מה זה שעה נוספת בתוספת?
•    מהראשון באפריל 2014 כל עורך, מעצב פסקול, תלתיסט, ע. עריכה, קומפוזיטור, דוגם או בקיצור איש (או אשת) פוסט מכניס לחוזה העבודה שלו את סעיף השעות הנוספות של האיגוד:

"שעות נוספות" הינן השעות בהן עובד העורך מעבר לתשע שעות. לא חלה על העורך חובה לעבוד בשעות נוספות והעבודה בשעות אלו נתונה לשיקולו הבלעדי.

 

  1. במידה שיום העבודה מתארך מעבר לתשע שעות, ישולם לעורך שכר בגין השעות הנוספות. עבור שעתיים ראשונות נוספות ישולם שכר בגובה 125% משכר שעת עריכה [שכר עבור שעת עריכה יחושב לפי השכר המוסכם ליום עבודה חלקי תשע (9)]. עבור השעה השלישית ואילך ישולם שכר בגובה 150% משכר שעת עריכה.

  2. במידה שהעורך יעבוד בערבי שישי, שבת וחג, תחושב כל שעת עריכה בגובה 200% מהשכר למשמרת עריכה/ שעת עריכה ביום חול.

למה?
•    כחלק ממהלך כולל לתנאי העסקה שפויים. הצעד הראשון הוא קבלת תשלום גבוה יותר מהשעה העשירית ואילך.

שמעתי על זה, אבל במקום שאני עובד זה לא תפס.
•    אנו מודעים לכך שנשארו עוד כמה מקומות בהם עובדים משמרות של עשר שעות, וקמפיין ״שעה נוספת בתוספת״ נועד להשלים את מה שהתחלנו לפני ארבע שנים. זו ההזדמנות שלך לעשות שינוי חיובי ומהראשון באפריל לעבוד משמרות של תשע שעות ולהשלים את המהפכה. וכשכולנו יחד נדרוש את אותה משמרת, ותשלום הוגן על שעות נוספות, המהלך יושלם.

אני שכיר. כתוב לי בחוזה שמשמרת היא עשר שעות. אז המהפך לא רלוונטי לשכירים?
•    להפך. ועד איגוד העורכים משמש ועד יציג במסגרת ההסתדרות החדשה ואנו יכולים לפנות בשם אנשי הפוסט במקום עבודתך ולשאת ולתת עבורך ועבור חברייך לעבודה על תנאי ההעסקה שלכם. צלצל אלינו! 077-4810350.

אני לא עובד עם חוזים וחוץ מזה ההפקה ואני מבינים אחד את השני. לפעמים אני יוצא מוקדם, לפעמים מאוחר, ואנחנו מתקזזים על זה.
•    עבודה בלי חוזה היא כמו שייט ללא חגורת הצלה. הכל טוב כשמסתדרים אבל כשמשהו משתבש אתה נורא מצטער שלא דאגת להגן על עצמך. אפשר גם לסגור פרטים במייל או באסמסים, העיקר שיש תיעוד. דיאלוג בריא עם ההפקה תמיד טוב, אבל ההתעקשות על סעיף השעות הנוספות לא רק שמועילה לך ספציפית, היא גם סוללת את הדרך לכולנו לתנאי העסקה הוגנים.

לא רוצה לשמוע על אחריות חברתית. אני מסודר.
•    עד מתי? השוק החופשי לוחץ על כולנו לתת יותר שעות בפחות כסף ובתנאים גרועים יותר. כשכולנו יחד עומדים על זכויותינו היסודיות לשעות עבודה הוגנות, תשלום על שעות נוספות, התרעות מראש על ביטולים, תנאי תשלום הוגנים ועוד, אנחנו שומרים לא רק על עצמנו ועל חברינו למקצוע אלא על התעשייה כולה מהידרדרות, ניצול והזנייה.

