקידי להזכיר לחבר האיגוד שיש מפיקים ומזמיני עבודה שהם שכונה, שבמקום לנהל את התזרים הם מחפשים סיבות לא לשלם, מעכבים תשלומים, מלינים את השכר כי זו הלוואה בלי ריבית מהיוצרים ומעובדי ההפקה ושזו הדרך שלהם לחסוך בעלויות הפקה, ושזה בדר״כ לא אומר כלום על חבר האיגוד.

כשבא מפיק ואומר ״אני מתנצל, לא הייתי בסדר, אני לוקח אחריות״ אני נפעמת. אבל זה כמעט לא קרה.

 

מה שהמפיק לא מבין הוא שאין שוויון כוחות בינו לבין חבר האיגוד. המפיק מחזיק את הכסף והפרנסה ותשלום המשכנתא של החודש הבא, וחבר האיגוד - לא. 

 

מה אני רוצה?

  1. אני רוצה שהקרנות לא יעבירו כספים למפיקים מתעמרים
  2. אני רוצה שגופי השידור לא יתמכו בהפקות של מפיקים מתעמרים
  3. אני רוצה שהקרנות, גופי השידור, הפסטיבלים, בתי הקולנוע, וכו' יפעילו סנקציות כנגד מפיקים שהתנהלותם אל מול היוצרים שמהם הם ניזונים, היא בעייתית. שאלה שיש להם כוח השפעה ינהיגו גם את התרבות העסקית בארץ.
  4. אני רוצה שהתנהלות מקצועית, תשלומים במועד, יחס מכבד, עמידה בהתחייבויות - כל אלה יהיו חלק בלתי נפרד מהגדרת מקצועיותו של מפיק אצל גופי השידור והקרנות, הפסטיבלים וכל הגופים שעוסקים בקולנוע.
  5. אני רוצה שכשקרן מגלה שמפיק לא משלם או מלין שכר למישהו בהפקה היא תעביר את הכסף מהתמיכה ישירות למי שחייבים לו, ותקזז את הסכום מהתקציב שהיא אמורה להעביר למפיק. אני רוצה שגופי השידור יעשו את אותו הדבר.
  6. אני רוצה שהפורומים והאיגודים יפסיקו להלל מתעמרים או לפחות יקחו את זה בחשבון בשיקולים שלהם לפני שהם מחליטים להעניק לו פרס כזה או אחר.

 

והכי אני רוצה, חברי איגוד, שתספרו לי כשמתעמרים בכם כדי שאוכל להזהיר אחרים וכדי שיהיו לי נתונים (לא אעביר שמות) לפעול מול הקרנות וגופי השידור לשינוי הנורמה.

אני רוצה שתדברו איתי לפני שאתם מתחילים עבודה חדשה, כדי שאוכל להזהיר אתכם וכדי שנוכל לחשוב יחד אילו צעדים אפשר לנקוט מראש כדי לחסוך לכם עוגמת נפש.

 

ואני רוצה גם להתייעץ אתכם - כיצד הייתם מצפים מהאיגוד לפעול כדי לצמצם את ההתעמרות?

(אל תגידו לי ״אמנה״. כי זה שם נרדף ליח״צ חלול)

 

נגה בריינס

מנכ״ל איגוד העורכים - איגוד מקצועות הפוסט בישראל (ע״ר) 

054-3097200

noga@editors.org.il

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: