זהו, סיימתם לערוך את הסרט, אתם מרוצים מהסיפור ומהקצב והדרמה עובדת - מזל טוב! אבל האם העבודה על הסרט נגמרת כאן?

לא ממש. אם אתם רוצים לשדר או להקרין את הסרט, תצטרכו להעביר את החומרים לידיים של עורך אונליין ומעצב צבע (קולוריסט). אז איך להתכונן נכון לשלב העיצוב הסופי של התמונה וסגירת הסרט באיכות אופטימלית ולחסוך זמן בלי לחצים מיותרים? נעבור על שבע השגיאות הנפוצות בזמן הכנת הפרויקט לאונליין:

1. טיימליין מבולגן עם ערוצי וידאו לא עקביים

נקו את הטיימליין שלכם

ברור שבזמן האופליין העורך רוצה וצריך את הנוחות שלו לזרוק פה ושם קליפים, להניח כמה אחד על השני כאופציות שונות ועוד. כל זה מוביל לטיימליין מפלצתי ולכמות גדולה של קליפים מיותרים. לכן, כשעריכת הפיינקאט מאושרת (Picture Lock) אין סיבה להשאיר על הטיימליין שכבות שלא רואים על המסך משתי סיבות:

  1. זה יגרום להארכת זמן הקונפורם ולתפיסת מקום איחסון יקר ללא צורך.
  2. זה עלול לגרום לבילבול אצל עורך האונליין ומעצב הצבע עלול לבזבז זמן על שוטים שלא נכנסים לסרט הסופי.

אם אתם עורכים עם פיינל קאט פרו 10 FCPX, דאגו לעשות ״overwrite” לכל secondary story ו-״break apart” לכל compound.

מבולגן 

מסודר 

שמרו על מיון חומרים לפי ערוצים

שווה ומומלץ למיין את החומרים שלכם לפי ערוצים ולא לערבב בינהם. סידור מצויין יכול להיות לפי השיטה הזאת:

  1. צילומים מקוריים בערוץ הראשון
  2. ארכיונים בערוץ השני
  3. גרפיקות בערוץ השלישי
  4. כותרות בערוץ הרביעי וכו׳…

לסדר ולמיין את הטיימליין כך יעזור לעורך האונליין להתמצא בחומר והוא יוכל לעבוד מהר יותר עם תוצאות טובות יותר. ואם לו זה חוסך זמן, להפקה זה חוסך כסף.

2. חומרי גלם לא מאורגנים נכון לעריכת האופליין (אינג׳סט - Ingest)

אחד הדברים הכי חשובים בזמן האינג׳סט (הכנסת חומרים למערכת האופליין) הוא להשתמש בשיטת שמות יחודית ושיטתית לכל הכרטיסי הצילום שלכם. שמות וטיימקודים כפולים יכולים לגרום לבעיות ועיקובים רבים בזמן הקונפורם לצבע. בחלק מהמקרים, זה גם עלול להגביל את מעצב הצבע שלכם בזמן עבודתו שלא יוכל להשתמש בכמה כלים שעוזרים לו לעבוד מהר יותר.

באילו שיטת שמות להשתמש? מה שנוח להפקה כל עוד שזה שיטתי לכל הפרוייקט ושזה לא מייצר מספר קבצים עם אותו שם. אם יש לכם שיטה מנצחת נשמח לשמוע ולפרסם.

3. אין קובץ רפרנס מהאופליין עם טיימקוד ושמות הקליפים צרובים

בזמן הקונפורם חלק מהקליפים לא מתחברים לחומר הגלם הנכון ואם הוא מתחבר, הוא עלול להתחבר לפריים שגוי או אפילו לבחור את הזוית לא הנכונה בקליפים של מולטיקם. קובץ הרפרנס עוזר לעורך האונליין לראות את השגיאות האלה ולתקן אותן. לכן לעולם, אבל לעולם, לא לשלוח סרט לשלב האונליין ללא קובץ רפרנס נלווה שמציג את הגירסה המאושרת בשלב האופליין (Picture Lock). זהו התנ״ך של עורך האונליין. מה שמופיע בקובץ רפרנס קדוש ועורך האונליין יכופף את הטיימליין לרפרנס.

כדי ליעל לו ולקונפורמיסט עוד יותר את העבודה, תצרבו בתמונה של הסרט את הטיימקוד של חומר הגלם עם שם הקליפ המקורי בנוסף לטיימקוד רץ של הסרט. אגב, רצוי מאוד שזה יהיה באחת הפינות של הסרט ולא במרכזו.

דוגמה: 

4. לשכוח להסיר את כל האפקטים ופלאגינים ששמתם במערכת האופליין

תוכנות העריכה ותוכנות הצבע מתקשרות אחת עם השניה דרך כמה סוגי קצבי תרגום כמו XMLs, AAFs ו-EDLS אבל התקשורת הזאת מוגבלת מאוד. אל תניחו שאפקטים שאתם יכולים לעשות בתוכנה העריכה שלכם יהיו אפשריים בחדר הצבע.

סביר להניח שכל הפלאגינים שרכשתם לא יופיעו בחדר הצבע לכן הדבר הפשוט לעשות הוא להסיר את כולם מהטיימליין. תכינו רשימת האפקטים שאתם רוצים (עם טיימקוד!) ותנו לעורך האונליין ולמעצב הצבע לייצר אותם. מומלץ להוציא קובץ רפרנס לשוטים האלה לפני מחיקת הפלאג-אינים.