באמת מה קורה עם תנאי התשלום? למה אתם לא מטפלים בזה?
•    פרה פרה. היכולת של האיגוד לשנות את המצב בשטח קשורה ישירות ליכולת שלך לקחת חלק במהפכה, לדרוש תשלום הוגן על שעות נוספות, להפיץ את המידע בין חבריך לעבודה ולתמוך בהתאגדות ובאיגוד.

ביקשתי להכניס את הסעיף בחוזה וההפקה אמרה לי ״ לא רוצה לא צריך״ וגם שאני היחיד שמבקש תשלום גבוה יותר על שעות נוספות.
•    תשלום שעה נוספת בתוספת תמיד היה. לא משנה באיזו סוגה או באיזה מקום תמיד יש עורכים שדורשים ומקבלים תשלום גבוה יותר על שעות נוספות. ההבדל בינם ובינך הוא בכך שהם מבקשים תשלום גבוה יותר על שעות נוספות ומסרבים לעבוד בהפקה שלא מעריכה את הזמן שלהם.

בסדר, אלה העורכים החזקים בתעשייה.
•    ואיך אתה חושב הם הגיעו להיות העורכים החזקים בתעשייה?

אולי הם מוכשרים יותר.
•    אולי. ואולי הם בוחרים לעבוד עם מי שמכבד אותם ומוותרים על מי שלא. מחקרים הוכיחו ששעות עבודה ארוכות גורעות מאיכות העבודה ולמעשה השעות אחרי שעת העבודה השמינית לעתים הורסות את ההישגים של שמונה השעות הראשונות.

שעה יותר או פחות, מה זה משנה? כל הזמן אומרים לי שעורכים מרוויחים הכי הרבה בתעשייה.
•    בוא נעשה תרגיל מתמטי. קח את השכר שלך למשמרת ותכפיל ב 365 בשנה. זה המקסימום שאתה יכול להרוויח השנה. תוריד מזה חצי על מיסים. יצא לך מספר יפה? תשכח ממנו. כי במקרה הטוב, אחרי שבתות, חגים, ימי מחלה, ביטולים, חופשות וסתם אבטלה בין פרויקט לפרויקט אתה תעבוד רק שלושה רבעים מהשנה. אז את המספר שקיבלת תכפיל בשלושה רבעים.
נראה כבר פחות טוב, מה? וזה בלי הוצאות, נסיעות, שכר דירה, מים, חשמל.... זה המקסימום שאתה תרוויח בשנה בהינתן המחיר למשמרת שאתה מבקש. כי אתה לא מקבל תמלוגים, ואתה לא עובד על כמה פרויקטים במקביל. אלא אם כן יש לך עוד זוגות ידיים ועיניים.

אז למה לי להתאגד? הרי בקמפיין הזה אתם עובדים בשבילי גם אם אני לא משלם דמי חבר.
•    אתה מתכוון חוץ מהייעוץ המשפטי חינם על חוזים ובכלל, ימי העיון המקצועיים, ההנחות המקצועיות, הצטרפות למועדון הצרכנות של הוט והעובדה שיש גוף שיעשה כל מה שאפשר ובכל הכלים העומדים לרשותו לתמוך ולעזור בכל בעיה מקצועית שאתה נקלע אליה?

בשורה התחתונה ככל שבאיגוד יהיו יותר חברים יהיו לו יותר כלים להרחיב את התמיכה, להגדיל את הפעילות לשיפור תנאי העסקה, להגדיל את כוחו וכתוצאה מכך לשפר את החיים של כולנו. וככל שיהיו באיגוד יותר חברים נוכל לעשות את כל זה מהר יותר.

טוב שכנעתם אותי. מה צריך לעשות?
1.    להתאגד.
2.    להכניס את הסעיף לחוזה שלך או להשתמש בחוזים המומלצים של האיגוד.
3.    אם אין חוזה (נו נו נו) לסגור את הפרטים במייל עם ההפקה.
4.    אפשר גם באסמס.
5.    להפיץ את הדף הזה בין חברייך למקצוע, הקישורים מופיעים ממש פה למטה.
6.    לעדכן אותנו.