אם יש אפקט מיוחד שממש חשוב לכם שיראה בדיוק כמו שעשיתם אותו באופליין, דברו עם מעצב הצבע ותשאלו אותו איך הוא מעדיף לקבל את האפקט הזה. במקרים מסוימים הוא יבקש אקספורט של האפקט באיכות הכי גבוהה שניתן (DNxHD 185 או פרורז 422HQ ומעלה) ויבקש שתכניסו אותו חזרה אל הטיימליין שלכם אבל… (והינה שגיאה מספר 5 מגיעה :-) )

5. לעשות אקספורט לשוט כשלא הייתם צריכים

אם אתם עושים אקספורט לאפקט ומגישים אותו לעורך האונליין ומעצב הצבע שלכם, אין דרך חזרה. קחו בחשבון שברוב המקרים עורך האונליין יכול לשחזר ולשפר את המהירויות והאפקטים שלכם אבל עם אקספורט אתם לא נותנים לו הזדמנות לעזור ולשפר את האפקטים שבחרתם. אז תחשבו פעמיים לפני האקספורט של האפקט. אגב, אסור בהחלט להשאיר Video Mixdown של אביד על הטיימליין שלכם.

6. לבחור ״scale to frame size״ בפרמייר או להשתמש ב-“pan&scan” או ב-״pan&zoom״ באוויד

נכון שאופציית ה-scale to frame size של פרמייר יכולה לחסור הרבה זמן באופליין, ה-pan & scan לפעמים יותר נוח לשימוש מה-resize הרגיל של אביד ו״pan&zoom” יאפשר לכם איכות תמונות טובה יותר בשלב האופליין אבל קחו בחשבון שהאופציות האלה לא מעבירות שום מידע של גודל, מיקום או אפילו שם קובץ מקור לתוכנות הצבע. עורך האונליין יצטרך לשחזר מאפס את כל ההגדלות והתנועות שעשיתם בזמן האופליין וזה פשוט בזבוז של אנרגיה, סבלנות, זמן וכמובן כסף.

7. הנחות לא מבוססות

זה אמור להיות ברור מאליו אבל אל תניחו הנחות, אף פעם. דברו עם עורך האונליין ומעצב הצבע שלכם ושאלו אותם איך הם רוצים לקבל את החומרים. כל אחד אוהב לקבל אותם בצורה שונה. ומה שהתאים לאחד בהפקה כזאת לאו דווקא יתאים לאחר בהפקה אחרת. תאמינו לי, כל עורך אונליין יעדיף שתשאלו אותו שאלות רבות מאשר שהוא יצטרך לחפש אתכם בלחץ הזמן לקראת שידור.

רשימת מכולת להעברה נכונה של פרוייקט לאונליין וצבע

עד עכשיו ראינו מה לא לעשות בזמן הכנת החומרים לאונליין. אז כדאי בשלב זה לרכז רשימה של מה כן רצוי לעשות בזמן הכנת הפרוייקט לאונליין:

  1. דברו עם עורך האונליין שלכם. וודאו איתו את שיטת העבודה ביניכם.
  2. טיימליין מסודר, נקי מקליפים מיותרים ועם מיון ערוצים לפי סוגי חומרים
  3. קובץ רפרנס של העריכה הסופית עם טיימקוד מקור ושם הקליפ צרוב באחת הפינות של התמונה
  4. כרטיסים מסודרים בזמן האינג׳סט
  5. מסמך שמסכם את שיטת הסדר לעורך האונליין לעיון
  6. אם ניתן, בעיקר עם פרוייקטים מפרמייר, קובץ quicktime איכותי (DNxHD 185 או פרורז 422HQ ומעלה) ללא כותרות, דיזולבים ופיידים לגיבוי במקרה שהקונפורם נכשל.
  7. בין עם סיקוונס (או פרוייקט או ספריה) חדש ונקי עם עותק של הסיקוונס האחרון שלכם בלבד. תנו לו גם שם ברור כמו שם הפרוייקט, MASTER ותאריך. בלי copy.copy או for online וכו׳… מאוד מומלץ שהשם של קובץ הרפרנס יהיה זהה לשם הסקוונס
  8. קבצי XML, AAF ו-EDL לגיבוי
  9. רשימת הערות מעורך האופליין (כולל רשימת אפקטים מיוחדים עם טיימקוד) יחד עם מספר הטלפון והמייל שלו

תכנון, זה כל הסיפור מעבר חלק בשלב האונליין הוא דבר פשוט וקל בסופו של דבר אם שומרים על כמה חוקים של סדר כבר בשלבים הראשונים של עבודת הפוסט. אם אתם כבר חושבים בשלבים מוקדמים על איך תעבירו את הפרויקט שלכם לאונליין, הכל יהיה פשוט יותר.

ואם יש לכם את המזל לדעת מי עורך האונליין ומעצב הצבע שלכם מוקדם, דברו איתם גם בשלב הפרה-פרודקשן, הם יכולו לתת לכם טיפים על איך לסדר את החומרים בצורה יעילה יותר.

קרדיט:

קצת על כותב המאמר: סטיב סבן הינו עורך אונליין ומעצב צבע מוסמך CSI עם מעל עשרים שנות נסיון. סטיב עבד על פרוייקטים רבים במהלך הקריירה מסרטים עלילתיים ודוקומנטריים, סדרות טלווזיה, מייצגים אמנותיים ועוד עבור כל גופי השידור בארץ ועבור רשימה של גופי שידור מחו״ל (Arte, BBC, France2, ZDF, 3sat, Netflix ועוד…) הוא הביא את חווית הגרידינג מחו״ל לארץ עם ה-BaseLight וכיום מנהל אולפן לצבע מבוסס DaVinci Resolve

 

----------------------------

חברים באיגוד העורכים ומעונינים לתרום תכנים מקצועיים לטובת המחויבות ההדדית של כל גורמי ההפקה ליצירה איכותית ומקצועית? דברו איתנו!

 

 

 

עוד באותו עניין:

אנא מלא פרטים ליצירת קשר: